Gå til innhold

Hukommelse og tvangstanker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Hei, mann 20 år her. Jeg kan begynne med å fortelle at jeg har vært deprimert og hatt selvmordstanker i mange år. Jeg har aldri snakket med en lege om det og har heller aldri tatt medisiner mot det. Jeg har også migrene og tinnitus og er generelt en veldig innesluttet person. Det er ikke det jeg egentlig er her for å spørre om, men jeg tenkte at det kanskje var relevant informasjon. Det jeg egentlig lurer på, er hvorfor korttidshukommelsen min har gradvis blitt værre det siste halvåret. Et eksempel: Her om dagen hadde jeg et øyeblikk i bilen hvor jeg plutselig ikke husket hvordan jeg hadde kommet meg dit jeg var. Jeg visste hvorfor jeg var ute å kjørte, og hvor jeg skulle, men hele minnet fra da jeg satt meg i bilen hjemme og frem til da var helt borte. Det var nesten som om jeg hadde hoppet frem i tid. Jeg har også fått tvangstanker. Mer presist "sjekking" tvangstanker. Jeg må sjekke flere ganger om jeg for eksempel lukket kjøleskapsdøra ordentlig. Enten fordi jeg ikke husker at jeg lukket den, eller at jeg husker at jeg gjorde det men jeg stoler ikke på minnet mitt og bare må sjekke likevel. Det blir gradvis flere og flere ting jeg må sjekke, og jeg må sjekke samme tingen gradvis flere ganger. Jeg tror selv at dette kan være er et resultat av korttidshukommelsen som blir værre. Det rare er at på mange av tingene jeg sjekker, så vet jeg akkurat hva det kommer av. For eksempel kjøleskapsdøra: En gang glemte jeg å lukke den ordentlig og fikk masse kjeft fordi mat ble ødelagt og det ble masse styr å få ut all isen som hadde bygd seg opp på veggene. Selv om jeg kan spore tilbake hva de fleste tingene kommer av, så hjelper det meg ingenting å bli kvitt tvangstankene. Jeg bare må sjekke likevel. Det er også verdt i notere seg at disse hendelsene kan ha skjedd for veldig lenge siden, og at jeg ikke begynte å sjekke dem før nå nylig når korttidshukommelsen har blitt værre. Hva kan disse symptomene bety og er det noe jeg har grunn til å være alvorlig bekymret for? Vil gjerne høre mulige grunner til disse symptomene og mulige diagnoser.

Gjest nattevakten 121
Skrevet

Kan hende du kunne ha nytte av å snakke med legen din om dette. Det kan behandles med samtaler og/eller terapi. Legen kan henvise deg videre. Det høres ut som du sliter med tvangshandlinger. OCD i tillegg til det andre du nevner.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tror dette er to uavhengige saker.

1. Deprimerte har nesten alltid nedsatt konsentrasjonsevne. Ting blir ikke oppfattet og dermed ikke lagret. Mange oppfatter det som dårlig hukommelse. I tillegg gir depresjon økt stress. Økt stress medfører nedsatt konsentrasjon og nedsatt hukommelse.

2. Du beskriver tvangssymptomer som ved OCD. Det kan være en egen sykdom. Det kan også være en tidsabgrenset sak som forsvinner når du får behandlet depresjonen.

Jeg anbefaler på det sterkeste at du oppsøker fastlegen og får medisin av typen SSRI (Zoloft, Cipralex, Seroxat) eller SNRI (Efexor). Dette går ikke over av seg selv eller av psykoterapi alene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...