Gå til innhold

Elling på NRK 3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg ble nå sittende å se Elling etter at noen her inne antydet at han kan ha asperger syndrom, noe jeg jo har hørt før, men stusset ved. Da jeg ikke ligner på han. Jeg syns han virker sint og nevrotisk. Jeg finner imidlertid noe mere likhetstreff med Adam og Khan.

Det fins likheter sikkert, men det fins mange likheter mellom mange diagnoser og først og fremst syns jeg han er ganske så sint.

Jeg kjenner meg ikke igjen i den sinte mannen som går stivt, selv om jeg heller ikke slenger med armene så passer jeg på å gå normalt, løst og ledig nedover gaten eller jeg holder i sekken/vesken slik at armene er plassert og ikke det blir påfallende. Jeg vet at det virker påfallende å ikke slenge med armene, jeg vet det fordi jeg så Tony Attwood demonstrere studenter ved et fakultet i England.

Selvfølgelig kan likheter hentes frem og jeg syns også "den menneskelige rase" kan være vanskelig å forstå seg på som Elling sa, vanskeligere enn dyr, jeg sørger ikke med tårer og skrik når noen som står meg nær dør og jeg syns nå etter at jeg lærte systemet, det er lett å glede andre (som også Elling sa), eller gå i et juleselskap og ikke si et fornuftig ord, bare fordi jeg nå har blitt oppmerksom på at jo mer banalt man snakker jo bedre smal-talker blir mann (dette stod i Dagbladet på mandag 26 desember tror jeg)

Hvis man i tillegg prøver å være PK så langt det lar seg gjøre så er man enda tryggere på å lykkes. (men kose seg gjør man vel ikke før man finner det ene menneske som vil si noe lærerrikt om en sak)

Jeg vet ikke hvilken diagnose forfatteren har tiltenkt Elling, men mulig boken er bedre, det er de ofte, det er jo noen elementer som kan forbindes ved visse ekstreme tilfeller av asperger syndrom. Men som dere vet noen så har jeg (selv om det er helt utrolig sagt) fått høre at jeg er et skoleeksempel, men jeg tror vel dette også var en spøk fra min psykiaters side, eller noe annet, feks få meg til å slutte å tvile på at denne diagnosen stemmer.

Jeg verken snakker som en robot eller går som en, min mann sier det også så det er ikke noe jeg innbiller meg, han sier "du mangler bare robotdrakt og stemmeforvrenger".

Men også han tuller med meg så hva han mener og hva som er en spøk er høyst uklart. Men de testene der noen her inne fikk 0, er som Bella Dotte sier kanskje også et resultat av hvordan jeg tolker bokstavelig og uten nyanser i noen situasjoner, samt svarer ærlig og ikke pynter så mye på sannheten.

Ha en god natt :)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Nå har jeg ikke møtt deg, men har aldri tenkt at du ligner Elling. Tror ikke du behøver å bekymre deg for det:-)

Skrevet

Nå har jeg ikke møtt deg, men har aldri tenkt at du ligner Elling. Tror ikke du behøver å bekymre deg for det:-)

Hei!

:) takk

Jeg er våken sent nå for tiden, jeg som legger meg kl 23.00 og alltid står opp kl 06.00, men nå kl 07.00 i helgene.

Jeg skal stå opp kl 06.00 i morgen tidlig også, men nå i julen er det lite daglige rutiner og jeg blir sittende å se film og lese også klarer jeg ikke sove av alle tankene jeg får.

Men det er i orden, i morgen tidlig skal jeg til tannlegen og jeg grugleder meg, det blir fint å få byttet fyllinger, men jeg gruer meg til sprøyte. Jeg tok min første valium sist gang fordi det var et år siden jeg var hos tannlegen og da føles det så nytt også hadde jeg disse liggende fra mange år tilbake. Den valiumen virket utmerket, jeg var meg selv, men mer avslappet og det gikk ganske så bra å kjøre bil.

Takk for at du svarte og ikke forbinder meg med Elling :)

Min sønn reagerte meg vantro da jeg sa at noen mener han har asperger syndrom, han ble litt sur, og det skjønner jeg.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

:) takk

Jeg er våken sent nå for tiden, jeg som legger meg kl 23.00 og alltid står opp kl 06.00, men nå kl 07.00 i helgene.

Jeg skal stå opp kl 06.00 i morgen tidlig også, men nå i julen er det lite daglige rutiner og jeg blir sittende å se film og lese også klarer jeg ikke sove av alle tankene jeg får.

Men det er i orden, i morgen tidlig skal jeg til tannlegen og jeg grugleder meg, det blir fint å få byttet fyllinger, men jeg gruer meg til sprøyte. Jeg tok min første valium sist gang fordi det var et år siden jeg var hos tannlegen og da føles det så nytt også hadde jeg disse liggende fra mange år tilbake. Den valiumen virket utmerket, jeg var meg selv, men mer avslappet og det gikk ganske så bra å kjøre bil.

Takk for at du svarte og ikke forbinder meg med Elling :)

Min sønn reagerte meg vantro da jeg sa at noen mener han har asperger syndrom, han ble litt sur, og det skjønner jeg.

Ellingfilmen er laget for å være morsom. Tror ikke mange aspergere er så ekstrem som han. Lykke til hos tannlegen i morgen :)

Skrevet

Jeg mener å ha lest at Elling ikke er tiltenkt noen diagnose fra forfatterens side, og vet at jeg har lest at de bevisst ikke tenkte diagnose da de laget filmen. Elling skal være seg selv og så har han sikkert noen trekk av asperger, tilfeldigvis.

I vår familie liker vi veldig godt en serie (komedie) som heter Big Bang Theory og som handler om en vennegjeng som stort sett består av nerder/vitenskapsmenn. En av personene her har nok trekk av asperger, men også her sier produsenten av serien og skuespilleren at de ikke har tenkt diagnose.

Begge disse tilfellene er jo fiksjon, er ikke basert på virkelige mennesker og det blir helt feil å sette en diagnose på dem eller sammenligne dem med virkelige mennesker. Mange av trekkene er jo overdrevet eller kombinert med andre egenskaper for å gjøre filmen/serien morsom og en virkelig person ville aldri oppført seg på denne måten. Likevel er det fint at vi kjenner igjen enkelte egenskaper ved figurene, enten fra vår egen omgangskrets, fra oss selv eller fra situasjoner vi har opplevd.

Jeg selv er utdannet fysiker og har studievenner og omgangsvenner som har likhetstrekk med alle personene i Big Bang Theory, og antagelig er det med på å gjøre dette til en fin serie for meg.

Skrevet

Jeg mener å ha lest at Elling ikke er tiltenkt noen diagnose fra forfatterens side, og vet at jeg har lest at de bevisst ikke tenkte diagnose da de laget filmen. Elling skal være seg selv og så har han sikkert noen trekk av asperger, tilfeldigvis.

I vår familie liker vi veldig godt en serie (komedie) som heter Big Bang Theory og som handler om en vennegjeng som stort sett består av nerder/vitenskapsmenn. En av personene her har nok trekk av asperger, men også her sier produsenten av serien og skuespilleren at de ikke har tenkt diagnose.

Begge disse tilfellene er jo fiksjon, er ikke basert på virkelige mennesker og det blir helt feil å sette en diagnose på dem eller sammenligne dem med virkelige mennesker. Mange av trekkene er jo overdrevet eller kombinert med andre egenskaper for å gjøre filmen/serien morsom og en virkelig person ville aldri oppført seg på denne måten. Likevel er det fint at vi kjenner igjen enkelte egenskaper ved figurene, enten fra vår egen omgangskrets, fra oss selv eller fra situasjoner vi har opplevd.

Jeg selv er utdannet fysiker og har studievenner og omgangsvenner som har likhetstrekk med alle personene i Big Bang Theory, og antagelig er det med på å gjøre dette til en fin serie for meg.

Hei!

Takk det var en grei informasjon jeg kan forholde meg til.

Jeg kan nok i mange tilfeller via kommentarer fra min mann gjenkjenne mange episoder med meg selv i den big bang theory, sett bare en episode, fant den ikke så morsom,

Men hvordan jeg brutalt vekket min mann gikk opp for meg da den ene personen brutalt vekket en av sine venner, da gikk det et lys opp for meg.

Skrevet

Ellingfilmen er laget for å være morsom. Tror ikke mange aspergere er så ekstrem som han. Lykke til hos tannlegen i morgen :)

Hei!

Takk.

Det gikk fint hos tannlegen en ny hyggelig tannlege.

Det fine var at tannlegen ble meget glad for brevet jeg hadde skrevet, det gjorde meg glad da jeg er mye flinkere til å forklare meg skriftlig, så det var en lur ide.

Jeg gleder meg til å fortelle min psykiater om hvor glad tannlegen ble. Jeg skrev det jeg ville gjøre, samt hvorfor jeg velger å utrykke meg skriftlig.

Jeg gleder meg til neste time 11 januar, da jeg syns frontene på tennene blir fine :)

Skrevet

''Jeg mener å ha lest at Elling ikke er tiltenkt noen diagnose fra forfatterens side, og vet at jeg har lest at de bevisst ikke tenkte diagnose da de laget filmen. ''

Jeg har også lest at Ambjørnsen har presisert at han ikke har ment å lage en karakter med en bestemt diagnose.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...