Gå til innhold

Hvorfor er det slik?

Anbefalte innlegg

Gjest Slik for alle?
Skrevet

Da min mor brått ble alvorlig syk, i armene mine, var jeg med henne til sykehuset. Full fart med blålys og sirener. De snakket seg i mellom og med sykehuset. Stabilt sideleie, bevisstløs, ankomst om så og så lang tid osv. Akkurat som akutten på tv.

I ettertid har det knyttet seg i meg hver gang jeg har sett en (likedan)ambulanse. vonde minnenr har kommet uanmeldt.

I går var jeg med henne på nytt i ambulanse. Da var det under andre og rolige omstendigheter.

Nå går det helt bra å se en ambulanse. Så noen etterpå i går. Både under utrykning og i rolig fart.

Hvorfor er det slik?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Vi kan dele husken vår i den emosjonelle og den mer tankemessige/intellektuelle. Sterke opplevelse påvirker begge disse deler som ligger i hhv amygdala og hippocampus. De to deler kobles lett sammen.

Du har først en meget negativ opplevelse i ambulanse. Når du deretter hører en ambulanse, aktiveres begge de to hukommelsesområdene, og du får også tilbake den negative følelsen.

Når du så får en ny og langt mer positiv opplevelse i samme situasjon, fortrenger denne i stor grad den forrige hendelsen på begge områder. Når du så blir minnet på ambulanse, er det den nyeste informasjonen som kommer frem.

Kunnskapen om dette brukes i mange terapeutiske intervensjoner.

Skrevet

Vi kan dele husken vår i den emosjonelle og den mer tankemessige/intellektuelle. Sterke opplevelse påvirker begge disse deler som ligger i hhv amygdala og hippocampus. De to deler kobles lett sammen.

Du har først en meget negativ opplevelse i ambulanse. Når du deretter hører en ambulanse, aktiveres begge de to hukommelsesområdene, og du får også tilbake den negative følelsen.

Når du så får en ny og langt mer positiv opplevelse i samme situasjon, fortrenger denne i stor grad den forrige hendelsen på begge områder. Når du så blir minnet på ambulanse, er det den nyeste informasjonen som kommer frem.

Kunnskapen om dette brukes i mange terapeutiske intervensjoner.

Kjempespennende! Det er noe sånt jeg driver med i min "behandling" - nye positive assosiasjoner til gamle vonde opplevelser. Og det virker, faktisk veldig bra.

Skrevet

Da min førstefødte lå alvorlig syk på sykehuset etter å ha blitt kvalt (døde i armene mine) fikk de i gang hjertet, men ikke blodtilførselen til hjernen.

Jeg bodde hos mine foreldre det døgnet han lå der før hjertet stoppet. De ringte fra sykehuset midt på natta, til mine foreldres fasttelefon i 1.etg. i huset, jeg lå i 2.etg. Jeg "snubla" ned trappa husker jeg. Beskjeden var at den lille gutten min var død.

Hver gang i 34 år etter dette når jeg var hos mine foreldre så jeg jo denne trappa og alltid ble jeg minnet på da sønnen min døde, alt med den akutte hendelsen og dødsfallet opp igjen.

Altså var det trappa for meg som utløste vonde minner i så mange år.

Skrevet

Kjempespennende! Det er noe sånt jeg driver med i min "behandling" - nye positive assosiasjoner til gamle vonde opplevelser. Og det virker, faktisk veldig bra.

Hei!

Ja det burde du egentlig utdype bedre for nhd :)

Skrevet

Hei!

Ja det burde du egentlig utdype bedre for nhd :)

Jeg tror ærlig talt ikke han vil være interessert....

Skrevet

Hei!

Hm, synd, trodde han hadde interesse for faget sitt.

Skrevet

Hei!

Forresten ser jeg du er våken når man skal sove?

Jeg er våken fordi jeg må, men orker ikke mer nå stuper i seng, om du viste hvor sliten.............................................................................................................................................................................................

Jeg legger meg vanligvis kl 23.00 og står opp kl 06.00, men de siste årene ligger jeg til kl 07.00 i helgene for jeg vil jo vise at jeg ikke er bindet av tiden, som min mann og visse mennesker tror.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

Forresten ser jeg du er våken når man skal sove?

Jeg er våken fordi jeg må, men orker ikke mer nå stuper i seng, om du viste hvor sliten.............................................................................................................................................................................................

Jeg legger meg vanligvis kl 23.00 og står opp kl 06.00, men de siste årene ligger jeg til kl 07.00 i helgene for jeg vil jo vise at jeg ikke er bindet av tiden, som min mann og visse mennesker tror.

Det er bare litt over 3 timer til klokka er 6. Synes du kan unne deg å sove litt lenger når ungene ikke skal på skolen :-)

Skrevet

Det er bare litt over 3 timer til klokka er 6. Synes du kan unne deg å sove litt lenger når ungene ikke skal på skolen :-)

Hei!

Ja men kjære snille deg jeg er alene og jeg er så sliten.

Og min mann ser ikke bra ut, men kommer ikke til å dø, men må passe på han, lage middag, være eksta oppmerlsom og lukke vinduer så han ikke får trekk, samt komme med teppe og kaffe.

Han drikker mye kaffe må jeg sil hele tiden skal han ha kaffe og et eller annet, men det er vel egentlig bra.

Nå legger jeg meg god natt, men står opp lø 06.00

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...