Gå til innhold

er mangel på empati, typisk for schizofreni?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå finlest sammendraget til rapporten om ABB, og er forøvrig helt enig i at observanden, er klin gæren;)men er paranoid schizofreni den eneste rette diagnosen?

Det står: ''etter at observanden flytter hjem til sin mor i 2006, så blir hans funksjonstap totalt, med svikt både av praktisk, økonomisk, sosial og yrkesmessig karakter. Fra samme tidspunkt beskrives en progressiv utvikling av symptomer, med et gradvis utbygget system av bisarre paranoide og grandiose vrangforestillinger…''

1 ) Hvordan kan ha han ha en total funksjonssvikt med tanke på økonomi og matlaging, og likevel kunne planlegge å sette i verk disse handlingene? Det må jo ha krevd enorm hjernekapasitet og stor evne til fleksibel og praktisk tenkning. Jeg synes også det er litt rart at ingen helseinstanser har grepet inn, når situasjonen har vært så ille.

2) Det påpekes ofte at observande viser totalt mangel på empati. Gjelder dette «bare» terrorhandlingene den 22/7, eller har han problemer med empati generelt? Jeg synes de burde gått grundigere inn på dette.

3) Kan hans empatiproblemer og politiske oppheng også være et tegn på en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse som f.eks. Asperger syndrom? Det står at han var innlagt en måned i barnepsykiatrien i 1983, uten at de fant noen spesifikk psykopatologi. Men hvor oppdaterte var de på dette feltet for nesten snart tretti år siden?

4) Har de sakkyndige utelukket at hans hjemmelagede ord kan ha grobunn i en "normal" politisk ideologi ?

5) Det nevnes at han hadde paranoide tanker om å bli overvåket. Med hans planer så er vel ikke slike tanker _så_unaturlige?

Skrevet

Hei!

Jeg syns du er inne på mange tanker jeg selv har om saken.

til Punkt 1 kan jo skrives at det er vel noe som heter lært hjelpesløshet og hvis man ikke må gjøre noe, men har noen til å vaske og lage mat, da kan man jo bare bruke mer tid på sin særinteresse.

Kompetansen på asperger var lik 0 i 1983, det VET jeg.

Man fikk enten en autismediagnose, men slike som jeg og ABB ville naturligvis ikke helt oppfylle de strenge kriteriene for en slik diagnose, med tilsynelatende evne til kommunikasjon gjennom skuespill.

At man tidligere mistenkte omsorgssvikt er heller ikke så rart, det kan til og med være at han var stille av andre grunner enn sin mors omsorgssvikt.

Men det blir jo spekulasjoner, det meste, men selv kjenner jeg meg igjen i han i ubehagelig mye, jeg har ikke slike vrangforestillinger, men det er vel kanskje tilfeldigheter som gjør om man får det hvis man har sitt eget univers og føler seg annerledes egentlig i bunn og grunn i det meste.

Gjest Matariki
Skrevet

''er mangel på empati, typisk for schizofreni?''

Nei! Tror jeg ikke.

Skrevet

Jeg har vistnok schizofreni. Og jeg er sikker på att jeg har empati. Nokså mye faktsik. Men en ting med schizofreni er att det kan gi flat affekt. Dette har rammet meg når det gjelder kjærlighetslivet, eller rettere sagt att jeg har valgt det bort. For jeg ser ikke ut til å få noe særlig følelser for en partner lenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...