Gå til innhold

Medisin - igjen (NHD)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Viser til tidligere innlegg, der du anbefalte å gå opp til 30 mg. (som jeg var enig i)

Jeg tok opp dette med legen min. Han mente absolutt maksdose til cipralex var 20. Egentlig 10...

Jeg sa jeg hadde fått 30 mg hos andre før, og at det står på nettet at en kan ha 30 mg ved OCD.

dette var han ikke enig i, og anbefalte meg seroquele og sobril.

Jeg sa jeg måtte tenke på det. Dro tilbake, og takket nei til seroquele. Jeg er i full jobb, og trener, så er avhengig av å ikke bli sløv.

Men tankene bli ikke bedre føler jeg. Fikk sobril, som jeg tar av og til. Men kommer ikke til å be om nye.

Nå lurer jeg på om jeg kan overprøve legen, og bare øke opp til 30...

På den andre side, har jeg begynt å lurt på om jeg kanskje bare innbiller meg ting, at jeg ikke burde bruke noen medisiner. I og med jeg klarer og jobbe og trene. Jeg vasker meg ikke lengre(unormal vasking), men har mer tanker. Dårlig samvittighet. Redd matvarer er åpnet, slik at jeg skal bli syk. Redd jeg kan såre andre. Redd jeg egentlig ikke liker folk, som jeg virkerlig liker. Redd for blackout. Tør ikke ta ett glass vin, eller en øl når jge er hjemme alene. er dette noe andre tenker på tro, eller er det tvangstanker... Eller er det noe helt annet? Tvangstanker er kanskje mer vasking.

Hvis jeg går sist fra jobb, sjekker jeg kaffetrakter og plater i ca 10 - 15 min, i tilfelle brann. men jeg føler meg så distre og uansvarlig...

Beklager, litt langt. Igjen;)

hvorfor skjer dette??
Skrevet

1. Du overprøver legen

2. Du skifter fastlege / evt sørger for å ha en psykiater som kan ta ansvar for medisineringen.

Enkelt og greit :-)

Skrevet

Surfet mye på nettet om OCD før, da det var snakk om att jeg hadde dette, og snakket med spesialister o.l, og de sa att man ofte måtte gå litt over anbefalt dose ssri når det gjaldt ocd.

Ser att max dose på cipralex er 20mg (felleskatalogen), men som sagt mener enkelte att man kan gå litt over når det gjelder ocd.

Du kunne jo spørre på feks www.tvang.no

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Behandling av OCD er for s-spesialister.

Ved OCD skal dosen SSRI ofte være den dobbelte av ved depresjon. Ikke sjelden må en over det som Felleskatalogen angir som maksdose.

Seroquel og Sobril er ingen anbefalt behandling for OCD. Du får ta de medisiner som er nødvendige, samtidig bør du skaffe en psykiater til å dosere medisinen din.

Skrevet

Behandling av OCD er for s-spesialister.

Ved OCD skal dosen SSRI ofte være den dobbelte av ved depresjon. Ikke sjelden må en over det som Felleskatalogen angir som maksdose.

Seroquel og Sobril er ingen anbefalt behandling for OCD. Du får ta de medisiner som er nødvendige, samtidig bør du skaffe en psykiater til å dosere medisinen din.

Takk for svar.

Jeg er enig, jeg skal prøve å bli henvist til en psykiater, som kan hjelpe med medisinering. Det føles jo litt rart når jeg sitter hos legen, og føler jeg kan mer enn han. Og samtidig ikke tør overprøve han... Og selv da jeg sa jeg hadde brukt 30 mg tidligere, var han skeptisk til min dose på 20...

Henvisning neste....:)

Godt nyttår forresten!

Skrevet

Surfet mye på nettet om OCD før, da det var snakk om att jeg hadde dette, og snakket med spesialister o.l, og de sa att man ofte måtte gå litt over anbefalt dose ssri når det gjaldt ocd.

Ser att max dose på cipralex er 20mg (felleskatalogen), men som sagt mener enkelte att man kan gå litt over når det gjelder ocd.

Du kunne jo spørre på feks www.tvang.no

Skal dra ti legen, og prøve å få henvising til en psykiater:)

Skrevet

1. Du overprøver legen

2. Du skifter fastlege / evt sørger for å ha en psykiater som kan ta ansvar for medisineringen.

Enkelt og greit :-)

Skal prøve å få medisinhjelp av en psykiater:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...