Gå til innhold

Er det tvillingboom nå ?

Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Jeg synes jeg ser så veldig mange med tvillingvogn nå for tiden. Er det bare jeg som har hengt meg opp i det, eller har den kunstige befruktningen skutt nye høyder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved IVF er det nå mest vanlig å bare sette inn ett egg, så det er nok ikke forklaringen på tvillingene.

Er det mer sannsynlig at eggene deler seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært økning i antall tvillingfødsler de siste 10-15 årene sammenlignet med tidligere, og jeg har lest at dette tilskrives dels kunstig befruktning, dels at mødrenes alder stiger, noe som øker sjansen for tvillinger.

Det som Hulderen skriver om, om innsetting av kun ett egg ved IVF, kjenner jeg ikke til. Dem jeg kjenner som har fått barn ved hjelp av IVF har unger som er 8-18 år nå, og de har alle fått innsatt to egg om gangen, men rutinene har sikkert blitt endret siden da.

Jeg synes ikke det er flere tvillingvogner nå enn for 10 år siden, men jeg kikket nok mer etter barnevogner for noen år siden enn jeg gjør nå. Kanskje du legger ekstra godt merke til vognene nå fordi du har begynt å tenke på dette med tvillinger og vogner, og så har du blitt mer observant på det?

Det er også en del som får to tette barn som bruker tvillingvogn på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Veldig mange tvillingvogner inneholder to barn på forskjellig alder :)

Det er sportsvogn i den ene delen, og bag i den andre.

Utover det vet jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det mer sannsynlig at eggene deler seg?

Det kan være _litt_ økt sannsynlighet, for de plukker ut de eggene, evt. det egget, som har utviklet seg best på lab'en. Og det hender jo at dette "superegget" er så flinkt i celledeling at det deler seg i to. Men de aller, aller fleste prøverørstvillinger er jo resultat av to egg.

Denne delingen gjør at det en sjelden gang blir trillinger av to tilbakesatte egg, altså ett enegget tvillingpar + det andre egget. Dermed går svangerskapet plutselig over fra noe relativt kontrollerbart (tvillinger) til høyrisiko - det siste man ønsker, er jo at alle tre skal komme altfor tidlig og ikke klare seg. Dette er medvirkende til at man ønsker å komme så langt at det er stor sjanse for å lykkes med bare ett egg.

Men altså - i mange av disse tvillingvognene er det to "tette" søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også mye mer tvillingvogner nå enn før, men stort sett er det barn av ulik alder oppi vognene. Kanskje flere enn før får 2 tette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Det har vært økning i antall tvillingfødsler de siste 10-15 årene sammenlignet med tidligere, og jeg har lest at dette tilskrives dels kunstig befruktning, dels at mødrenes alder stiger, noe som øker sjansen for tvillinger.

Det som Hulderen skriver om, om innsetting av kun ett egg ved IVF, kjenner jeg ikke til. Dem jeg kjenner som har fått barn ved hjelp av IVF har unger som er 8-18 år nå, og de har alle fått innsatt to egg om gangen, men rutinene har sikkert blitt endret siden da.

Jeg synes ikke det er flere tvillingvogner nå enn for 10 år siden, men jeg kikket nok mer etter barnevogner for noen år siden enn jeg gjør nå. Kanskje du legger ekstra godt merke til vognene nå fordi du har begynt å tenke på dette med tvillinger og vogner, og så har du blitt mer observant på det?

Det er også en del som får to tette barn som bruker tvillingvogn på dem.

Når jeg så svaret ditt, måtte jeg google litt. Det ser ut til at det er mest vanlig å få satt inn ett egg. Men etter mislykkede forsøk og ved alder over 35 år, så kan man få satt inn to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også mye mer tvillingvogner nå enn før, men stort sett er det barn av ulik alder oppi vognene. Kanskje flere enn før får 2 tette?

Ja det er godt mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...