Gå til innhold

Både koldtbord og glass :)

Anbefalte innlegg

Ja, jeg må spørre om begge deler. Går det greit å servere koldtbord på nyttårsaften? Eller MÅ man servere kalkun?

Og jeg har bare vinglass med stett utenom kjøkkenglass, men jeg tenkte å servere kun øl og mineralvann til maten. Kan jeg sette på vinglass eller må jeg kjøpe andre glass?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374085-b%C3%A5de-koldtbord-og-glass/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

13

• morsan

4

• jubalong70

2

• Kalevaala

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Selvsagt må man ikke spsie kalkun!

Og på mange restauranter/hoteller med stort volum benytter man ofte samme type glass med stett til både rødvin, øl og brus :-)

Men koldtbord er kanskje ikke fint nok tenkte jeg ;O) Blir jo ikke som koldtbord på restaurant/hotell. Hehe.

Da bruker vi vinglassene. Orker ikke kjøpe inn så mye nytt :o) Jeg har fått servert brus i vinglass mange ganger, men leste på nett at det var så forferdelig ;O))

Gjest Purple sky

Selvfølgelig trenger du ikke servere kalkun på nyttårsaften! Tipper de fleste setter pris på koldtbord der de kan forsyne seg etter eget ønske etter mange tunge julemiddager ;-)

Ang glass: Personlig bruker jeg vinglass i "penere lag" uansett om gjestene drikker brus eller Chablis, gjerne med Farris- / vannglass ved siden av, men jeg er ingen guru på området.. Sure miner over dette har jeg dog aldri opplevd - lykke til med selskapet og godt nytt år!

Annonse

Du bruker selvfølgelig de glassene du har, fasongen spiller ingen rolle så lenge størrelsen passer sånn omtrent (ikke drammeglass til øl eller omvendt, hvis du skjønner hva jeg mener).

Koldtbord passer utmerket hvis det er en del gjester. For meg er kalkun julemiddag. Dessuten er det ingen regler for sånt.

Annonse

Vi hadde en diskusjon om hva man spiser på julaften under middagen på julaften, og der ble det nevnt at det hadde vært sagt i et tvprogram eller en artikkel på nett (husker ikke helt) at det var 3% av norges befolkning som spiste kalkun på julaften.

...og det er ogå 3% som spiser pizza på julaften. Har ikke rotet rundt og sett om jeg finner dokumentasjon på det, men det var visst flere som hadde fått med seg den opplysningen på forhånd av vår diskusjon..

jeg hadde aldri smakt kalkun før jeg kom inn i svigerfamilien som 25åring..

Gjest glassssssssssern

Selvsagt må man ikke spsie kalkun!

Og på mange restauranter/hoteller med stort volum benytter man ofte samme type glass med stett til både rødvin, øl og brus :-)

Halvveis off topic

men ang. vinglass. Jeg hadde et stort selskap og kjøpte inn masse rødvinsglass da jeg tenkte de passet til de fleste drikker...

men er det noen "regel" om at hvitvin ikke kan serveres i rødvinsglass? Det er ikke av de største rødvinsglassene, sånn mellomstore...

Tenkte om jeg burde kjøpe inn et lager med hvitvinsglass og eller hur.

Gjest glassssssssssern

Men koldtbord er kanskje ikke fint nok tenkte jeg ;O) Blir jo ikke som koldtbord på restaurant/hotell. Hehe.

Da bruker vi vinglassene. Orker ikke kjøpe inn så mye nytt :o) Jeg har fått servert brus i vinglass mange ganger, men leste på nett at det var så forferdelig ;O))

Det kan vel være vel så fint det, spørs jo hvordan du anretter det.

Kanskje du kunne kjøpt et kalkunbryst og stekt og skjært i skiver, hatt waldorfsalat og poteter ved siden av, i tillegg til varme karbonader med stekt løk,

pariserloff - ferdig oppskjært,

laksefilet, eggerøre, pastasalat og andre salater, spekemat av ulike slag,

litt oppskjært frukt og grønt,

pynt og dander som på en fin restaurant. Jeg pleier kjøpe slike avlange engangsserverinsbrett i sølv, og danderer pålegget fint rundt dette, pynter med en persilledusk og noen halve druer f.eks. Flere ganger blitt spurt om jeg har bestilt maten fordi det ser så profft ut :-)

Å servere i store lag , da er det uråd for privatpersoner å ha nok glass til alle om de skal ha et glass til hver sort,

det ser elegant ut med vinglass, og rødvinsglass er vel det mest egnede til ulike typer.

Gjest gryntgrynt

Vi hadde en diskusjon om hva man spiser på julaften under middagen på julaften, og der ble det nevnt at det hadde vært sagt i et tvprogram eller en artikkel på nett (husker ikke helt) at det var 3% av norges befolkning som spiste kalkun på julaften.

...og det er ogå 3% som spiser pizza på julaften. Har ikke rotet rundt og sett om jeg finner dokumentasjon på det, men det var visst flere som hadde fått med seg den opplysningen på forhånd av vår diskusjon..

jeg hadde aldri smakt kalkun før jeg kom inn i svigerfamilien som 25åring..

Hver 3. nordmann spiser kalkun på nyttårsaften.

Halvveis off topic

men ang. vinglass. Jeg hadde et stort selskap og kjøpte inn masse rødvinsglass da jeg tenkte de passet til de fleste drikker...

men er det noen "regel" om at hvitvin ikke kan serveres i rødvinsglass? Det er ikke av de største rødvinsglassene, sånn mellomstore...

Tenkte om jeg burde kjøpe inn et lager med hvitvinsglass og eller hur.

En vinekspert jeg hørte på på radio mente at de høye, smale glassene som mange brukte til hvitvin bare burde brukes til sjampis. Husker ikke helt argumentasjonen, men var vel noe med luft osv som ggjorde at hvitvin kan smake surt i høye, smale glass.

Gjør som du vil, det er da ingenting som heter at det SKAL være sånn eller slik!?

Nei, men kom over noen tråder da jeg søkte på nett, og da ble jo folk utskjelt om de serverte brus i vinglass f.eks. Vil jo ikke at gjestene skal synes jeg er helt på jordet. Haha. Og om folk kanskje ikke syntes koldtbord var fint nok på nyttårsaften.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...