Gå til innhold

Ja til hijab, nei til lue

Anbefalte innlegg

''Hm..tro hva som hadde skjedd da om en av "luegutta" dro på seg en hijab for anledningen..?''

Det hadde vært så festlig at jeg håper noen snart gjør det.

:-)

I Norge praktiseres det til tider absolutt likestilling i en nesten tåpelig grad. Så å nekte en gutt hijab, ville helt klart vært kjønnsdiskrimminering.

Tar jeg feil, eller var det en eller annen sprø sak om en mann som ville ha skjørt på jobb?

mvh

Minner meg om en gang jeg jobba i 1.klasse og elevene forberedte Luciadagen på skolen.... Læreren sa de skulle trekke hvem av jentene som skulle være Lucia, og en gutt rakk opp hånden og lurte på hvorfor guttene ikke kunne bli trukket ;)

Læreren nølte et øyeblikk og henvendte seg til meg, hvorpå jeg nikka og sa at selvsagt kunne en gutt være Lucia også! Så sånn ble det ;)

Fortsetter under...

• Svar 128
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

40

• Sør

12

• morsan

10

• nitty-gritty

7

Mest aktive i denne tråden

''Hva med elever med kreft? Skal de få lov å beholde hodeplagget dersom loven skal håndheves likt? Kanskje en teit sammenligning, men likevel ok å vite hva du tenker om det ;)''

Har tenkt samme tanken, men ikke funnet noen god formulering.

Jeg tenker at dette er enda en grunn til å droppe hele hodeplaggkrigen i skolen. Elever kan også av andre grunner ha hårproblemer og derfor ønske å ha et hodeplagg. En normalisering av hodeplagg (inne), er bare en fordel i denne sammenhengen.

Rent følelsesmessig mener jeg fremdeles at gutter skal av med lua i stua, men jeg klarer ikke å finne en eneste fordøybar begrunnelse for å tillate det ene og forby det andre.

mvh

Er enig med deg...

Nå har jeg googla litt, men ikke funnet det jeg lette etter... for noen år siden var det en eller annen diskusjon i skolen om det med hodeplagg. Man hadde undersøkt litt og funnet ut at elevene ofte ble mer urolige og skulle tøffe seg når de hadde på lue/caps inne... Jeg tenker meg at dette kanskje kom av at hodeplagg i starten var en eller annen "kul" greie som ga status, mens det nå har blitt såpass normalt at elevene ikke endrer atferd pga lua;)

''For ungdom i dag er det helt naturlig å gå med lue inne.''

Nemlig. :-)

Om man nå av en eller annen irrasjonell grunn skulle mene at lue innendørs har noe med manglende respekt eller oppdragelse å gjøre - så må man jo i alle fall skjønne at det ikke er en viktig kamp å utkjempe. Pick your fights...

''Om man nå av en eller annen irrasjonell grunn skulle mene at lue innendørs har noe med manglende respekt eller oppdragelse å gjøre - så må man jo i alle fall skjønne at det ikke er en viktig kamp å utkjempe. Pick your fights...''

Om min far gikk inn med lue eller hatt på, hadde jeg virkelig lurt...

Selv tilhører jeg generasjon komplett hodeplaggnekt, ute som inne. Så det er med en viss gremmelse jeg registerer den nye trenden.

Men hodeplagg inne er blant de ting jeg nekter å lage konflikt av. (Kanskje om vi skulle i et fint selskap der finkjole/dress var forventet.)

Fordelen er at det er lettere få på ungdommen lue ute når det er kaldt.

mvh

Er enig med deg...

Nå har jeg googla litt, men ikke funnet det jeg lette etter... for noen år siden var det en eller annen diskusjon i skolen om det med hodeplagg. Man hadde undersøkt litt og funnet ut at elevene ofte ble mer urolige og skulle tøffe seg når de hadde på lue/caps inne... Jeg tenker meg at dette kanskje kom av at hodeplagg i starten var en eller annen "kul" greie som ga status, mens det nå har blitt såpass normalt at elevene ikke endrer atferd pga lua;)

Støtter den teorien. Men blir man for varm i toppen er det nok ikke gunstig for læringen.

I Saudi-Arabia har de forresten forsket seg frem til at kvinnelige sjåfører fører til økt seksuell umoral, prostitusjon og det som verre er; homofili...

mvh

Støtter den teorien. Men blir man for varm i toppen er det nok ikke gunstig for læringen.

I Saudi-Arabia har de forresten forsket seg frem til at kvinnelige sjåfører fører til økt seksuell umoral, prostitusjon og det som verre er; homofili...

mvh

;)

Homofili? Hvordan kan kvinnelige sjåfører stimulere til slik usømmelighet? ;) Skulle heller tro det motsatte skjedde når kvinnene også ble sluppet til på mannsdominerte arenaer ;)

Minner meg om en gang jeg jobba i 1.klasse og elevene forberedte Luciadagen på skolen.... Læreren sa de skulle trekke hvem av jentene som skulle være Lucia, og en gutt rakk opp hånden og lurte på hvorfor guttene ikke kunne bli trukket ;)

Læreren nølte et øyeblikk og henvendte seg til meg, hvorpå jeg nikka og sa at selvsagt kunne en gutt være Lucia også! Så sånn ble det ;)

Kjenner jeg synes en gutte-Lucia blir like bakvendt som en jente-Josef.

Men der-og-da-gleden, er en smule viktigere enn prinsipper.

mvh

Annonse

Kjenner jeg synes en gutte-Lucia blir like bakvendt som en jente-Josef.

Men der-og-da-gleden, er en smule viktigere enn prinsipper.

mvh

Ja, det kan du si ;)

Uansett -synes gutta skal få lov å prøve seg med Luciakrona på hodet også.... det gjelder å velge sine kamper med omhu ;)

;)

Homofili? Hvordan kan kvinnelige sjåfører stimulere til slik usømmelighet? ;) Skulle heller tro det motsatte skjedde når kvinnene også ble sluppet til på mannsdominerte arenaer ;)

Forstå det den som kan.

Og det gjør de visstnok på et anerkjent universitet for ingeniørstudier.

http://www.dagbladet.no/2011/12/02/nyheter/saudi-arabia/bil/kvinner/19254234/

Fasinerende.

mvh

;)

''Homofili? Hvordan kan kvinnelige sjåfører stimulere til slik usømmelighet? ;) Skulle heller tro det motsatte skjedde når kvinnene også ble sluppet til på mannsdominerte arenaer ;)''

Min teori er at menn da mener at kvinnene blir så maskuline (av å kjøre bil!) at de like gjerne kan "ty til" sitt eget kjønn. *hehe* Jeg er ikke så rent lite fasinert over at mange av dem faktisk mener dette alvorlig.

Forstå det den som kan.

Og det gjør de visstnok på et anerkjent universitet for ingeniørstudier.

http://www.dagbladet.no/2011/12/02/nyheter/saudi-arabia/bil/kvinner/19254234/

Fasinerende.

mvh

Hehe, ganske artig (misforstå meg rett) lesning igrunnen :))

Ja, det kan du si ;)

Uansett -synes gutta skal få lov å prøve seg med Luciakrona på hodet også.... det gjelder å velge sine kamper med omhu ;)

Noe må jentene få ha for seg selv!

Men det er jo litt søtt da at guttene også vil være Lucia.

Hadde nok forøskt å unngå å innføre det som tradisjon. Kun ved ettersprøsel.

mvh

''Homofili? Hvordan kan kvinnelige sjåfører stimulere til slik usømmelighet? ;) Skulle heller tro det motsatte skjedde når kvinnene også ble sluppet til på mannsdominerte arenaer ;)''

Min teori er at menn da mener at kvinnene blir så maskuline (av å kjøre bil!) at de like gjerne kan "ty til" sitt eget kjønn. *hehe* Jeg er ikke så rent lite fasinert over at mange av dem faktisk mener dette alvorlig.

Ah, den tanken var jeg ikke inne på... Satt her og grubla litt og tenkte det kunne ha noe med at mennene ble så lystne av de kvinnelige sjåførene at de måtte ty til kompisen sin e.l. :P

Les forøvrig den snodige linken til PieLill :)

Noe må jentene få ha for seg selv!

Men det er jo litt søtt da at guttene også vil være Lucia.

Hadde nok forøskt å unngå å innføre det som tradisjon. Kun ved ettersprøsel.

mvh

Ved etterspørsel, ja - så der gjorde vi det rette på den skolen ;)

Annonse

Ved etterspørsel, ja - så der gjorde vi det rette på den skolen ;)

Mener jeg leste om en eller annen svensk barnehage eller skole som innførte gutte-Lucia som generelt likestillingsprinsipp. Blir litt i overkant for meg.

Men ved forespørsel må man selvsagt se situasjonen an.

mvh

Ah, den tanken var jeg ikke inne på... Satt her og grubla litt og tenkte det kunne ha noe med at mennene ble så lystne av de kvinnelige sjåførene at de måtte ty til kompisen sin e.l. :P

Les forøvrig den snodige linken til PieLill :)

Jeg aner jo ikke om det er slik de har tenkt da. :o) Jeg satt og ristet på hodet og lo vantro for meg selv da jeg leste artikkelen da den sto på dagbladet.no tidligere i høst. En helt vanvittig sak.

Raskt levert!

mvh

Jeg aner jo ikke om det er slik de har tenkt da. :o) Jeg satt og ristet på hodet og lo vantro for meg selv da jeg leste artikkelen da den sto på dagbladet.no tidligere i høst. En helt vanvittig sak.

Det er når man leser sånt man skjønner at uttrykket "verden er jammen ikke stor", kanskje ikke alltid stemmer ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...