Gå til innhold

Refleksjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og leser litt i disse trådene, har gjort det i det siste.

Jeg har selv kommet meg betraktelig etter lengre periode med depresjoner.

Det som er tydelig blant flere av dere brukere, er at dere er kvalmende selvopptatte og mangler stimuli.....sunn stimuli.

Ikke dykk ned i DOL for hele tiden å få sympati og bekreftelse.

Gjør noe konstruktivt, tren, kom deg ut, press deg selv, ikke sitt og kvern rundt din egen psyke.

Dette provoserer kanskje, men tror jeg ikke er alene om å irritere meg.

Gjest en som ikke syter
Skrevet

Du burde jo skamme deg, maken til frekkhet. Folk som er inne her, mangler kanskje nettverk, og er mange er faktisk syke. Har du kommet deg ut av en depresjon, så er jo det fint, men kanskje den ikke var så forbasket tung da? Ettersom du var så lite sytende om din sykdom?

Skrevet

Hei!

Din depresjon er kun din og kanskje lettere enn mange her inne sin situasjon.

Mitt inntrykk er tvert i mot at mange forsøker på mange måter å bli bedre/få det bra, og for dem er dette forumet et lyspunkt og en kilde til nettopp det.

Det syns jeg egentlig er bra og mye bedre enn å syte rundt i RL.

Selv er jeg ikke deprimert, men jeg har hatt vansker av praktisk art og jammen har mange her inne bidratt til å løse mange floker for meg.

I tillegg har en del innlegg forandret meg i det jeg har oppdaget en del nød som fortjener bedre svar enn det jeg kan gi, fordi jeg ikke har deres erfaring eller tilstrekkelig med menneskeinnsikt.

Men i hjertet mitt blir disse menneskenes erfaringer til økt modenhet og et mer nyansert syn på så mangt, ikke minst på å se mitt liv og mine vansker i et større perspektiv.

De fleste syter da ikke, de deler av sitt indre på en ofte fin og sår måte som gjør meg tankefull og mer voksen.

Gjest Matariki
Skrevet

Gjør noe konstruktiv, tren, kom deg ut, press deg selv, ikke sitt og kvern rundt din egen psyke. Dette provoserer kanskje, men tror jeg ikke er alene om å irritere meg.''

Nei, det provoserer ikke :)

Er noe min far kan si, det er bare latterlig å tro at ''Gjør noe konstruktiv, tren, kom deg ut, press deg selv, ikke sitt og kvern rundt din egen psyke'',at dette her løser alle problemer. Men takk for at du delte din uvitenhet med oss, er nok flere i din situasjon.

Skrevet

Oioioi, til selv å ha opplevd depresjoner synes jeg du viser skremmende lite kunnskap om sykdommen. Det er jo nettopp denne sykdommens natur å bli selvopptatt, ikke klare å "ta seg sammen" osv.

Joda, for all del - du har helt rett i at disse tingene du ramser opp er god medisin mot dette, men det er dessverre ikke slik at man bare kan "sparke litt bak" så blir man frisk igjen...

Og om du irriterer deg over dette; hold deg unna et forum for psykiatri...

Skrevet

Jeg synes de aller fleste bruker dette forumet paa en positiv maate.

Gjest flere synspunkter
Skrevet

Du provoserer ikke meg. Det er et veldig viktig innlegg her, synes jeg. Det du sier er typisk når man har kommet seg dit hvor man selv klarer å trene og endre på saker og ting. Kjenner igjen det der. Noen trenger hjelp til å komme dit, og det kan være bra med et spark i ræva for noen. For andre kan sparkene i ræva bare gi ytterligere dårlig samvittighet fordi de uansett ikke klarer å gjøre noe. Depresjoner - for eksempel pga sjokk og sorgprosesser - må liksom gå sin gang. Jeg skjønte imidlertid selv at det ikke nytter å søke hjelp, bekreftelse og forståelse hele tida (derfor likte jeg innlegget ditt)...for slik fungerer ikke verden. Man må "gjøre", ikke bare "tenke" for å komme videre. Men "å gjøre" krever energi som den deprimerte ofte ikke har der og da, og "sutringa" og desperat behov for bekreftelse skyldes jo at en deprimert fokuserer mer negativt og har et dårlig selvbilde. Men undrer meg også ydmykt over hvorfor noen mennesker ikke klarer å komme seg, selv om det får alvorlige konsekvenser for dem. Jeg kjenner faktisk til to personer som er blitt uteliggere pga depresjon. Da skjønner man hvor alvorlig denne sykdommen faktisk kan være...men har også sett eksempler på hva litt omtanke og forståelse kan gjøre for et menneske i en slik situasjon. Mange alvorlig deprimerte eller folk som sliter med andre ting kan nemlig møte nokså harde reaksjoner og sosial utstøting - i tillegg til at de ofte trekker seg unna folk selv. Jeg vet hva depresjon handler om fordi jeg må leve med det (og er heldigvis i stand til å holde det i sjakk med kosthold og trening)...og er såvisst ingen sutrepave eller uselvstendig person likevel:-). Jeg har hatt stor glede av innlegg og svar her inne - mange svært reflekterte folk. Jeg er grunnleggende enig med deg - man kommer mye lenger ved å ta tak i ting og ikke bare søke hjelp, forståelse, bekreftelse og omsorg. Bekreftelse og omsorg er imidlertid et veldig naturlig behov hos mennesker, så hvis dette mangler i et menneskes liv kan man etter min mening bli syk.

Skrevet

Dette er et forum for psykiatri. Ikke alle har det like bra. Kanskje greit også at man kan skrive inn her, og dermed kanskje belaste sine nærmeste og venner noe mindre? Du bør skifte forum om menneskene her inne irriterer deg så mye.

Gjest flere synspunkter
Skrevet

Hei!

Mitt inntrykk er tvert i mot at mange forsøker på mange måter å bli bedre/få det bra, og for dem er dette forumet et lyspunkt og en kilde til nettopp det.

Selv er jeg ikke deprimert, men jeg har hatt vansker av praktisk art og jammen har mange her inne bidratt til å løse mange floker for meg.

I tillegg har en del innlegg forandret meg i det jeg har oppdaget en del nød som fortjener bedre svar enn det jeg kan gi, fordi jeg ikke har deres erfaring eller tilstrekkelig med menneskeinnsikt.

Men i hjertet mitt blir disse menneskenes erfaringer til økt modenhet og et mer nyansert syn på så mangt, ikke minst på å se mitt liv og mine vansker i et større perspektiv.

De fleste syter da ikke, de deler av sitt indre på en ofte fin og sår måte som gjør meg tankefull og mer voksen.

Du imponerte meg enormt når du svarte personen som klaget over syting! Jeg ble rett og slett veldig rørt over hvordan du skrev, for det vitner etter min mening om stor klokskap. Jeg har også fått mye ut av disse sidene. Jeg har bla fått bekreftet at jeg ikke har "bipolar lidelse" gjennom å se hva de som virkelig har det sier/skriver og hva pårørende sier. Psykiateren som mente jeg hadde det tok altså feil når det gjaldt det som feilte meg, men det er ikke lett å se det i en sårbar situasjon når eksperter uttaler seg. Og jeg har nå snakket med mange med bipolar lidelse som er svært reflekterte mennesker - med mye kreativitet og god formuleringsevne - og som hjelper hverandre. Dessuten er det vel også lov med litt sutring og søken etter anerkjennelse, eller hur? Hvis man gir litt selv også...:-)

Skrevet

Du imponerte meg enormt når du svarte personen som klaget over syting! Jeg ble rett og slett veldig rørt over hvordan du skrev, for det vitner etter min mening om stor klokskap. Jeg har også fått mye ut av disse sidene. Jeg har bla fått bekreftet at jeg ikke har "bipolar lidelse" gjennom å se hva de som virkelig har det sier/skriver og hva pårørende sier. Psykiateren som mente jeg hadde det tok altså feil når det gjaldt det som feilte meg, men det er ikke lett å se det i en sårbar situasjon når eksperter uttaler seg. Og jeg har nå snakket med mange med bipolar lidelse som er svært reflekterte mennesker - med mye kreativitet og god formuleringsevne - og som hjelper hverandre. Dessuten er det vel også lov med litt sutring og søken etter anerkjennelse, eller hur? Hvis man gir litt selv også...:-)

Hei!

Takk for din respons,

Det betyr mye for meg for jeg er likosm kjent for ikke å treffe spikeren på hodet. (med det mener jeg at jeg sier mye rart og mye galt og du vet forksjellen på nyrefunksjonen hos diversen ulike dyregrupper er ikke et smaltalk tema derfor hyggelig når selv jeg kan føle at jeg bidrar :)

Tusen takk, enig med deg.

Gjest flere synspunkter
Skrevet

Jeg synes de aller fleste bruker dette forumet paa en positiv maate.

Absolutt enig i at folk bruker dette positivt. Mange svært reflekterte folk her inne!!!! Veldig positivt!

Skrevet

Hei!

Fantastisk flott skrevet, Madelenemie.

Gjorde godt å lese.

:-)

mvh

Skrevet

''Det som er tydelig blant flere av dere brukere, er at dere er kvalmende selvopptatte og mangler stimuli.....''

Du undertegner med 'NAV', håper virkelig du ikke jobber i NAV....

Skrevet

Fantastisk flott skrevet, Madelenemie.

Gjorde godt å lese.

:-)

mvh

Hei!

Takk,

det betyr nok mer enn du og andre vet, deres reaksjoner på ting jeg skriver, litt fordi jeg har liten sosial trening og mangler en del menneskekunnskap, men jeg forsøker lære, og da er det hyggelig å høre at jeg tenker noen tanker som er bra :)

Skrevet

Du burde jo skamme deg, maken til frekkhet. Folk som er inne her, mangler kanskje nettverk, og er mange er faktisk syke. Har du kommet deg ut av en depresjon, så er jo det fint, men kanskje den ikke var så forbasket tung da? Ettersom du var så lite sytende om din sykdom?

Tro meg, jeg var langt nede. Jeg retter ett spark bak mot de som faktisk har krefter nok til å komme seg opp av sitt eget mørke.

Alle har mer krefter enn man faktisk tror.

Selv om man er langt nede, kronisk eller ei, så må målet være å forsøke litt hardere. Alt annet blir å gi opp.

Nicket NAV er bare ironi

Skrevet

Hei!

''I tillegg har en del innlegg forandret meg i det jeg har oppdaget en del nød som fortjener bedre svar enn det jeg kan gi, fordi jeg ikke har deres erfaring eller tilstrekkelig med menneskeinnsikt.

''

Dette var veldig fint og klokt skrevet! Jeg lærer enormt mye av sidene her på DOL, om ulike mennesker i mange ulike situasjoner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...