Gå til innhold

Hva er greia....

Anbefalte innlegg

Gjest mamma til jente med adhd...
Skrevet

Mitt tips er at tilknytningsproblematikk står høyt på lista over hva som blir diagnoser i årene framover. Så mange nybakte foreldre som deler oppmerksomheten mellom barn/mobil/pc osv må føre til reaksjon. Vet at på svangerskapskursene her har de måttet ta inn en leksjon om at det er viktig å legge bort gadgetene sine og bruke tida udelt på barnet.

Mødrene våre brukte da heller ikke HELE tiden deres udelt på barna...

Skrevet

Mitt tips er at tilknytningsproblematikk står høyt på lista over hva som blir diagnoser i årene framover. Så mange nybakte foreldre som deler oppmerksomheten mellom barn/mobil/pc osv må føre til reaksjon. Vet at på svangerskapskursene her har de måttet ta inn en leksjon om at det er viktig å legge bort gadgetene sine og bruke tida udelt på barnet.

Dette skjer trolig mye mer nå enn tidligere.

Undersøkelser har vist (uten at jeg har referanser til dem nå) at dagens mødre OG fedre bruker ofte MER tid sammen men ungene enn for 50 år siden, hvor mange mødre riktignok var hjemme, men gjorde jobber som i dag utføres av vaskemaskiner og oppvaskmaskiner.

Da var ungene ofte ute, og ikke sammen med moren.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Regner ikke med du sikter til meg og min tråd.... i så fall så har Bup gjort en feil.

Ingenting skulle dog gledet meg mer enn om Bup HADDE gjort en feil. Jeg håper ikke at hun HAR adhd... eller Asperger for den skyld.

Snakker ikke om barn (eller voksne) som har fått en diagnose som resultat av en faglig utredning, bare så det er sagt :-)

Syns bare det har vært litt vel mange tilfeller i det siste av at vanlige brukere av forumet her spekulerer i diagnoser. Jeg vet ikke hvilke kunnskaper eller kvalifikasjoner de sitter med, men tror man skal trå litt varlig når det gjelder slike spekulasjoner.

Etter mange år i skoleverket har jeg vært borti mange tilfeller av både ADHD, ADD, Aspergers, Williams, tilknytningsvansker og så videre. Jeg har en del kunnskaper om ulike diagnoser, men det jeg først og fremst har lært, er at de kan arte seg temmelig forskjellig fra person til person - og at selv om jeg har god kjennskap til en mengde enkelttilfeller, har jeg ikke den formalkompetansen som kreves for å stille en diagnose.

Skrevet

Har reagert på akkurat det samme, og har tenkt at et troll våknet etter at Madelenemie kom tilbake. Virker som noen har svært lyst til å vekke hennes interesse..

Skrevet

Mødrene våre brukte da heller ikke HELE tiden deres udelt på barna...

Nei, så langt derifra. Men feks når vi ble matet og stelt var nok oppmerksomheten rettet bare mot oss. Det var neppe annet enn en radio som stjal mors øre, og slett ingen tv, iphone eller facebook. Og i de fleste sammenhenger når vi fikk oppmerksomhet, så var foreldrene til stede i øyeblikket i større grad enn mange foreldre er i dag, og gjerne deler oppmerksomheten på flere arenaer. Da jeg var barn spilte vi ofte spill med foreldrene, både hjemme og hos venner. Jeg tror ikke mine barn har spilt spill med vennenes foreldre noen ganger. Det å se på TV sammen blir ikke det samme.

Ja, dagens foreldre tilbringer nok mye mer tid med ungene enn for noen tiår siden, men jeg er ikke overbevist om at kvaliteten av tid sammen har økt selv om kvantiteten har økt.

Jeg sier ikke at det absolutt er sånn. Dette er bare mine refleksjoner på tampen av året som har gått, her jeg sitter med nettbrettet mitt på fanget og ser med et halvt øye på TV sammen med sønnen min...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...