Gå til innhold

Hva er greia....

Anbefalte innlegg

Skrevet

...med at nærmest alt som kan krype og gå skal diagnostiseres med Aspergers for tida? Her inne på DOL, altså?

Det store flertall av hobbypsykiatere her inne har lagt sin elsk på denne diagnosen. Det er ikke sånn at alt som går litt utenom allfarvei atferdsmessig sett, kan diagnostiseres. Og ihvertfall ikke som Aspergers - den store snakkisgreia her inne for tida...

Skrevet

Asperger er for tiden den store motediagnosen, den har overtatt litt etter adhd som var yndlingen for noen år siden.

Det snakkes derimot omtrent ikke om tilknytningsvansker, _det_ er ikke populært.

Skrevet

Jeg har lagt merke til det der. Asperger er definitivt årets it-diagnose:)

Nytt av året er vel også at de uten rød prikk bak navnet stiller diagnoser? Det har jeg ikke sett så mye av før, men de har vel opparbeidet seg en viss ekspertise etter trofast sliting her inne.

Jeg tror ADD blir den store greia til neste år. Det er mitt heteste tips. Asperger er allerede litt 2011;)

Skrevet

Nytt av året er vel også at de uten rød prikk bak navnet stiller diagnoser? Det har jeg ikke sett så mye av før, men de har vel opparbeidet seg en viss ekspertise etter trofast sliting her inne.

Jeg tror ADD blir den store greia til neste år. Det er mitt heteste tips. Asperger er allerede litt 2011;)

''Nytt av året er vel også at de uten rød prikk bak navnet stiller diagnoser? Det har jeg ikke sett så mye av før, men de har vel opparbeidet seg en viss ekspertise etter trofast sliting her inne.''

Visste du ikke at det å delta på dol medfører utvikling av diagnostisk kompetanse?!? Det eneste som mangler er at dette formaliseres slik at vi også få vitnemål for utdanningen...

Useriøs hilsen

Skrevet

''Asperger er allerede litt 2011;)''

Hehe :)

Skrevet

I mitt pedagognære miljø hadde asbergerdiagnostisering en soleklar topp omkring 2006-2007. Når det er så mye snakk om det her inne, så tror jeg kanskje at Madelenemies glimt innenfra har gjort mange her inne nysgjerrige på hva denne diagnosen innebærer. Og gjort oss veldig oppmerksomme på at den finnes.

Til deg, Madelenemie, vil jeg bare si takk for at du deler så raust fra din verden. For min del betyr det at jeg har fått et annet og mer positivt forhold til ei med asberger som jeg omgås omtrent daglig. Jeg skal ikke påstå at jeg forstår verken henne eller deg bedre, for jeg har en anelse om at diagnosen dekker et bredt spekter. Men jeg klarer i hvert fall å forholde meg bedre til hennes intense interesseområder og av og til (for meg) uforståelige reaksjoner på ting. Så takk for alt som du har delt med oss dette siste året, mens jeg har hatt så altfor god tid til å være her inne ;)

Ønsker deg ei fortsatt god jul og et godt nytt år!

Skrevet

Hei!

jeg tror paranoid og schizophrenia og uspesifikke lærervansker :)

Særlig det siste, og kanskje er det bra.

For nå forsvinner snart hele diagnosen asperger og glad er jeg for det, kall en spiker en spiker (er det ikke noe som heter det?), husker ikke, planke eller spiker.

Skrevet

I mitt pedagognære miljø hadde asbergerdiagnostisering en soleklar topp omkring 2006-2007. Når det er så mye snakk om det her inne, så tror jeg kanskje at Madelenemies glimt innenfra har gjort mange her inne nysgjerrige på hva denne diagnosen innebærer. Og gjort oss veldig oppmerksomme på at den finnes.

Til deg, Madelenemie, vil jeg bare si takk for at du deler så raust fra din verden. For min del betyr det at jeg har fått et annet og mer positivt forhold til ei med asberger som jeg omgås omtrent daglig. Jeg skal ikke påstå at jeg forstår verken henne eller deg bedre, for jeg har en anelse om at diagnosen dekker et bredt spekter. Men jeg klarer i hvert fall å forholde meg bedre til hennes intense interesseområder og av og til (for meg) uforståelige reaksjoner på ting. Så takk for alt som du har delt med oss dette siste året, mens jeg har hatt så altfor god tid til å være her inne ;)

Ønsker deg ei fortsatt god jul og et godt nytt år!

Hei!

Zipper, det var hyggelig skrevet til meg av deg til meg.

oppmuntrende :)

God jul til deg også og et riktig godt nytt år ønsker jeg deg :)

Skrevet

Asperger er for tiden den store motediagnosen, den har overtatt litt etter adhd som var yndlingen for noen år siden.

Det snakkes derimot omtrent ikke om tilknytningsvansker, _det_ er ikke populært.

''Asperger er for tiden den store motediagnosen, den har overtatt litt etter adhd som var yndlingen for noen år siden.

Det snakkes derimot omtrent ikke om tilknytningsvansker, _det_ er ikke populært.''

Jeg er helt enig med deg. Er det slik at tilknytningsvansker ikke er "stuereint"? Det er jo mye mer komplekst, fordi det involverer flere mennesker i stedet for å "bare" diagnostisere barnet...?

Skrevet

Hei!

Zipper, det var hyggelig skrevet til meg av deg til meg.

oppmuntrende :)

God jul til deg også og et riktig godt nytt år ønsker jeg deg :)

Ville bare si at jeg syns du gjør en viktig jobb med å være så åpen :)

Og hvis du klarer å være like åpen med mannen din i forhold til klemminga, så finner dere sikkert ei løsning sammen.

Skrevet

''Asperger er for tiden den store motediagnosen, den har overtatt litt etter adhd som var yndlingen for noen år siden.

Det snakkes derimot omtrent ikke om tilknytningsvansker, _det_ er ikke populært.''

Jeg er helt enig med deg. Er det slik at tilknytningsvansker ikke er "stuereint"? Det er jo mye mer komplekst, fordi det involverer flere mennesker i stedet for å "bare" diagnostisere barnet...?

Mitt tips er at tilknytningsproblematikk står høyt på lista over hva som blir diagnoser i årene framover. Så mange nybakte foreldre som deler oppmerksomheten mellom barn/mobil/pc osv må føre til reaksjon. Vet at på svangerskapskursene her har de måttet ta inn en leksjon om at det er viktig å legge bort gadgetene sine og bruke tida udelt på barnet.

Skrevet

Hei!

For nå forsvinner snart hele diagnosen asperger og glad er jeg for det, kall en spiker en spiker (er det ikke noe som heter det?), husker ikke, planke eller spiker.

En spade :-) Av en eller annen grunn er uttrykket slik: "å kalle en spade for en spade".

Skrevet

Hei!

Kall en spade en spade :-)

Lykke til med nyttårsselskapet, vi skal ha selskap i dag og 1. nyttårsdag, men "fri" de andre dagene.

Skrevet

Enig med deg!! Her inne får alle barn som er litt uoppdragne og oppfører seg litt dårlig en dagnose... Jeg har selv unger som er hypre og uoppdragne (særlig i dag), men de har da ingen diagnose.

Skrevet

Kall en spade en spade :-)

Lykke til med nyttårsselskapet, vi skal ha selskap i dag og 1. nyttårsdag, men "fri" de andre dagene.

Hei!

Lykke til med det du har av selskaper.

Man overlever jo, selv om det anstrengende og ikke det man kunne tenke seg å bruke tiden på.

God jul videre.

Skrevet

En spade :-) Av en eller annen grunn er uttrykket slik: "å kalle en spade for en spade".

Hei!

Takk, ja jeg mente det var noe sånt, men syns plutselig det hørtes greit ut med spiker istedet, men det er vel freffe spikeren på hodet noe som betyr at man formulerer seg presist.

Skrevet

Ville bare si at jeg syns du gjør en viktig jobb med å være så åpen :)

Og hvis du klarer å være like åpen med mannen din i forhold til klemminga, så finner dere sikkert ei løsning sammen.

Hei!

Om jeg er åpen vet jeg ikke, men jeg tror det, jeg er alt for direkte.

Da han ville se en av sine thrillere med erotikk sa jeg at erotikken ødela hele filmen og det syns min mann er kaldt av meg å si.

Men jeg mener det, putte slike erotiske scener inn i filmen syns jeg er distraherende og mer forvirrende.

Takk for det du skriver.

Skrevet

Mitt tips er at tilknytningsproblematikk står høyt på lista over hva som blir diagnoser i årene framover. Så mange nybakte foreldre som deler oppmerksomheten mellom barn/mobil/pc osv må føre til reaksjon. Vet at på svangerskapskursene her har de måttet ta inn en leksjon om at det er viktig å legge bort gadgetene sine og bruke tida udelt på barnet.

Hei!

Det var poitivt å lese.

Selv har jeg ingen erfaring med helsestasjo annet enn en eller to ganger da jeg kom dit, men da de kjeftet på meg, den siste gangen gikk jeg ikke tilbake, aldri mer.

Kjefte vil si: irriterte fordi jeg bestilte en vaksine jeg likevel ikke ville ha da jeg hadde funnet ut noe nytt om bivirkninger, da syns helsesøster nok fikk være nok. Den første gangen mente hun min sønn ikke hørte, da ble jeg sur og sa "han hører" og kom aldri tilbake.

Dette var dumt den som hadde trengt hjelp og veiledning var jo meg.

Gjest mamma til jente med adhd...
Skrevet

Enig med deg!! Her inne får alle barn som er litt uoppdragne og oppfører seg litt dårlig en dagnose... Jeg har selv unger som er hypre og uoppdragne (særlig i dag), men de har da ingen diagnose.

Regner ikke med du sikter til meg og min tråd.... i så fall så har Bup gjort en feil.

Ingenting skulle dog gledet meg mer enn om Bup HADDE gjort en feil. Jeg håper ikke at hun HAR adhd... eller Asperger for den skyld.

Gjest mamma til jente med adhd
Skrevet

Det skal nok litt til å få diagnose tilknytningsvansker. Da er det ofte snakk om adopterte barn el, mishandling og andre "fæle" ting.

Man ser det feks på måten barnet søker blikkontakt på. Og samspillet. (Og mye mer selvfølgelig)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...