Gå til innhold

Når søke hjelp?

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke bra nei
Skrevet

Jeg har lovet ut at jeg skal ta kontakt med behandler når jeg blir sykere.

Når jeg så er syk, får jeg det for meg at igenting vil hjelpe. Hva kan egentlig en behandler hjelpe med sånn i jula? Ikke kan jeg ta mere medisiner. Hjelper det å prate? Tror ikke det.

Jeg er redd og ganske utafor. Folk er blitt farlige og har forvridde ansikter. Alle er imot meg og jeg har mye angst. Jeg prøver nå å skjerme meg mest mulig. Det er vel ikke noe annet å gjøre? Har lyst til å ta mere medisiner, men dette tror jeg ikke er helt bra. Får det også for meg innimellom at medisinene gjør meg sykere.

Skrevet

Siden du har avtalt å ta kontakt hvis du blir sykere, så høres det ut som om det er noe du skal gjøre nå. Det er fortsatt et par hverdager igjen i romjulen, så nå er et bra tidspunkt å ta kontakt på.

Generelt sett så er det sikkert bra at du forsøker å skjerme deg litt fra for mye inntrykk siden du begynner å miste litt grepet på virkeligheten. Hvorvidt det kan hjelpe å ta mer medisiner eller ikke, synes jeg avhenger av hva slags medisiner det er snakk om. Jeg har en venninne som er bipolar, og dersom behandler ikke er tilgjengelig og hun begynner å få det slik som du har det nå, så ville jeg ha rådet henne til å ta mer zyprexa. Dette er noe vi har avklaret med hennes behandler på forhånd. Når virkelighetsoppfatningen glipper litt, så kan man trenge hjelp av folk utenfor seg til å ta gode valg.

Det er bra at du vet rasjonelt sett at du pleier å miste troen på at noe kan hjelpe når du har det slik som nå. Utnytt denne innsikten til å ta kontakt med behandler siden det er dette dere har avtalt.

Lykke til :-)

Gjest ikke bra nei
Skrevet

Siden du har avtalt å ta kontakt hvis du blir sykere, så høres det ut som om det er noe du skal gjøre nå. Det er fortsatt et par hverdager igjen i romjulen, så nå er et bra tidspunkt å ta kontakt på.

Generelt sett så er det sikkert bra at du forsøker å skjerme deg litt fra for mye inntrykk siden du begynner å miste litt grepet på virkeligheten. Hvorvidt det kan hjelpe å ta mer medisiner eller ikke, synes jeg avhenger av hva slags medisiner det er snakk om. Jeg har en venninne som er bipolar, og dersom behandler ikke er tilgjengelig og hun begynner å få det slik som du har det nå, så ville jeg ha rådet henne til å ta mer zyprexa. Dette er noe vi har avklaret med hennes behandler på forhånd. Når virkelighetsoppfatningen glipper litt, så kan man trenge hjelp av folk utenfor seg til å ta gode valg.

Det er bra at du vet rasjonelt sett at du pleier å miste troen på at noe kan hjelpe når du har det slik som nå. Utnytt denne innsikten til å ta kontakt med behandler siden det er dette dere har avtalt.

Lykke til :-)

''Siden du har avtalt å ta kontakt hvis du blir sykere, så høres det ut som om det er noe du skal gjøre nå. Det er fortsatt et par hverdager igjen i romjulen, så nå er et bra tidspunkt å ta kontakt på.''

Jeg greier ikke å bestemme meg for noen ting. Hva skal jeg si når jeg ringer? Føler at alt går galt.

Skrevet

Du har det ikke bra du. Det er det slike avtaler er til for; når du befinner deg der du er nå -hvor du tviler og er ambivalent til alt og alle, så skal du legge vekk all tenkingen og forholde deg til de klare avtalene som du har laget med din behandler. Ta kontakt. Der er fortsatt noen virkedager igjen før vi går inn i et par helligdager, ring i morgentidlig.

Skrevet

''Siden du har avtalt å ta kontakt hvis du blir sykere, så høres det ut som om det er noe du skal gjøre nå. Det er fortsatt et par hverdager igjen i romjulen, så nå er et bra tidspunkt å ta kontakt på.''

Jeg greier ikke å bestemme meg for noen ting. Hva skal jeg si når jeg ringer? Føler at alt går galt.

''Hva skal jeg si når jeg ringer? ''

Du kan bare si at du føler deg dårligere, evt. nevne flere momenter fra det du skrev i innlegget ditt. Det er et poeng at du tar kontakt nå, - før du evt. blir dårligere.

Skrevet

Har du klart å ta kontakt med behandler?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...