Gå til innhold

spiseproblemer

Gjest Sara Jeanett

Anbefalte innlegg

Gjest Sara Jeanett
Skrevet

vet ikke helt om det er en psykisk lidelse helt enda men.. jeg er 15 og veier for mye, er 160 og veier nesten 70 kg.. og jeg er helt desperat om å gå ned i vekt, kan sitte i flere timer for å finne måter for finne forskjellige måter å gå ned i vekt på, helst uten å trene så mye. så i forrigårs leste jeg at hvis jeg ble sulten, skulle jeg se for meg maten dekket med larver, mark og andre ekle kryp. og det funket. det funket bra, men jeg er ganske sulten nå, har ikke spist siden i forrigårs, bortsett fra en halv ostebrix i dag.. de siste dagene har både moren å faren min vært å reist en del så jeg måtte laget mat selv og da lar jeg vær å spise. men hvertfall, nå er jeg ganske sluten, men jeg klarer ikke å spise noe. jeg prøver men jeg kan på en måte kjenne smaken av larver og mark i maten.. jeg gikk inn for at jeg ikke skulle spise i går, at jeg skulle se for meg mat med masse larver, mark og kakkerlakker og alle mulige ekle insekter fordi da vil jeg ikke spise det. leste et sted at det funket og det gjorde det. jeg er egentlig redd for å spise mat. jeg elsket mat før, men nå blir jeg nesten kvalm av å se på det fordi jeg tenker bare på marker og larver, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, kan ikke si i fra il mine foreldre, de kommer bare til le litt og si at det er tull og be meg om å spise. hva skal jeg gjøre?

Skrevet

Du er i ferd med å gjøre livet ditt til et helvete og å pådra deg en virkelig alvorlig sykdom. Den beste måten å gå ned i vekt på er å trene/mosjonere og ha et normalt kosthold med variert og sunt innhold og hyppige måltider. Kontakt lege.

Skrevet

Hei du.

Dette høres ikke særlig ok ut å ha det på denne måten. Du er bare 15 år og skal nyte ungdomstiden din og ikke havne inn i spiseforstyrrelser - noe du fort kan gjøre når du tenker som du gjør. Kroppen din er helt avhengig av mat for å fungere!! Og ikke bare en kjeks i ny og ne, men skikkelige, sunne og faste måltider.

Trener du? Hvis du ikke gjør det, så anbefaler jeg deg å begynne med det. Sett ipoden i ørene, skru på noe kul musikk og bestem deg for å gå så fort du kan i ca 30 min annenhver dag. Hvis du i tillegg spiser ca 4 ordentlige måltider hver dag, så er jeg sikker på at den vekta du skal ha, vil du havne på. Måltidene dine kan feks bestå av:

Frokost: 1 porsj kornblanding

Lunsj: 1-2 skiver m mye sunt og magert pålegg; feks kylling, skinke osv

Middag: Del tallerkenen din i 3: 1 del grønnsaker/salat + 1 del poteter/pasta/ris + 1 del fisk eller kjøtt.

Kvelds: 1 skive m magert pålegg

Jeg skjønner at det kan være vanskelig å prate med foreldrene dine om dette. Er det noen på skolen du kan prate med? En lærer du stoler på? Rådgiver? Helsesøster?

Håper det ordner seg for deg! Og husk at en dag i uken er det lov å kose seg :)

Skrevet

Hvis det finnes en helsestasjon for ungdom, eller en helsesøster på skolen der du går kan det være lurt å ta kontakt med dem.

De har taushetsplikt og har garantert vært borti noen som har hatt samme problem som deg før.

Klarer du å bestemme deg for å ha en fin jul og spise vanlig, for så å ta tak i kostholdet ditt i januar tror du?

Skrevet

Hvis du har ønsket om å slanke deg så er det jo dumt at du ikke gjør det på den rette måten. Du kan bare glemme at det prosjektet du har startet med nå vil fungere. Skaff deg info om trening og sunne kostholdsråd! Og nyt julematen i julen!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...