Gå til innhold

Angående ABB saken

Anbefalte innlegg

eplet1365380401
Skrevet

Når det gjelder diagnosen han har fått av to sakkyndige. Flere ting synes er svært rart. I psykotisk forstand klare faktisk å planlegge og utføre disse handlingene over flere år som nesten ikke er mulig å gjennomføre psykotisk må man tro? Det som er enda mere rart er ikke medisinering etter denne konklusjonen av sakkyndige. Og enda mere rart igjen. Hvorfor er han ikke på Dikemark? Alt sammen som jeg har hørt tidligere og trodde om norske lover er bare bløff...

Skrevet

Jeg skjønner heller ingen ting av denne saken. Ja hvorfor blir han ikke medisinert hvis han er psykotisk?, og hvorfor blir jeg det når jeg ikke har gjort en flue noe en gang.

Hvorfor sier psykiaterne til meg at psykotiske personer må medisineres godt nok før man kan begynne med annen terapi og behandling. I en akutt fase av sykdommen så trenger man medisiner. Hvorfor gjelder ikke dette Breivik?.

Driver de og krangler om han er syk eller ikke enda?

Skrevet

Jeg skjønner heller ingen ting av denne saken. Ja hvorfor blir han ikke medisinert hvis han er psykotisk?, og hvorfor blir jeg det når jeg ikke har gjort en flue noe en gang.

Hvorfor sier psykiaterne til meg at psykotiske personer må medisineres godt nok før man kan begynne med annen terapi og behandling. I en akutt fase av sykdommen så trenger man medisiner. Hvorfor gjelder ikke dette Breivik?.

Vet dere noe om han er medisinert eller ikke? Jeg har ikke fått meg meg at noe er skrevet om dette?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Vet dere noe om han er medisinert eller ikke? Jeg har ikke fått meg meg at noe er skrevet om dette?

Det er i så fall en sak mellom han og behandlende lege.

Taushetsplikten gjelder her også.

Skrevet

Ja det stod i avisa at han enda ikke er medisinert, og det er vel en ukes tid siden

Skrevet

Nei, jeg synes faktisk det er en like viktig sak for oss andre som befinner oss litt i samme båt når det gjelder medisinering av sykdom. VI forventer å forklaringer på hvorfor det er så enormt stor foskjell på behandling av psykoser.

Skrevet

Hvis det stemmer, som det har stått i avisene, at han ikke medisineres, er vel den enkleste forklaringen at fengselslegen har kommet til en annen konklusjon enn de sakkyndige. Evt. at ABB ikke ønsker å ta medisiner og at fengselslegen ikke vil tvangsbehandle ham.

Skrevet

Hvis det stemmer, som det har stått i avisene, at han ikke medisineres, er vel den enkleste forklaringen at fengselslegen har kommet til en annen konklusjon enn de sakkyndige. Evt. at ABB ikke ønsker å ta medisiner og at fengselslegen ikke vil tvangsbehandle ham.

da vil jeg også ha en fengselslege, kanskje jeg får det hvis jeg spør....

Skrevet

http://no.wikipedia.org/wiki/John_Forbes_Nash

Denne mannen hadde samme diagnose. Han greide også å arbeide målrettet.

Tydeligvis er regelen sånn at hvis du går rundt å tror du kan snakke med din avdøde bestemor så blir du tvangsmedisinert og sett på som psykotisk og en trussel for samfunnet.

skyter du 70 mennesker og bomber regjeringskvartalet er du også psykotisk, men psykiaterne er uenige om han trenger medisiner eller ikke.

Vanvittig komisk.

Skrevet

da vil jeg også ha en fengselslege, kanskje jeg får det hvis jeg spør....

Jeg så innlegget ditt tidligere om å miste tillit til psykiatrien pga. tvangsbehandling. Det går nok an å finne psykiatere som strekker seg lenger for å ikke tvangsmedisinere, det fins også de som fortsatt mener samtaleterapi kan kurere psykoser, stort sett dreier nok dette seg om psykodynamikere. En liste over slike behandlere fins her: http://www.instpsyk.no/psykoterapi/terapeuter.htm

Skrevet

Jeg så innlegget ditt tidligere om å miste tillit til psykiatrien pga. tvangsbehandling. Det går nok an å finne psykiatere som strekker seg lenger for å ikke tvangsmedisinere, det fins også de som fortsatt mener samtaleterapi kan kurere psykoser, stort sett dreier nok dette seg om psykodynamikere. En liste over slike behandlere fins her: http://www.instpsyk.no/psykoterapi/terapeuter.htm

Takk for den motor Prøysen :-). Blir glad når jeg hører at det finnes noen som er interessert i å tenke ut alternative løsninger.

Skrevet

Akkurat slik det burde være.

Skrevet

Nei, jeg synes faktisk det er en like viktig sak for oss andre som befinner oss litt i samme båt når det gjelder medisinering av sykdom. VI forventer å forklaringer på hvorfor det er så enormt stor foskjell på behandling av psykoser.

Jeg kan ikke se at dere har rett på å vite hvem som medisineres, hva slag medisinering eller ingen medisinering om dere har samme sykdom. Ingen har da rett på å vite hvordan andre behandles for samme sykdom som en selv.

Skrevet

Ja det stod i avisa at han enda ikke er medisinert, og det er vel en ukes tid siden

Jeg skjønner ikke at avisene skriver om dette. Dette er da ikke noe som skal opplyses om i media.

Skrevet

ABB blir vel fremdeles avhørt av både forsvarere, politi og påtalemakt, jeg vil anta at tvangsvedtak ikke er det rette virkemidlet i en slik situasjon. Dessuten er ABB plassert på Norges tryggeste sted med 24/7 overvåking - han er neppe til fare for verken seg selv eller andre.

Gjest Matariki
Skrevet

Tydeligvis er regelen sånn at hvis du går rundt å tror du kan snakke med din avdøde bestemor så blir du tvangsmedisinert og sett på som psykotisk og en trussel for samfunnet.

skyter du 70 mennesker og bomber regjeringskvartalet er du også psykotisk, men psykiaterne er uenige om han trenger medisiner eller ikke.

Vanvittig komisk.

Tror ikke vi får vite alt....

Skrevet

Jeg kan ikke se at dere har rett på å vite hvem som medisineres, hva slag medisinering eller ingen medisinering om dere har samme sykdom. Ingen har da rett på å vite hvordan andre behandles for samme sykdom som en selv.

Selvfølgelig bør vi ha rett til slik informasjon. Kanskje vil Breivik selv at denne infomasjoner skal ut i media. Og da må det jo være lov for oss å diskutere det.

Men pressen trenger jo ikke gå ut med fullt navn og identitiet på personer i andre saker. Man trenger jo diskusjoner om psykiatri. Mange som sikkert blir feil diagnostisert også. Og derfor trengs det diskusjoner om hvor vidt folk blir overmedisinert i psykiatrien eller ikke. Dette er en sak som angår mange. Breivik saken er så spesiell og det har ikke skjedd en slik hendelse siden krigens dager, det er ikke en sak man bare kan legge bak seg å glemme. Vi vil alltid huske dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...