Gå til innhold

Var dette virkelig nødvendig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg ble innlagt for noen år tilbake så var jeg vel ganske så psykotisk og var livredd menn. Jeg var livredd for å bli utsatt for seksuelle overgrep og hørte stemmer fra pedofile menn. Noe av det som skjedde på akuttavdelingen der jeg ble innlagt var at jeg ble rasende på de som jobbet der, - fordi jeg var redd. Det hele endte med at fire mannfolk tok meg i armer og bein og la meg i reimseng der jeg måtte ligge til jeg roet meg. Dette førte til at jeg ikke våget å gjøre så mye motstand senere,.... men nå i ettertid så sliter jeg med traumer etter denne hendelsen. Jeg fikk nemlig følelsen av at disse mennene faktisk fikk tilfredsstilt noe ved å legge meg i reimer... jeg var en liten tynn jente på denne tiden og kunne ikke gjøre andre så veldig mye.

Jeg tror at hvis en trygg dame hadde kommet å holdt rundt meg i stede og gitt meg omsorg så tro jeg ikke jeg hadde hatt så mye traumer i dag.

Jeg får mareritt fremdeles etter disse akuttpostene.

Burde jeg klage på denne hendelsen?

Skrevet

''Burde jeg klage på denne hendelsen?''

Jeg tror ikke du oppnår noe ved å klage på hendelsen, men det er lett å forstå at den har satt sine spor. Du har kanskje også rett i at det ikke var nødvendig med et så drastisk tiltak, kanskje kunne du ha roet deg mye raskere med kontakt med en voksen kvinne slik du selv skriver.

Når man har opplevd en del tvang i psykiatrien, så tenker jeg det er viktig å kunne snakke om negative opplevelser med behandler eller andre mennesker med en del livserfaring. Jeg tror ikke at tvangstiltakene har vært iverksatt ut i fra andre hensyn enn ønsket om å hjelpe deg - men det forandrer ikke på at du med god grunn kan ha opplevd tiltakene som smertefulle og degraderende.

Snakk om det :-)

Skrevet

Jeg tror ikke du kommer noen vei med en klage. Jeg kjenner dog ikke regler og retningslinjer i Norge, saa kanskje noen andre kan si mer om det.

Det jeg reagerer paa er at du sier du "fikk foelelsen av". Har du utfordret denne foelelsen? Utenifra hoeres din oppfatning av situasjonen urealistisk ut og om det er dette som gir deg traumer, saa tror jeg du maa jobbe med det, heller enn aa finne noen aa skylde paa.

Jeg ble ikke bedre av PTSD foer jeg innsaa og utfordret min underliggende oppfatning av at mennesker generelt ville meg og andre vondt.

Skrevet

Jeg tror ikke du kommer noen vei med en klage. Jeg kjenner dog ikke regler og retningslinjer i Norge, saa kanskje noen andre kan si mer om det.

Det jeg reagerer paa er at du sier du "fikk foelelsen av". Har du utfordret denne foelelsen? Utenifra hoeres din oppfatning av situasjonen urealistisk ut og om det er dette som gir deg traumer, saa tror jeg du maa jobbe med det, heller enn aa finne noen aa skylde paa.

Jeg ble ikke bedre av PTSD foer jeg innsaa og utfordret min underliggende oppfatning av at mennesker generelt ville meg og andre vondt.

Bør ikke de som jobber i psykiatrien ta hensyn til pasientenes følelser?

Skrevet

Bør ikke de som jobber i psykiatrien ta hensyn til pasientenes følelser?

''Bør ikke de som jobber i psykiatrien ta hensyn til pasientenes følelser?''

Jeg tror du har misforstaatt innlegget mitt. Les igjen.

Skrevet

''Bør ikke de som jobber i psykiatrien ta hensyn til pasientenes følelser?''

Jeg tror du har misforstaatt innlegget mitt. Les igjen.

Ja, nå har jeg lest det igjen. Og jeg lurer på om du tror at maktmisbruk ikke forekommer?

Hvor ble det av "Kunden har alltid rett"...?

Skrevet

Ja, nå har jeg lest det igjen. Og jeg lurer på om du tror at maktmisbruk ikke forekommer?

Hvor ble det av "Kunden har alltid rett"...?

Jeg betviler at fire menn slaar seg sammen og legger en jente i reimer for aa "faa tilfredstilt noe".

Skrevet

Jeg betviler at fire menn slaar seg sammen og legger en jente i reimer for aa "faa tilfredstilt noe".

Nei, jeg håper ikke det jeg heller, men det har utvilsomt gått inn på trådstarter!

Skrevet

Nei, jeg håper ikke det jeg heller, men det har utvilsomt gått inn på trådstarter!

Ja, og slik burde hun akseptere at det er?

Om man vrir en situasjon til aa bli noe annet enn den var og dermed oeker traumet, saa burde man jobbe med dette. Ikke sende en klage.

Jeg hadde ogsaa blitt traumatisert av en slik opplevelse, men jeg hadde oensket aa sortere vekk det som kun skjedde i mitt hode (de andres tilfredstillelse, for eksempel) og det som var objektive fakta.

Skrevet

Uten at jeg kjenner til hva som egentlig skjedde under hendelsen, så er min første tanke at de bare handlet ut fra rutiner når en pasient blir rabiat. At det i dette tilfellet dreide seg om redsel for menn og overgrep, kunne de vite det da? Jeg forstår at du i den situasjonen kunne ha ønsket deg en trygg dame, men det er ikke så lett å se dette behovet for andre i kampens hete...

Skrevet

''men det har utvilsomt gått inn på trådstarter!''

Og det skal trådstarter få hjelp for, men likevel tror jeg ikke vi kan forvente at en klage fører fram i det jeg ser på som adekvat behandlin av en utagerende person... HVA som faktisk er årsaken til redselen var kanskje ikke klarlagt enda på det tidspunktet?

Skrevet

Ja, og slik burde hun akseptere at det er?

Om man vrir en situasjon til aa bli noe annet enn den var og dermed oeker traumet, saa burde man jobbe med dette. Ikke sende en klage.

Jeg hadde ogsaa blitt traumatisert av en slik opplevelse, men jeg hadde oensket aa sortere vekk det som kun skjedde i mitt hode (de andres tilfredstillelse, for eksempel) og det som var objektive fakta.

Jeg hadde nok ikke blitt traumatisert, men jeg hadde foelt det veldig ubehagelig ogsaa i etterkant.

Skrevet

Uten at jeg kjenner til hva som egentlig skjedde under hendelsen, så er min første tanke at de bare handlet ut fra rutiner når en pasient blir rabiat. At det i dette tilfellet dreide seg om redsel for menn og overgrep, kunne de vite det da? Jeg forstår at du i den situasjonen kunne ha ønsket deg en trygg dame, men det er ikke så lett å se dette behovet for andre i kampens hete...

Jeg synes de burde ha vett nok til å sette seg ned å spørre meg hva det er jeg egentlig er redd for og ut i fra det skjønne at jeg kanskje trengte en kvinne å prate med.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Dette har sikkert trådstarter snakket om på sykehuset, altså hennes histore vedr. menn, så dette burde de ikke gjort.

Skrevet

Jeg synes de burde ha vett nok til å sette seg ned å spørre meg hva det er jeg egentlig er redd for og ut i fra det skjønne at jeg kanskje trengte en kvinne å prate med.

Du ble rasende, noe som endte i at du ble plassert med belter? Hvordan ser du at de skulle ha fått "satt seg ned og snakket med deg" om det?

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Du ble rasende, noe som endte i at du ble plassert med belter? Hvordan ser du at de skulle ha fått "satt seg ned og snakket med deg" om det?

Ikke kverruler sånn-

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg har jobbet på flere psykiatriske institusjoner, bl.a lukket akutt. Det er en kjennsgjerning at det blir alt for mye tvang og belter istedenfor alternative metoder.

Skrevet

Jeg har jobbet på flere psykiatriske institusjoner, bl.a lukket akutt. Det er en kjennsgjerning at det blir alt for mye tvang og belter istedenfor alternative metoder.

Det er hårreisende at det som ikke innbefatter tvang og belter kalles alternative metoder.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Det er hårreisende at det som ikke innbefatter tvang og belter kalles alternative metoder.

Ja! Det kan man virkelig si.

Skrevet

''Uten at jeg kjenner til hva som egentlig skjedde under hendelsen, så er min første tanke at de bare handlet ut fra rutiner når en pasient blir rabiat. At det i dette tilfellet dreide seg om redsel for menn og overgrep, kunne de vite det da''

Beltelegging skal aldri være rutine, bruk av tvang skal være gjennomtenkt og svært godt begrunnet. Jeg synes Nøtteskall sin beretning om hvordan hun opplevde tvangsbruken er tankevekkende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...