Gå til innhold

psykisk helse

Anbefalte innlegg

Gjest Esmiralda11
Skrevet

Hei! Jeg har et veldig stort problem. Jeg terroriserer mannen min psykisk. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg føler meg helt hjelpeløs. Jeg tåler ikke når han snakker med sine kusiner, ingen kvinne altså. Jeg er sykelig sjalu. Jeg provoserer han altid til sinne. Han er veldig snill men meg, omtenksom, hjelpsom, elsker meg, gir meg komplimenter hverdag. Jeg fra min side også kjærlig med han, viser han mye kjærlighet. Men av og til det er noe som tar over meg, og jeg kan ikke stoppe, jeg lager problemer ut av ingenting. Igår jeg proveserte han til han slo meg. Jeg vet det var min feil, for jeg kjørte han til vannvid. Han skjelvet , sa til meg at jeg skal slutte å terrorisere han , at han begynner å få smerter i hjertet, men jeg sluttet ikke , jeg bare kjørte på. Han gikk ut, kom tilbake, jeg fortsatt, jeg kunne ikke stoppe å krangle med han. om hvorfor han snakker så mye med kusine si på nette( hun bor i andre land, vi er imigranter). Så værsåsnill hjelp meg. Jeg har ikke tida å gå til psykolog, jeg jobber mye. Han er arbeidsledig for tiden. Vi har vært sammen i snart et år.Jeg er 3 år eldre enn han.Vi giftet oss av stor kjærlighet. Jeg plager han så mye at han har fått problemer med erekjon blant annet. Og da plagde jeg han med at han ikke elsker meg , derfor klarer vi ikke ha normalt samleie. Men inneste jeg viste , at der på grunn av jeg plager han psykisk. Uff, jeg vet ikke ... jeg vil bare ha råd hva jeg skal gjøre ,i det jeg vil krangle med han, hvordan jeg skal tenkte, jeg vil ikke såre han. Og dette vil han ikke tåle i evighet, han vil jo forlate meg, det vet jeg. Jeg elsker jo han.Vær så snill gi meg noen råd , for å komme ut av denne onde sirkelen,og ikke ødelegge det gode i han.jeg tror jeg er p vei til å gjøre det. Incognito 26

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg må først innrømme at jeg ble imponert av dette innlegget. De aller fleste skriver om sine "håpløse" partnere uten å drøfte sin egen rolle. Her beskriver du klart hvordan du på sikt vil støte den mannen du elsker bort fra deg om du ikke endrer adferd.

Vi er det vi gjør (adferd), tenker og føler. I relasjoner til andre er det adferden som er av betydning. Andre opplever kun vår adferd. Tanker og følelser er vårt eget problem. Det er også slik at adferd er det som er lettest og raskest å endre fordi den i langt større grad enn tanker og følelser er underlagt viljens kraft.

Her er det helt klart at adferden er en følge av negative tanker og følelser. Dette skulle du helst ha fått hjelp med i en psykoterapi. Når dette ikke er mulig, gjenstår to tiltak:

1: Medisinering. Små doser med antipsykotisk medisin vil dempe de syke føelser og tanker som kommer når han snakker med andre (sjalusi).

2: Time-out. Når disse følelser begynner å koke i deg, må du forlate området. Du må holde deg borte til følelsene har kjølt seg ned igjen. Om de blir for hete når du kommer inn igjen, må du på nytt forlate boligen og komme deg ut på en ny nedkjøling.

Lykke til :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...