Gå til innhold

tolvon + johannesurt

Anbefalte innlegg

Gjest 1965 årgang
Skrevet

Jeg har slitt med tilbakevendende depresjonepisoder i ca.5-6 år. Disse episodene varer gjerne i 2.3 dager. dettte skjer ofte etter hendelser der jeg føler jeg blir urettferdig behandla, er kommet i konflikt med noen på jobb, eller privat eller ikke klarer noe av det jeg holder på med. Episodene er helt dominert av flashbacks fra mobbing og negative hendelser i barndommen og ungdom. Når det skjer noe negativt i livet mitt nå senere, så klarer jeg ikke å slutte å tenke på det som har vært i stedet for å fokusere på løsninger her og nå. Jeg blir deprimert, sover lite og gråter mye av tiden, Blir så dårlig av dette at kroppen føles mørbanket, og jeg ikke er i stand til å møte andre mennesker. Gamle og uoppgjorte konflikter kverner rundt i hodet på meg, og jeg klarer ikke å se lyst på situasjonen min nå, som jo egentlig inneholder muligheter og en stabil livsituasjon. Legen min har gitt meg antidepressiva slik at jeg skal bli mer tøff og tåle påkjenninger uten å ta ting personlig hele tiden. Er 46 år nå.. Blodprøver tatt av fastlegen min viser at jeg er kommet i overgangsalderen det siste året. Depresjonsperiodene har nok blitt verre og hyppigere nå siste året på grunn av dette. Har fått citalopram 20 mg av legen (fra april d.å.) som gav søvnproblemer. Etter 4 uker reduserte jeg selv dosen til 10 mg. pr døgn for å få sove bede. Dette gikk jeg på i 5 måneder til. Men kutta det ut på grunn av at denne dosen også gav søvnproblem, men ingen effekt. Har så fått tolvon 30 mg som eg tar om kvelden. Gått på den i 8 uker nå. Søvnproblemen er stort sett borte, men synest ikke at det hjelper på depresjonene, og nedstemtheten. Er redd for å øke dosen av denne for den kan føre til vektøkning. Finnest det andre antidepressiva som kan være aktuelle for meg? Vet at cipralex og tolvon er henholdsvis -ssri-preparat og -trisyliske antidepressiva. Vil gjerne ta johannesurt. Kan jeg bruke det sammen med tolvon?, og så forrtsette med disse to preparatene.( Er ellers frisk og tar ingen andre medisiner.) Hjelpepleierutdanna

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...