Gå til innhold

antidepressiva eller ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt i villrede og det at fastlegen min er vanskelig å kommunisere med gjør det ikke lettere. P.g.a. antatt depresjon fikk jeg resept på cipralex 10 mg i midten av august i år. Det hjalp tydelig på depresjonen, men jeg ble konstant trett, ble veldig glemsk og surrete og til tider nesten manisk i hodet. snakket i ett kjør og var sikkert veldig flåsete. Jeg så det heldigvis selv og klarte forhåpentligvis å begrense meg. Men trøttheten og glemsomheten fungerte ikke særlig bra sammen med å være i en høyt betrodd jobb. Etter et par mnd. tok jeg blodprøver, en leverprøve , gt. hadde steget til 154. P.g.a. at denne hadde gått noe opp og ned også tidligere ble jeg redd og sluttet med medisinen uten å kontakte legen. Ikke det at jeg bruker så mye alkohol, men et par glass vin i uken liker jeg å unne meg, samt en skjelden gang sammen med venner. Nå turte jeg ikke dette heller, så summa summarium syntes jeg at jeg sa nei takk til mye som ellers kunne gi meg noen lyspunkt. Og akkurat det hjelper ikke mye på depresjon. Jeg er ikke kalt inn til ny kontroll til legen etter det blodprøvesvaret. Jeg skulle bestille ny time etter ca 3 mndr.med cipralex, men nå bruker jeg jo ikke medisinen mer og er foreløpig i tenkeboksen. Hadde jeg hatt en annen lege ville jeg nok tatt opp disse tingene med h , men kommunikasjon e r som sagt vanskelig og like vanskelig er det å få byttet lege. Den første måneden etter at jeg sluttet med medisinen merket jeg ikke mye, annet enn at bivirkningene forsvant. Depresjonen var borte og jeg var i god form. Men nå, etter 2 -3 mndr. merker jeg at tungsinn og angst er tilbake igjen og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Noe sier meg at 1/2 dose, altså 5 mg cipralex hadde vært nok. Jeg føler at dersom jeg går til legen igjen, må jeg selv ha løsningen klar. Jeg har resept på minst 2 mndr. forbruk av cipralex , men det er vel neppe forsvarlig å starte igjen med mindre dose uten å kontakte legen?

Gjest Ikke gi opp
Skrevet

Hei

Jeghar også lett forhøyet verdi av GammaGT (og alat) etter at jeg begynte på medisiner

mot depresjon. Legen sa at så lenge den ikke stiger mere så er det ok å bruke de.

Jeg drikker også litt vin innimellom, uten at det er noe problem.

Jeg blir også trøtt og tåkete i hodet av medisinen min (Efexor), men jeg takler

ikke å slite med angst og depresjon, så da velger jeg heller å være trtt og tåkete.

Fungerer greit i min jobb (også en betrodd stilling) til tross for dette. Dog, ikke så

bra som før..

Det er trist å måtte velge mellom å være deprimert og trøtt/glemsom/tåkete i hodet.

Lykke til :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, du trenger antidepressiva, men hvorfor ikke velge et annet?

Gjest gittopp.
Skrevet

Ja, du trenger antidepressiva, men hvorfor ikke velge et annet?

Men har ikke de fleste antidepressiva lignende bivirkninger?

Er det noen som kan anbefales framfor andre og som ikke påvirker leveren? For 10 år siden prøvde jeg cipramil og den gav ihvertfall ikke den samme trøttheten , men den er vel ikke i produksjon lenger? Nå har jeg bestillt meg time hos fastlegen om 1 måned og i mellomtiden forsøker jeg med 1/2 dose, altså 5 mg cipralex, så får vi se hvordan det går. Det er jo bare å slutte hvis det blir for ille.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...