Gå til innhold

NHD-HÅPER PÅ SVAR! Trilafon og parkinsonisme

Anbefalte innlegg

Gjest Undrende Trilafon bruker
Skrevet

Hei

Har stått på Trilafon siden januar 2006 12 mg dgl. mot angst og tvangstanker/-handlinger.

Har nå klart å redusere dosen til 2 mg dgl. over et halvt år.

Står i tillegg på Fluoxetin 60 mg dgl. Fluoxetin og Trilafon har interaksjoner, men psykiater på sykehuset sier det går greit å stå på begge medikamentene så lenge man tar blodspeil. Jeg forstår det slik at interaksjonen fører til økt konsentrasjon i blodet av begge medikamentene, stemmer dette?

Det jeg lurer på er om man kan få senvirkninger av Trilafon som f.eks. Parkinsonisme?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har begynt å skjelve på hendene ved finmotorikk, f.eks. skru fast en skrue el lign. Kan Trilafon føre til uopprettelige kjemiske skader i hjernen? Er det mulig å bli avhengig av Trilafon??? Kan årsaken være interaksjonene med medikamentene? Har prøvd å være uten Trilafon i 3 mnd´s tid og da forsvant skjelvingen, men angsten tok meg med full storm og jeg valgte derfor å starte på igjen med Trilafon 2 mg 19.12 og nå skjelver jeg på hendene igjen...

Dersom du tror skjelvingen kan ha med Trilafonen å gjøre, har du noen forslag til et annet medikament mot angst og tvangstanker?

Skrevet

Parkinsonisme tror jeg er reversibel. Det som er skummelt er tardive dyskenieser, men ingenting du skriver tyder på det. Husker når jeg var innlagt i 92, alle gikk rundt og var stive og skalv, da det var trilafon o.l. medisiner som gjaldt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Jeg forstår det slik at interaksjonen fører til økt konsentrasjon i blodet av begge medikamentene, stemmer dette?''

Konsentrajonen av fluoxetin er uendret. Konsentasjonen av Trilafon er høyere enn om du hadde brukt samme dose trilafon alene.

''Det jeg lurer på er om man kan få senvirkninger av Trilafon som f.eks. Parkinsonisme?''

Parkinsonistiske bivirkninger er vanlige på Trilafon. Det forsvinner om en tar bort Trilafon. Det fører IKKE til uopprettelige skader i hjernen. Du blir heller ikke avhengig av Trilafon - ikke i vanlig bruk av ordet legemiddelavhengighet. NB: Du har ikke fått Parkinsons sykdom.

''Dersom du tror skjelvingen kan ha med Trilafonen å gjøre, har du noen forslag til et annet medikament mot angst og tvangstanker?''

Jeg anbefaler deg å forsøke Risperdal i stedet for Trilafon.

Gjest Matariki
Skrevet

Parkinsonisme tror jeg er reversibel. Det som er skummelt er tardive dyskenieser, men ingenting du skriver tyder på det. Husker når jeg var innlagt i 92, alle gikk rundt og var stive og skalv, da det var trilafon o.l. medisiner som gjaldt.

Er solian noe lignende trilafon?

Gjest Undrende Trilafon bruker
Skrevet

''Jeg forstår det slik at interaksjonen fører til økt konsentrasjon i blodet av begge medikamentene, stemmer dette?''

Konsentrajonen av fluoxetin er uendret. Konsentasjonen av Trilafon er høyere enn om du hadde brukt samme dose trilafon alene.

''Det jeg lurer på er om man kan få senvirkninger av Trilafon som f.eks. Parkinsonisme?''

Parkinsonistiske bivirkninger er vanlige på Trilafon. Det forsvinner om en tar bort Trilafon. Det fører IKKE til uopprettelige skader i hjernen. Du blir heller ikke avhengig av Trilafon - ikke i vanlig bruk av ordet legemiddelavhengighet. NB: Du har ikke fått Parkinsons sykdom.

''Dersom du tror skjelvingen kan ha med Trilafonen å gjøre, har du noen forslag til et annet medikament mot angst og tvangstanker?''

Jeg anbefaler deg å forsøke Risperdal i stedet for Trilafon.

Hei og takk for svar NHD!

Da skal jeg bestille meg time hos lege over nyttår og prøve å få endret medikament og forhåpentligvis bli kvitt skjelvingen :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...