Gå til innhold

Ja til hijab, nei til lue

Anbefalte innlegg

''Regler for reglenes skyld er latterlig og skaper en aversjon til slikt hos elevene.''

Hjertens enig. Dessuten sakper det masse merarbeid og distraksjon for lærerne som skal håndheve tøvet.

mvh

Er regler på skolen tøv som lærerne må håndheve?

Ja ja da hørte jeg noe nytt i dag.

Fortsetter under...

• Svar 128
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

40

• Sør

12

• morsan

10

• nitty-gritty

7

Mest aktive i denne tråden

''Det ville bare vært tull og ikke noe annet enn tull. Ingen ville tatt slikt seriøst og de ville gjort seg til latter overfor alle. At foreldre vil støtte slikt får hårene til å reise seg.''

De ville påvist en inskonsekvens i system og regelverk. Noen ville faktisk blitt svar skyldig.

Det hadde garantert vekt latter. Samtidig som mange tenkte endelig er det noen som tar opp kampen.

Jeg ville støttet mine barn i kamp mot et regelverk som er både inkonsekvent, diskrimminerende og urettferdig. Og som bygger på prinsipper jeg ønsker ut av samfunnet. Særrettigheter på bakgrunn av etnisitet og/eller religion.

Om barna valgte sprø og komiske virkemidler, fikk heller stå sin prøve.

mvh

Tror du at mesteparten av foreldre synes reglene på skolen er inkonsekvente? Det forundrer meg veldig, og er langt fra den virkeligheten jeg opplever.

Nei det er ikke slik at hver og en lærer kan bestemme ubetinget i sitt klasserom. Det gjelder felles regler på skolene.

Det å måtte tillate luer og caps pga. hijab faller på sin egen urimelighet. Det tror jeg Frp vil være enig med meg i.

''Nei det er ikke slik at hver og en lærer kan bestemme ubetinget i sitt klasserom. Det gjelder felles regler på skolene.''

En del viktige grunnregler er felles. Resten avgjøres av lærer som oftes i samarbeid med elevene. Selvsagt er det et gode at de ulike lærerne får innrette undervisningen i forhold til hva de finner mest funksjonelt. Og at elevene lærer seg å takle variasjon i regler og standarder.

Var jeg lærer, er det veldig mye annet jeg ville brukt tid og krefter på enn å krangle om en lue med en trassen tenåring. Forbud skaper i seg selv en trang til å bryte regelen.

''Det å måtte tillate luer og caps pga. hijab faller på sin egen urimelighet. Det tror jeg Frp vil være enig med meg i.''

Jeg har ikke sjekket hva FrP mener om dette. Var vel en eks.FrP lokalpolitiker som tok saken til fylkesmannen for å få likebehandling av elever med ulike livssyn.

Saken er enkel. Like regler for alle hodeplagg. Enten må man tillate luer og caps pga hijab, eller så må man forby hijab pga luer og caps. Religiøse særrettigheter fremmer hverken integrering eller respekt og forståelse mellom ulike grupper.

mvh

Er regler på skolen tøv som lærerne må håndheve?

Ja ja da hørte jeg noe nytt i dag.

''Er regler på skolen tøv som lærerne må håndheve?

Ja ja da hørte jeg noe nytt i dag.''

Les en gang til. Regler for reglenes skyld. Altså regler som man har bare fordi noen synes det er fantastisk med masse regler, men som ikke gjør skolehverdagen bedre på noen som helst måte. Og om man fjernet de, ville det kun merkes som en forbedring.

Noen regler er nødvendige for at alle skal ha det bra. Som at man ikke skal forstyrre undervisningen, komme for sent til timen, plage andre, være frekk og utidig.

Men undervisningen fungerer akkurat like greit om noen elever har på en lue eller caps som ikke er trukket langt ned i panna. Så hvorfor skal læreren bruke masse energi på å bekjempe noe så trivielt som en lue? Spesielt ikke når ennå mer påfallende hodeplagg som hijab og turban er tillatt.

mvh

Tror du at mesteparten av foreldre synes reglene på skolen er inkonsekvente? Det forundrer meg veldig, og er langt fra den virkeligheten jeg opplever.

''Tror du at mesteparten av foreldre synes reglene på skolen er inkonsekvente? Det forundrer meg veldig, og er langt fra den virkeligheten jeg opplever.''

Les en gang til. Jeg har ikke sagt at reglene generelt er inkonsekvente. Men å tillate noen hodeplagg og forby andre, fungerer ikke i dagens likestilte Norge. Jeg ser ingen grunn til å favorisere noen livsanskuelser og holdninger fremfor andre.

Enten må alle hodeplagg bort, eller så må alt være tillatt så lenge det ikke er til hinder for undervisningen.

Var mine barn på en skole som hadde en så inkonsekvent regel og de selv opplevde det som urettferdig, hadde jeg selvsagt støttet dem. Men først hadde jeg spurt dem om de syntes det var viktig nok til å kjempe for.

mvh

''Er regler på skolen tøv som lærerne må håndheve?

Ja ja da hørte jeg noe nytt i dag.''

Les en gang til. Regler for reglenes skyld. Altså regler som man har bare fordi noen synes det er fantastisk med masse regler, men som ikke gjør skolehverdagen bedre på noen som helst måte. Og om man fjernet de, ville det kun merkes som en forbedring.

Noen regler er nødvendige for at alle skal ha det bra. Som at man ikke skal forstyrre undervisningen, komme for sent til timen, plage andre, være frekk og utidig.

Men undervisningen fungerer akkurat like greit om noen elever har på en lue eller caps som ikke er trukket langt ned i panna. Så hvorfor skal læreren bruke masse energi på å bekjempe noe så trivielt som en lue? Spesielt ikke når ennå mer påfallende hodeplagg som hijab og turban er tillatt.

mvh

Så du mener at du eller andre foreldre bør sortere reglene etter private meninger? Eller misforstår jeg deg?

Annonse

''Tror du at mesteparten av foreldre synes reglene på skolen er inkonsekvente? Det forundrer meg veldig, og er langt fra den virkeligheten jeg opplever.''

Les en gang til. Jeg har ikke sagt at reglene generelt er inkonsekvente. Men å tillate noen hodeplagg og forby andre, fungerer ikke i dagens likestilte Norge. Jeg ser ingen grunn til å favorisere noen livsanskuelser og holdninger fremfor andre.

Enten må alle hodeplagg bort, eller så må alt være tillatt så lenge det ikke er til hinder for undervisningen.

Var mine barn på en skole som hadde en så inkonsekvent regel og de selv opplevde det som urettferdig, hadde jeg selvsagt støttet dem. Men først hadde jeg spurt dem om de syntes det var viktig nok til å kjempe for.

mvh

Det er stor forskjell på religiøse hodeplagg som hijab, turban eller kippa og å ha ullue trukket ned i øynene og over ørene. Det trenger ingen nærmere forklaringer.

Heldigvis setter ikke du eller Bjørn Vesten standarden for skoleregler.

Tror du han mener at skolene i Norge skal endre reglene sine pga. hijab, og at alle skal få lov å ha på hodeplagg? Nei hans budskap er at at hijab skal forbys som andre hodeplagg hittil.

Så du mener at du eller andre foreldre bør sortere reglene etter private meninger? Eller misforstår jeg deg?

''Så du mener at du eller andre foreldre bør sortere reglene etter private meninger? Eller misforstår jeg deg?''

Du misforstaar kanskje med vilje? Det handler om aa sortere ut regler som er meningsloese. Caps eller lue inne har ingen praktisk betydning for klassemiljoeet eller undervisningen.

Jeg har sett den samme type rare regler i diverse barnehager. Det handler kun om reglene, ikke av et funksjonelt oppholdssted for voksne og barn.

Det er stor forskjell på religiøse hodeplagg som hijab, turban eller kippa og å ha ullue trukket ned i øynene og over ørene. Det trenger ingen nærmere forklaringer.

Tror du han mener at skolene i Norge skal endre reglene sine pga. hijab, og at alle skal få lov å ha på hodeplagg? Nei hans budskap er at at hijab skal forbys som andre hodeplagg hittil.

''Det er stor forskjell på religiøse hodeplagg som hijab, turban eller kippa og å ha ullue trukket ned i øynene og over ørene.''

Nei, det er det ikke. Overtro står ikke i en særstilling. Alle hodeplagg skal behandles likt.

Ellers kan man diskutere om hijab i det hele tatt ER er et religiøst plagg eller om det faktisk er tradisjonsklær (som de siste årene har fått politisk betydning).

''Det er stor forskjell på religiøse hodeplagg som hijab, turban eller kippa og å ha ullue trukket ned i øynene og over ørene.''

Nei, det er det ikke. Overtro står ikke i en særstilling. Alle hodeplagg skal behandles likt.

Ellers kan man diskutere om hijab i det hele tatt ER er et religiøst plagg eller om det faktisk er tradisjonsklær (som de siste årene har fått politisk betydning).

''Overtro står ikke i en særstilling.''

Enig. Jeg er lei av at saa snart man kaller vrangforestillinger en religion, saa skal resten av verden ta all mulig slags hensyn.

Ja, du missforstår.

I denne delen av tråden diskuterte vi altså om en lærer skulle ha lov til å i en viss grad kjøre egne regler i sine klasser. Vi diskuterte også i hvilken grad regler for reglenes skyld (uten at de har praktisk berettigelse) er hensiktsmessige.

Jeg har hevdet at det er positivt at læreren til en viss grad selv avgjør hva som gjelder i hans/hennes timer både for å skape en funksjonell undervisningssituasjon og for å lære elevene fleksibilitet.

Jeg har også hevdet at tulleregler eller inkonsekvente regler, altså regler som bare er der for å ha en regel, men som ikke har praktisk berettigelse, vekker trass og dissrespekt hos elevene. Det tvinger dessuten læreren til å kave vekk tid på dette fremfor å gjøre ting som fremmer undervisning og god læring.

Det er alt jeg har sagt i denne delen av tråden. Men jeg har ikke sagt noe om at foreldre skal styre skolen hjemmefra.

I en annen del av tråden har jeg sagt at jeg anser det som så urimelig, inkonsekvent og prinsippielt feil å gi særbehandling til enkelte livssyn at jeg ville søttet mine barn om de opponerte mot en den hodeplaggsregelen tråden handler om.

Men jeg har altså ikke sagt noe generelt om at foreldre skal motarbeide skole eller at alle regler er tullete.

mvh

Det er en selvfølge å ta av seg lue når man kommer inn et sted og det har det alltid vært. Ungdommer har ikke vondt av å lære folkeskikk.

At Bjørn Vesten driver med sånt tull er ikke uventet. Det er stor forskjell på bakgrunnen for å ha på seg hijab eller lue. Jeg vet ikke hvorfor hijab skal være unnskyldning for at ungdommer skal slippe vanlig folkeskikk som å ta av seg lue, hatt eller caps i forsamlinger.

''Det er en selvfølge å ta av seg lue når man kommer inn et sted og det har det alltid vært.''

Slik var det sikkert når du var barn (og det regner jeg med er en stund siden), men slik er det ikke i dag.

''Ungdommer har ikke vondt av å lære folkeskikk.''

For ungdom i dag er det helt naturlig å gå med lue inne.

Annonse

''Det er stor forskjell på religiøse hodeplagg som hijab, turban eller kippa og å ha ullue trukket ned i øynene og over ørene. Det trenger ingen nærmere forklaringer.''

Jeg ser ingen prinsippiel forskjell. Så lenge et hodeplagg ikke er til hinder for undervisningen, blikkontakt mm, er det ingen større grunn til å forby eller tillate det ene fremfor det andre.

Av det jeg har sett av en del ungdommer, er hodeplagget veldig viktig for dem og har stor symbolsk betydning og kan sies å være en del av deres identitet.

Jeg finner ingen grunn i hele verden til at disse ungdommenes uttrykk for sine verdier skal forbys, mens andre tillates. Skillet mellom organisert religion og livssyn for øvrig, religiøse meninger og generelle meninger er kunstig og kontraproduktivt.

Den tidligere betydningen av å ta av hatten/lua har for lengst godt ut på dato. Den forsvant sammen med den formelle bruken av hodeplagg. Så hvorfor la seg provosere av noe så banalt som en lue eller caps?

mvh

''Det er en selvfølge å ta av seg lue når man kommer inn et sted og det har det alltid vært.''

Slik var det sikkert når du var barn (og det regner jeg med er en stund siden), men slik er det ikke i dag.

''For ungdom i dag er det helt naturlig å gå med lue inne.''

Har inntrykk av at det har omtrent samme funksjon som et svettebånd eller pynteskaut. Og er tildels livsviktig.

Gremmer meg på omtrent samme måte som hårfrisyrer jeg heller ikke gidder lage konflikt av.

Verden har definitivt gått fra både meg og "Nei, nei, gutt!"

:-)

mvh

''Nei det er ikke slik at hver og en lærer kan bestemme ubetinget i sitt klasserom. Det gjelder felles regler på skolene.''

En del viktige grunnregler er felles. Resten avgjøres av lærer som oftes i samarbeid med elevene. Selvsagt er det et gode at de ulike lærerne får innrette undervisningen i forhold til hva de finner mest funksjonelt. Og at elevene lærer seg å takle variasjon i regler og standarder.

Var jeg lærer, er det veldig mye annet jeg ville brukt tid og krefter på enn å krangle om en lue med en trassen tenåring. Forbud skaper i seg selv en trang til å bryte regelen.

''Det å måtte tillate luer og caps pga. hijab faller på sin egen urimelighet. Det tror jeg Frp vil være enig med meg i.''

Jeg har ikke sjekket hva FrP mener om dette. Var vel en eks.FrP lokalpolitiker som tok saken til fylkesmannen for å få likebehandling av elever med ulike livssyn.

Saken er enkel. Like regler for alle hodeplagg. Enten må man tillate luer og caps pga hijab, eller så må man forby hijab pga luer og caps. Religiøse særrettigheter fremmer hverken integrering eller respekt og forståelse mellom ulike grupper.

mvh

Hva med elever med kreft? Skal de få lov å beholde hodeplagget dersom loven skal håndheves likt? Kanskje en teit sammenligning, men likevel ok å vite hva du tenker om det ;)

''Overtro står ikke i en særstilling.''

Enig. Jeg er lei av at saa snart man kaller vrangforestillinger en religion, saa skal resten av verden ta all mulig slags hensyn.

Jeg er ateist på min hals, men jeg henger meg da ikke opp i om noen har en turban, eller kippa, eller hijab. Det er ting som ikke påvirker meg negtivt på noen som helst måte.

Ting som søndagslukket, statskirke, osv. er dog signifikante ting.

Med vennlig hilsen

''For ungdom i dag er det helt naturlig å gå med lue inne.''

Nemlig. :-)

Om man nå av en eller annen irrasjonell grunn skulle mene at lue innendørs har noe med manglende respekt eller oppdragelse å gjøre - så må man jo i alle fall skjønne at det ikke er en viktig kamp å utkjempe. Pick your fights...

Hva med elever med kreft? Skal de få lov å beholde hodeplagget dersom loven skal håndheves likt? Kanskje en teit sammenligning, men likevel ok å vite hva du tenker om det ;)

''Hva med elever med kreft? Skal de få lov å beholde hodeplagget dersom loven skal håndheves likt? Kanskje en teit sammenligning, men likevel ok å vite hva du tenker om det ;)''

Har tenkt samme tanken, men ikke funnet noen god formulering.

Jeg tenker at dette er enda en grunn til å droppe hele hodeplaggkrigen i skolen. Elever kan også av andre grunner ha hårproblemer og derfor ønske å ha et hodeplagg. En normalisering av hodeplagg (inne), er bare en fordel i denne sammenhengen.

Rent følelsesmessig mener jeg fremdeles at gutter skal av med lua i stua, men jeg klarer ikke å finne en eneste fordøybar begrunnelse for å tillate det ene og forby det andre.

mvh

Jeg er ateist på min hals, men jeg henger meg da ikke opp i om noen har en turban, eller kippa, eller hijab. Det er ting som ikke påvirker meg negtivt på noen som helst måte.

Ting som søndagslukket, statskirke, osv. er dog signifikante ting.

Med vennlig hilsen

Som sagt; det letteste er da aa tillate hodeplagg for alle. Om et religioest hodeplagg ikke oedelegger undervisningen, saa gjoer ikke en caps det heller.

Jeg synes alle slike ting er av viktighet, dog er noen ting vanskeligere aa loese enn andre. Religion skal ikke taes mer hensyn til enn andre overbevisninger.

Som deg synes jeg dog kristendommen er et stoerre "problem" i min hverdag enn andre religioner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...