Gå til innhold

Nhd kan kanskje svare på dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at alle kan miste effekten av antibiotika dersom han/hun får mange slike kurer på kort tid?

Skulle gjerne ha fått et svar på dette fra en lege da jeg hører så forskjellig fra sykepleierne i forbindelse med min mor som nå er på nok en kur. Blir bekymret. Kanskje du kan svare på dette? I såfall takk :)

Skrevet

Det finnes mange ulike typer antibiotika, så dersom en type ikke lenger fungerer så vil andre typer bli valgt. Det er også slik at det ofte er forskjell på det de gir på sykehus og det som gis som tabletter etter utskriving fra sykehuset.

Synes du skal la være å bekymre deg for dette; det er ikke noe du bør påvirke uansett.

Skrevet

Det finnes mange ulike typer antibiotika, så dersom en type ikke lenger fungerer så vil andre typer bli valgt. Det er også slik at det ofte er forskjell på det de gir på sykehus og det som gis som tabletter etter utskriving fra sykehuset.

Synes du skal la være å bekymre deg for dette; det er ikke noe du bør påvirke uansett.

Joda.. Men jeg tenkte at det er bedre å vite dette sikkert, for da er det jo ikke noe mer å spekulere på.

Gjest Nils Håvard Dahl, lege
Skrevet

Når personer på sykehus pådrar seg infeksjoner, tas det bakteriologisk prøve med resistensbestemmelse på ulike antibiotika. Ut fra svaret på dette velges behandling.

Det er i prinsippet to måter et bestemt antibiotikum kan miste sin virkning. 1) Bakterien endrer seg og blir mindre følsom for den bestemte typen antibiotika. Dette tar vanligvis lang tid - det skjer ikke fra en uke til en annen. 2) De opprinnelige bakterien drepes av den valgte antibiotika. Så får en en infeksjon med en ny type bakterier som tåler det først valgte stoffet. En må derfor gi et annet.

For at stoffet skal virke, må det nå frem til infeksjonsstedet i høy nok konsentrasjon. Derfor er vanligvis antibiotika intravenøst langt mer effektivt enn tabletter.

God jul :-)

Skrevet

Joda.. Men jeg tenkte at det er bedre å vite dette sikkert, for da er det jo ikke noe mer å spekulere på.

Det tok meg 30 år å bli resistent for alle typer oral antibiotika så jeg tror du kan ta det med ro. Og jeg har spist mye gjennom årene altså, sånn 8-10 kurer i året.

Skrevet

Når personer på sykehus pådrar seg infeksjoner, tas det bakteriologisk prøve med resistensbestemmelse på ulike antibiotika. Ut fra svaret på dette velges behandling.

Det er i prinsippet to måter et bestemt antibiotikum kan miste sin virkning. 1) Bakterien endrer seg og blir mindre følsom for den bestemte typen antibiotika. Dette tar vanligvis lang tid - det skjer ikke fra en uke til en annen. 2) De opprinnelige bakterien drepes av den valgte antibiotika. Så får en en infeksjon med en ny type bakterier som tåler det først valgte stoffet. En må derfor gi et annet.

For at stoffet skal virke, må det nå frem til infeksjonsstedet i høy nok konsentrasjon. Derfor er vanligvis antibiotika intravenøst langt mer effektivt enn tabletter.

God jul :-)

Tusen takk for skikkelig god forklaring - og god jul til deg og andre her inne :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...