Gå til innhold

Overformynderiet! NHD og andre

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion
Skrevet

Jo, det er frivillig å gå til legen, men jeg synes ikke det hadde gjort noe om fastlegen hadde hatt mulighet til hjemmebesøk når folk var syke. I steden så havner man på legevakta hvis man har mulighet med minst 6 timers ventetid og kommer til en turnuslege som man aldri har sett og som ikke har noen journal og som ikke tror på det du forteller hvis du ikke er helt A4.

Leger går faktisk på hjemmebesøk etter kontortid. Da jeg falt og fikk alvorlig hjernerystelse, så kom fastlegen hjem til meg etter arbeidstid, og jeg ble sendt rett til sykehuset.

Husk også at noen er hypokondere, som ringer legen i hytt og vær. Har man en fastlege, så vet legen som regel om det er alvorlig eller ikke. Da henvender legen til legevakten.

Har vært på legevakten selv, og vet hvor lenge man må vente, men så lenge det ikke er akutt sykdom, så må man finne seg i å vente, mener jeg.

Jeg er kanskje kjempeheldig med min fastlege, men har gått til han i over 18 år;)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

21

• Sør

19

• Angustia

4

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Leger går faktisk på hjemmebesøk etter kontortid. Da jeg falt og fikk alvorlig hjernerystelse, så kom fastlegen hjem til meg etter arbeidstid, og jeg ble sendt rett til sykehuset.

Husk også at noen er hypokondere, som ringer legen i hytt og vær. Har man en fastlege, så vet legen som regel om det er alvorlig eller ikke. Da henvender legen til legevakten.

Har vært på legevakten selv, og vet hvor lenge man må vente, men så lenge det ikke er akutt sykdom, så må man finne seg i å vente, mener jeg.

Jeg er kanskje kjempeheldig med min fastlege, men har gått til han i over 18 år;)

De gjør ikke det her. Da må man i såfall ringe ambulanse og det er jo litt drastisk da fordi man ikke kommer ut.

Og jeg har sluttet å gå på legevakta, de har jo ikke snøring på noe annet enn brukne bein, hjernerystelse og influensa ;)

Skrevet

Burde det ikke være frivillig å oppsøke lege?

Neste som blir pålagt at vi _må_ gå til tannlegen, ellers kommer han/hun hjem og henter oss;))

''Burde det ikke være frivillig å oppsøke lege?

Neste som blir pålagt at vi _må_ gå til tannlegen, ellers kommer han/hun hjem og henter oss;))''

Dette er en tulle-diskusjon.

Selvsagt er det frivillig å oppsøke lege, og selvsagt er det frivillig om legen skal komme inn til deg.

Poenget her, og det er faktisk VELDIG viktig og positivt, er å nå ut til de som ikke har fastlege, og som faller gjennom gang etter gang.

Med vennlig hilsen

Gjest typisk norsk å være god..
Skrevet

Neste som blir pålagt at vi _må_ gå til tannlegen, ellers kommer han/hun hjem og henter oss;))''

Selvsagt er det frivillig å oppsøke lege, og selvsagt er det frivillig om legen skal komme inn til deg.

Poenget her, og det er faktisk VELDIG viktig og positivt, er å nå ut til de som ikke har fastlege, og som faller gjennom gang etter gang.

Med vennlig hilsen

Veien til overvåkning er brolagt med gode intensjoner...

Skrevet

Hvor er "overvåkningen" her?

Gjest ganske innlysende
Skrevet

Hvor er "overvåkningen" her?

At legen oppsøker deg hjemme dersom du ikke besøker ham ofte nok?

Skrevet

Det er snakk om å få tak i folk som faller utenfor - "svake", kanskje eldre, og andre som (som de aller fleste andre) kanskje trenger hjelp.

Hvis de ikke vil ha hjelp, er det selvsagt ingen som tvinger seg på.

Skrevet

"Den siste sovjetstat"?

Skrevet

"Den siste sovjetstat"?

Jeg regner med at du er stalinist, for de er vel omtrent de eneste som synes at Sovjet er så bra som i Norge?

Skrevet

''At legen oppsøker deg hjemme dersom du ikke besøker ham ofte nok?''

Kjære vene, nå leser du teksten som fanden leser bibelen!

Dette blir evt et tilbud til den som ikke oppsøker adekvat hjelp pga sykdom og er så heldige at de blir fanga opp. Kan nevne grupper i fleng; f.eks eldre syke som har for høy stolthet til å be om hjelp, somatisk syke som ikke orker å ta opp kampen, psykisk syke som isolerer seg, barn og unge med udefinerbare lidelser som faller mellom alle stoler, rusavhengige som har meldt seg ut, mennesker med funksjonsnedsettelser som ikke orker å søke hjelpetiltak de har krav på, osv, osv.

Legestanden kan naturlig nok ikke fange opp dette aleine - den enkelte lege bruker neppe tid på å saumfare pasientlista si etter tilfeller h*n tipper er interessante å oppsøke - pasienten sjøl, pårørende, NAV, andrelinjetjenesten osv er nok avgjørende for videre bistand.

At legestanden har kapasitet til å gjennomføre noe slikt, tviler jeg sterkt på, men tanken er god. Dyneløfting gidder ingen å bedrive, det er tabloidmat.

Skrevet

Jeg regner med at du er stalinist, for de er vel omtrent de eneste som synes at Sovjet er så bra som i Norge?

Fasken så lett det er å få deg på kroken. Det er bare å legge på skikkelig agn, og duppen går rett til buns. *LOL*

Skrevet

''At legen oppsøker deg hjemme dersom du ikke besøker ham ofte nok?''

Kjære vene, nå leser du teksten som fanden leser bibelen!

Dette blir evt et tilbud til den som ikke oppsøker adekvat hjelp pga sykdom og er så heldige at de blir fanga opp. Kan nevne grupper i fleng; f.eks eldre syke som har for høy stolthet til å be om hjelp, somatisk syke som ikke orker å ta opp kampen, psykisk syke som isolerer seg, barn og unge med udefinerbare lidelser som faller mellom alle stoler, rusavhengige som har meldt seg ut, mennesker med funksjonsnedsettelser som ikke orker å søke hjelpetiltak de har krav på, osv, osv.

Legestanden kan naturlig nok ikke fange opp dette aleine - den enkelte lege bruker neppe tid på å saumfare pasientlista si etter tilfeller h*n tipper er interessante å oppsøke - pasienten sjøl, pårørende, NAV, andrelinjetjenesten osv er nok avgjørende for videre bistand.

At legestanden har kapasitet til å gjennomføre noe slikt, tviler jeg sterkt på, men tanken er god. Dyneløfting gidder ingen å bedrive, det er tabloidmat.

Jeg, for eksempel, har aldri vært pasient hos en gynekolog, og da jeg kom hjem fra jobb i ettermiddag fant jeg en gynekolog i sengen min!

Dessuten stod det diverse geriatriske leger på kjøkken, en barnelege (det er visst mange år siden siste besøk!) og en psykolog i garasjen!

For en dag!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Fasken så lett det er å få deg på kroken. Det er bare å legge på skikkelig agn, og duppen går rett til buns. *LOL*

Forstår du selv hva nicket ditt betyr, eller tok du det bare i uvitenhet?

Skrevet

Jeg, for eksempel, har aldri vært pasient hos en gynekolog, og da jeg kom hjem fra jobb i ettermiddag fant jeg en gynekolog i sengen min!

Dessuten stod det diverse geriatriske leger på kjøkken, en barnelege (det er visst mange år siden siste besøk!) og en psykolog i garasjen!

For en dag!

Med vennlig hilsen

Nettopp! Bevilgende myndigheter er heilt på bærtur, legene er har for lite å gjøre, NAV er kontrollert av CSI Miami og de fleste er interessert i dyna di - såh deth såh ;-)

Skrevet

Nettopp! Bevilgende myndigheter er heilt på bærtur, legene er har for lite å gjøre, NAV er kontrollert av CSI Miami og de fleste er interessert i dyna di - såh deth såh ;-)

Jeg har aldri vært hos den fastlegen jeg byttet til i - eh - 2006, kanskje?

Men jeg tror det blir lenge til den dagen hun får så lite å gjøre at hun rykker ut for å se hvordan jeg har det. Jeg vil i hvert fall gjette på at hun ringer først :-)

Gjest flere synsunkter
Skrevet

Jeg har dessverre den erfaring at alt for mange politikere fra alle leire etterhvert får en oppfatning om at alt kan vedtas. Jeg mener visse ting henger sammen, og at denne sammenhengen ikke kan avskaffes med vedtak. Eksempel fra denne saken:

En vil at fastlegene skal delta i langt flere møter med NAV, de skal utføre flere hjemmebesøk både kurativt og forebyggende, de skal bli mer tilgjengelige på telefon og de skal ha kortere ventetid.

For meg går ikke alle disse ønskene ihop med mindre en skaffer langt flere fastleger.

Helt idiotisk ja! Tenk bare på alle NAV-møtene legen må stille på. Nå kommer det vel snart pålegg om at vi lærere på dra hjem til elevene og hjelpe dem med leksene og hente skolevegrere også.

hidi, the scorpion
Skrevet

Med vennlig hilsen

http://www.dagbladet.no/2012/01/02/kultur/debatt/debattinnlegg/helse/fastleger/19632434/

hidi, the scorpion
Skrevet

Du fikk med deg ordet: "DEBATTINNLEGG"?

Det er en opinion, ikke fakta.

Med vennlig hilsen

''Det er en opinion, ikke fakta.''

Selvfølgelig. men han har jo peiling, Tore Nyseter

Forhenværende helse- og sosialarbeider.

Synes du ikke det?

Gjest a.rand
Skrevet

Forstår du selv hva nicket ditt betyr, eller tok du det bare i uvitenhet?

Det ble selvfølgelig valgt for å gjøre angnet mer fristende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...