Gjest Skeptisk2 Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Barnet mitt i 4'de klasse har nettopp fått en invitasjon om isbading. Dette er jeg veldig skeptisk til, da jeg vet at voksne som isbader må starte opp varsomt og tidlig på høsten pga temperaturøkningen utover vinteren. Har forsøkt å søke opp temaet, men finner ingenting om barn og isbading. Skeptisk til å sende barnet mitt på dette når jeg ikke vet om de som skal ha ansvaret kan dette grundig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Gutten min på snart 13 var i en bursdag for et par uker siden, og da var det bading i sjøen. Jeg synes det er galskap/dumskap å gjøre det nå. Heldigvis badet ikke gutten min, han hadde vært veldig forkjølet, og stod over. Mine barn får ikke lov til å bade ute nå - og jeg synes det er merkelig at det gjøres i slik organisert form. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Fullstendig dustete, synes 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Hadde ikke vært aktuelt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Gutten min på snart 13 var i en bursdag for et par uker siden, og da var det bading i sjøen. Jeg synes det er galskap/dumskap å gjøre det nå. Heldigvis badet ikke gutten min, han hadde vært veldig forkjølet, og stod over. Mine barn får ikke lov til å bade ute nå - og jeg synes det er merkelig at det gjøres i slik organisert form. ''Heldigvis badet ikke gutten min, han hadde vært veldig forkjølet, og stod over.'' En fornuftig gutt - et julemirakel ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Hadde vært uaktuelt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Synes dette høres gøy ut og hadde i utgangspunktet vært positiv til noe sånt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Det hadde vært helt uaktuelt - jeg mener at man skal måtte herde seg for å drive isbading, og ikke noe man gjør en gang for moro skyld... Synes ikke det passer seg å invitere hvem som helst på isbading. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Hadde isbading med mine to yngste 7 og 9 for et par uker siden. Dvs. de vasset ut fra stranden på hytta, kun tynt islag. Begge dyppet seg, yngstemann var uti tre fire ganger for å lokke med eldste. Så var det rett opp i hytta til varm kakao foran peisen. De hadde det kjempeartig. Vet ikke om jeg hadde sendt dem avgårde til en råk i isen med "ukjente" mennesker og mange barn som girer hverandre. Og ikke noe varmt sted å krype inn rett etterpå. Tror ikke de blir mer eller mindre syke av et raskt isbad uten herding på forhånd, så den biten hadde jeg ikke tenkt på. Hvis det er dyppe seg og inn i varmen hadde jeg nok sendt dem avgårde. For det er en "happening" for de fleste barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ferskenblomst Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Under forutsetning av at ungen ville selv, ikke nettopp hadde vært syk, eller av andre grunner hadde nedsatt immunforsvar. Og selvfølgelig under trygge forhold, så hvorfor ikke egentlig? Og det må være frivillig, ikke tvang eller press. Dattera her i huset badet i bekken på hytta til høstferien i fjor. Da var det +2 grader i lufta og is på vannet. Men hun skulle bade for vi hadde lovet at vi skuille opp å bade til sommeren og da ble det ikke noe av. Det var kjapt uti, dukket seg til brystkassen og forholdsvis kjapt opp igjen. Ble ikke syk eller noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Mine to eldste har fått lov til dette flere år på rad. Hver lille julaften samles isbadergjengen til barnas bestemor, og hun vil gjerne ha med barnebarna. De har aldri tatt skade av en rask dypp i vannet. MEN jeg tenker sikkerhet ifht bading. Når mine barn gjør dette, er det ansvarlige voksne til stede. De bader en og en, og de voksne passer på. I ditt tilfelle ville jeg vært mer opptatt av, skal vi si, livredningsbiten enn av at vannet er kaldt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Hvis jeg visste at sikkerheten ble ivaretatt, så hadde jeg ikke hatt problemer med at barna fikk isbade. Isbading er vel bare sunt? - får igang blodsirkulasjonen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skeptisk2 Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Hvis jeg visste at sikkerheten ble ivaretatt, så hadde jeg ikke hatt problemer med at barna fikk isbade. Isbading er vel bare sunt? - får igang blodsirkulasjonen... Isbadere skal starte badingen på høsten for å herdes igjennom hele vinteren. Det er også grenser for hvor lenge de skal være uti pr gang. Det var et innslag om dette på tv 2 i fjor, måtte bare lete det frem i hardisken min. Så lenge det ikke virker som om vertene vet dette, så avstår vi. En annen tanke er jo at en hel klasse på over 20 stykker er bedt på isbading, da er sikkerheten viktigst. Temperaturen her de siste dagene har ligget på rundt -20, også en grunn til å holde barn som har lett for å få infeksjoner unna dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skeptisk2 Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Under forutsetning av at ungen ville selv, ikke nettopp hadde vært syk, eller av andre grunner hadde nedsatt immunforsvar. Og selvfølgelig under trygge forhold, så hvorfor ikke egentlig? Og det må være frivillig, ikke tvang eller press. Dattera her i huset badet i bekken på hytta til høstferien i fjor. Da var det +2 grader i lufta og is på vannet. Men hun skulle bade for vi hadde lovet at vi skuille opp å bade til sommeren og da ble det ikke noe av. Det var kjapt uti, dukket seg til brystkassen og forholdsvis kjapt opp igjen. Ble ikke syk eller noe. Isbadere skal herdes fra tidlig høst og utover vinteren, det er også grenser for hvor lenge de skal oppholde seg i vannet pr gang. Dette gjør at vi antar at vertene ikke har nok kunnskap om isbading, og har bestemt oss for å takke nei. -2 er noe helt annet enn -20 som det har vært her de siste dagene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skeptisk2 Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Hadde isbading med mine to yngste 7 og 9 for et par uker siden. Dvs. de vasset ut fra stranden på hytta, kun tynt islag. Begge dyppet seg, yngstemann var uti tre fire ganger for å lokke med eldste. Så var det rett opp i hytta til varm kakao foran peisen. De hadde det kjempeartig. Vet ikke om jeg hadde sendt dem avgårde til en råk i isen med "ukjente" mennesker og mange barn som girer hverandre. Og ikke noe varmt sted å krype inn rett etterpå. Tror ikke de blir mer eller mindre syke av et raskt isbad uten herding på forhånd, så den biten hadde jeg ikke tenkt på. Hvis det er dyppe seg og inn i varmen hadde jeg nok sendt dem avgårde. For det er en "happening" for de fleste barn. Det er litt vanskelig å vite omstendighetene når man kun får en enkel invitasjon, og det er slike ting jeg kunne tenkt meg å vite. Vi har uansett bestemt oss for å avstå, da jeg nå har funnet svar på hvordan man skal isbade for at det ikke skal være usunt og farlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Isbadere skal starte badingen på høsten for å herdes igjennom hele vinteren. Det er også grenser for hvor lenge de skal være uti pr gang. Det var et innslag om dette på tv 2 i fjor, måtte bare lete det frem i hardisken min. Så lenge det ikke virker som om vertene vet dette, så avstår vi. En annen tanke er jo at en hel klasse på over 20 stykker er bedt på isbading, da er sikkerheten viktigst. Temperaturen her de siste dagene har ligget på rundt -20, også en grunn til å holde barn som har lett for å få infeksjoner unna dette. Ok...jeg kan ikke nok om dette til å uttale meg egentlig 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Hvis jeg visste at sikkerheten ble ivaretatt, så hadde jeg ikke hatt problemer med at barna fikk isbade. Isbading er vel bare sunt? - får igang blodsirkulasjonen... Det er farlig for uerfarne å isbade. De kan komme i sjokkfase og besvime i løpet av ett minutt. Les gjerne denne artikkelen fra forskning.no http://www.forskning.no/artikler/2011/januar/275404 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.