Gå til innhold

10-åringer med egen Facebook-profil

Gjest Telahiv

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner selv et par av de som arbeider med datakriminalitet og som holder foredrag om barn og nettvett..

Altfor mange foreldre er for naive i forhold til å la barna sine være "fritt" på nettet. Uhørt av mange? Tja.. Jeg ville nok brukt dette ordet.

Spørsmålet er ikke "hvis" barna vår opplever overgrep på netten, men "når" de gjørd det.

Trådstarter stiller sitt spørsmål med rette.

''Spørsmålet er ikke "hvis" barna vår opplever overgrep på netten, men "når" de gjørd det.''

Det er heldigvis fortsatt slik at flertallet av våre barn _ikke_ opplever overgrep på nettet. At man skal passe på, for all del - men ærlig talt, det er ingen vits i å krisemaksimere alt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

7

• laban

5

• Mrs. Wallace

4

• Vinterdugg

4

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes det er vel så uhørt å nekte ungene tilgang til nettet generelt og sosiale medier spesielt, og deretter slippe dem løs ved en gitt alder (uansett hva den alderen måtte være), uten at de har hatt sjanse til å lære seg vettug bruk av dette.

Det blir som å kjøre ungene til skolen fram til de er tolv, for så å slippe dem ut i trafikken uten at de har lært seg trafikkreglene. Enhver vettug person vil gå opp veien sammen med dem, øve på potensielt farlige situasjoner og deretter slippe dem gradvis løs på egenhånd.

Hvis man følger med på hva ungene gjør og har en god dialog med dem, ser jeg ikke noe problem i å la en 10-åring få Facebookprofil. Det er tross alt lettere å holde tett oversikt over en tiåring enn enn femtenåring, så sånn sett kan det sågar være hensiktsmessig.

*liker* :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er vel så uhørt å nekte ungene tilgang til nettet generelt og sosiale medier spesielt, og deretter slippe dem løs ved en gitt alder (uansett hva den alderen måtte være), uten at de har hatt sjanse til å lære seg vettug bruk av dette.

Det blir som å kjøre ungene til skolen fram til de er tolv, for så å slippe dem ut i trafikken uten at de har lært seg trafikkreglene. Enhver vettug person vil gå opp veien sammen med dem, øve på potensielt farlige situasjoner og deretter slippe dem gradvis løs på egenhånd.

Hvis man følger med på hva ungene gjør og har en god dialog med dem, ser jeg ikke noe problem i å la en 10-åring få Facebookprofil. Det er tross alt lettere å holde tett oversikt over en tiåring enn enn femtenåring, så sånn sett kan det sågar være hensiktsmessig.

Tiltredes.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

''Hvilke mødre er det som lar 10-åringene sine opprette profiler på nettsteder som dette?''

Noen forslag:

Mødre som vurderer 10-åringen moden nok for tryneboka.

Mørdre som har grunn til å tro at barnet kommer til å opprette en konto i smug om h*n ikke får lov.

Mødre som tenker at de heller lar barnet begynne å bruke tryneboka litt tidlig, mens de ennå kan ha litt inflytelse og kontroll over avkommet, i stedet for å vente til de ikke lengre har særlig påvirkningskraft.

Mødre som ser fornuften i å la barnet bruke tryneboka når alle vennene allerede gjør det.

Mødre som følger med på barnets nettbruk.

Mødre som har et reflektert forhold til barns bruk av data og internett.

Mødre som ikke gidder å sette grenser.

Mødre som ikke har peiling på data og internett.

Så det er nok mange slags mødre som kan finne på noe slikt.

mvh

Bra svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 åringen her i huset har mast lenge om å få facebookprofil, men jeg holder igjen. Men egentlig, hva er det som er så ille med å la de være på facebook? Joda, det er 13 årsgrense,men det er jo et ok sted å være. Han vil spille spill og det er det viktigste.

Jeg syns ikke det er så ille lenger jeg. Jeg legger ikke til så små barn som mine venner og det trenger ikke du å gjøre heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner selv et par av de som arbeider med datakriminalitet og som holder foredrag om barn og nettvett..

Altfor mange foreldre er for naive i forhold til å la barna sine være "fritt" på nettet. Uhørt av mange? Tja.. Jeg ville nok brukt dette ordet.

Spørsmålet er ikke "hvis" barna vår opplever overgrep på netten, men "når" de gjørd det.

Trådstarter stiller sitt spørsmål med rette.

''Spørsmålet er ikke "hvis" barna vår opplever overgrep på netten, men "når" de gjørd det.''

Det er en altfor drøy påstand - det er faktisk ikke sånn at 100 prosent av barn og unge opplever overgrep på nett. Du oppnår ingenting ved en sånn krisemaksimering.

Men la oss si at mange kan møte på ubehageligheter og potensielt ekle situasjoner på nett. Er det ikke da ekstra viktig at de får skikkelig opplæring i nettbruk? Eller skal vi bare legge ned dette internettet en gang for alle, bare for sikkerhets skyld? Det er nemlig ikke sånn at man når en magisk alder og så vips, så har man nettvett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine stebarn er 11 og 12 og har hatt Facebook-profil et års tid eller noe...

Sambo har passord og følger med på hva de driver med - dette er de inneforstått med, og godtar. 11-åringens profil stengte han en periode da hun ukritisk ble venn med hvem som helst, også storebroren på 16 sine venner, kommenterte i øst og vest osv. Storebroren ønsket ikke det, og til tross for tilsnakk ga det seg ikke. Da stengte sambo kontoen uten forvarsel... Etter tilsnakk og rydding i vennelista har hun skjønt greia, virker det som...

Ubehagelige greier kan like gjerne komme på mobil... 11-åringen fikk sms fra ukjent nummer, med spørsmål om å møtes osv... Heldigvis sa hun fra (og fikk mye ros for det), sambo og eksen hans anmeldte saken, og det viste seg at nummeret tilhørte en pedofil som var under etterforskning... Det også satte støkk i henne nok til at hun spør dersom det er noe!

Jeg tror på å lære barna hva det dreier seg om, istedenfor å slippe dem ukritisk løs den dagen de fyller 13! Det betyr ikke at 6-åringen i huset får facebook NÅ, men at vi allerede nå snakker om hva internett er og at folk nesten kan gjøre hva de vil fordi ingen ser dem der de sitter ved sin pc... 6-åringen er allerede sunt kritisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste hos oss fikk profil på FB da hun var 11, og mellomste skal også få da. Hun blir 11 i februar, og går i 5. klasse.

Det er mange i klassen hennes som har det allerede.

Mitt syn på FB er at så lenge jeg har fullt innsyn, er venn og tilgang til profilen, så er FB ganske uskyldig.

Vi snakker mye om nettvett, og eldste er i alle fall veldig flink til å spørre når hun får venneforespørsel fra folk hun ikke vet hvem er. Noen ganger er dette litt perifere slektninger, som det er greit at hun er venn med. Andre ganger blir vi enige om at hun ikke godtar forespørselen.

Stort sett blir FB benyttet til spilling, og til å holde kontakt med venner. Noe chatting er det også, men ikke så mye.

Det er minst like mye chatting - om ikke mer - på sider som Moviestar Planet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste hos oss fikk profil på FB da hun var 11, og mellomste skal også få da. Hun blir 11 i februar, og går i 5. klasse.

Det er mange i klassen hennes som har det allerede.

Mitt syn på FB er at så lenge jeg har fullt innsyn, er venn og tilgang til profilen, så er FB ganske uskyldig.

Vi snakker mye om nettvett, og eldste er i alle fall veldig flink til å spørre når hun får venneforespørsel fra folk hun ikke vet hvem er. Noen ganger er dette litt perifere slektninger, som det er greit at hun er venn med. Andre ganger blir vi enige om at hun ikke godtar forespørselen.

Stort sett blir FB benyttet til spilling, og til å holde kontakt med venner. Noe chatting er det også, men ikke så mye.

Det er minst like mye chatting - om ikke mer - på sider som Moviestar Planet osv.

''Vi snakker mye om nettvett, og eldste er i alle fall veldig flink til å spørre når hun får venneforespørsel fra folk hun ikke vet hvem er.''

Dette snakkes det om på skolen også, det er min erfaring i alle fall. Det er vel 7 år siden jeg ble nettvenn med en dame jeg traff her inne, vi mailer eller sms'er nesten daglig fremdeles og har blitt veldig gode og nære venner, til tross for at vi aldri har møttes på ordentlig. :o) Dette fikk jenteungen høre forleden dag og da fikk jeg en liten forelesning om at "Mamma, husk at det er ikke alle som er den de sier på nettet altså!" :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Tydeligvis veldig mange - dessverre.

Sønnen min har i høst spurt om å få facebook, noe jeg har sagt nei til, han er 10 nå. Han ville ha fordi flere av hans klassekamerater hadde dette. Jeg trodde ikke på han - derfor søkte vi etter klassekameratene hans der. Og joda, vi fant 7 eller 8 stykker, flest jenter. Men min sønn har likevel ikke fått opprette seg profil da.

I tillegg har jeg 3 venninner som alle tre har latt sine barn få facebokk i en alder av 7-8 år......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BookFace

Facebook er kanskje ikke så skummelt. Det skumle er meldingen foreldre sender til sine barn: Drit i reglene, de er ikke noe å bry seg om. Mamma og pappa vet best.

Men det er enkelt å fikse. Send bare et lite tips til facebook med liste av navn på personer under 13, og de blir utestengt. Plutselig er ikke lenger "alle andre" på face..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Enig i dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Tydeligvis veldig mange - dessverre.

Sønnen min har i høst spurt om å få facebook, noe jeg har sagt nei til, han er 10 nå. Han ville ha fordi flere av hans klassekamerater hadde dette. Jeg trodde ikke på han - derfor søkte vi etter klassekameratene hans der. Og joda, vi fant 7 eller 8 stykker, flest jenter. Men min sønn har likevel ikke fått opprette seg profil da.

I tillegg har jeg 3 venninner som alle tre har latt sine barn få facebokk i en alder av 7-8 år......

Men etter å ha lest flere av svarene her er det kanskje like godt at jeg lar min sønn på profil - og så klart holde øye med hva han gjør, og lære han skikkelig nettvett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HELT enig, det jeg "sliter" mest med er st jeg liksom har sagt "ok" til sønnen min på å lyve på alderen. DVs. han laget kontoen selv, og sa fra etterpå. Jeg kunne ha sperret den, men det har jeg ikke. Fullt innsyn og en god dialog er viktig da de er små (og det det gjleder ikke MINST etter flyte 13 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi snakker mye om nettvett, og eldste er i alle fall veldig flink til å spørre når hun får venneforespørsel fra folk hun ikke vet hvem er.''

Dette snakkes det om på skolen også, det er min erfaring i alle fall. Det er vel 7 år siden jeg ble nettvenn med en dame jeg traff her inne, vi mailer eller sms'er nesten daglig fremdeles og har blitt veldig gode og nære venner, til tross for at vi aldri har møttes på ordentlig. :o) Dette fikk jenteungen høre forleden dag og da fikk jeg en liten forelesning om at "Mamma, husk at det er ikke alle som er den de sier på nettet altså!" :o)

Ja, det er jevnlig foreldremøter med dette som tema - og flott er det. Samtidig er det viktig å følge det opp hjemme - og det gjør vi :)

Og ja, det er ikke alltid vi foreldre er de beste forbildene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det heller ikke. Det er ikke lov å være under 13 i følge Facebooks egne regler. Hvorfor skal foreldrene blåse i reglene, og lære barna det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dette snakkes det om på skolen også, det er min erfaring i alle fall. ''

Min erfaring er at det snakkes veldig, veldig mye om akkurat det du nevner (altså at folk ikke nødvendigvis er den de utgir seg for å være) og om mobbing, men ikke noe særlig om alt det andre de bør vite for å navigere vettugt i nettverdenen. Det er ikke alle lærere som digitale ferdigheter.

Så jeg ville ikke overlatt sånt til skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...