Gjest nerinna Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 for 4 uker siden ble datteren min på 1 år syk med feber og influensa og fikk etter hvert øreverk. til slutt virket det som om det gikk hull på trommehinnen fordi det kom masse gul væske ut av øret. vi trodde da at det kom til å gi seg. var innom helsestasjonen og de sa at om det ikke ble bedre innen 3 dager måtte vi kontakte lege. det gjorde vi og fikk øredråper som het sofradex. Det virket først som hun ble bedre fordi renningen stoppet, men plutselig var den tilbake igjen. vi kontaktet derfor lege igjen og denne gangen fikk vi pencilinkur som het Apocillin. Igjen virket det som om pencilinen hjalp fordi renningen forsvant, men nok en gang begynnte det igjen. etter at kuren var ferdig rant det fortsatt. fikk da beskjed om å bruke pencilinen noen dager lenger. Renningen ble bare verre og verre så i dag (3 dager senere) så tok jeg kontakt med lege igjen og fikk i dag øredråper av typen Cilox. Nå leser jeg på pakninen at disse ikke skal brukes dersom man har hull på trommehinnen... og jeg må si at jeg er ganske bekymret fordi det jo virker som om hun har vondt i øret og så forsvinner smerten når det går hull og væsken renner ut. og da er det vel stort sett trommehinnen det går hull på eller er det andre ting dette kan være? Forstod at dette var siste utvei før vi fikk time hos spesialist, men synes allrede dette har tatt for lang tid. Håper på raskt svar fra deg og takker på forhånd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Barnet ditt har hatt influensa,feber og smerter i ørene. Det betyr at det har hatt en infeksjoon i øvre luftveger og nesehulrummet med ørene.Ved en slik infeksjon er det økt sekresjon fra slimhinner og dette gjør at drenasjen fra indre øre tettes igjen og det blir opphoping av væske i øret bakenfor trommehinnen. Når infeksjonen har stått en tid vil det kunne gå hull på trommehinnen og væske lekker ut i ytre øregang. Det ser du ved at det blir væske i øregangen, årsaken er altså en mellomørebetennelse, og det er mot denne behandlingen skal rette seg. For vurdering av øret må trommehinnen inspiseres, ved otoscopi. Dette gir diagnosen. Det kan også være væske i ytre øregang ved en infeksjon i selve øregangen, extern otit, uten at det er betennelse i mellomøret, men ofte kan det være en kombiasjon. Barnet har fått sofradex og cilox som begge er medikamenter rettet betennelse i ytre øregang, mens penicillin er gitt med tanke på en mellomørebetennelse som årsak til renningen. Når det står på pakninen at preparatet ikke skal brukes ved hull på trommehinne, er forklaringen at da vil medikamentet ikke har ønsket effekt, siden årsaken til renningen er mellomørebetennelsen og ved drypping i ytre øregang kommer ikke medikamenter frem til mellomøret. Jeg synes ørene bør vurderes av en ØNH lege siden problemene har vart så lenge og på grunn av barnets alder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.