Gå til innhold

asberger?

Gjest stabbursmusa

Anbefalte innlegg

Gjest stabbursmusa
Skrevet

Vet av et barn som nærmer seg tenårene nå. Vedkommende ble født på en traumatisk måte, og familien har lenge lurt på om barnet kan ha fått noen form for skade pga fødselen.

Barnet snakket ikke før det var 3 år. Språkutviklingen gikk tregt, og vedkommende har fremdeles vansker med språket. Det arter seg ved lite ordforråd og problemer med å ordlegge seg.

Barnet virker normalt intelligent, men sliter på skolen. Viser liten interesse for fagene.

Sosialt har barnet alltid slitt. Det har og har hatt jevnaldrende venner, men de er få. Veldig få. Dvs. 1 på første barneskole. Etter at vedkommende flyttet og byttet skole har barnet ikke fått noen nye venner.

Barnet begynte på ungdomsskolen nylig, og har fortalt at det synes det er vanskelig å forstå de andre. Barnet går alene hele tiden.

Barnet har ingen stor interesse for noen ting (som er vanlig for asbergere), men det er kanskje ikke nødvendig for en diagnose?

Barnet har vært forsøkt utredet av PPT, men kun med skoletester, som ikke viste noen ting.

Foreldrene virker å stikke hodet i sanden...

Hvordan skal man evt gå videre i forhold til dette skjønne barnet, som sliter så veldig?

Skrevet

Dette bør tas opp med fastlegen som videre melder opp til Bup for videre utredning.

Kan høres ut som autisme...men ikke Asbergers. Autismesiden og bokstavbarna.no anbefales :-)

Skrevet

Kanskje det trenger mest en omsorgsperson og at du kan være det?

Gjest Hulderen
Skrevet

Hvem er du i forhold til barnet? Hvordan vet du at foreldrene stikker hodet i sanden? De kan være i dialog med skolen og annet hjelpeapparat uten at de informerer uvedkommende.

Skrevet

Hei!

Dette du skriver:

"Barnet har ingen stor interesse for noen ting (som er vanlig for asbergere), men det er kanskje ikke nødvendig for en diagnose?"

Er Feil!

Man bør ha en lidenskap/særinteresse for å oppfylle kriteriet for asperger syndrom.

Men det med å ordlegge seg kan være et så stort problem for mange at de trekker seg tilbake, det de burde bli oppfordret til er å skrive, for skriftlig har man ofte ikke de samme vanskene.

Det er derfor jeg lærer utenat tekster før jeg ofte treffer mennesker og kanskje får det dermed et litt stivt uttrykk, men det er som om ordene kommer feil ut ved den minste bevegelse fra det/de menneskene som måtte stå foran meg og evt kanskje hoste.

Gjest stabbursmusa
Skrevet

Hvem er du i forhold til barnet? Hvordan vet du at foreldrene stikker hodet i sanden? De kan være i dialog med skolen og annet hjelpeapparat uten at de informerer uvedkommende.

Jeg er nær slektning som treffer dem hyppig.

Gjest stabbursmusa
Skrevet

Dette bør tas opp med fastlegen som videre melder opp til Bup for videre utredning.

Kan høres ut som autisme...men ikke Asbergers. Autismesiden og bokstavbarna.no anbefales :-)

Takk for innspill. Det er satt pris på.

Gjest stabbursmusa
Skrevet

Kanskje det trenger mest en omsorgsperson og at du kan være det?

Jeg gjør så godt jeg kan :)

Gjest stabbursmusa
Skrevet

Det høres ikke sånn umiddelbart ut at barnet har asberger

Takk. Det er godt å ta med seg :)

Gjest stabbursmusa
Skrevet

Hei!

Dette du skriver:

"Barnet har ingen stor interesse for noen ting (som er vanlig for asbergere), men det er kanskje ikke nødvendig for en diagnose?"

Er Feil!

Man bør ha en lidenskap/særinteresse for å oppfylle kriteriet for asperger syndrom.

Men det med å ordlegge seg kan være et så stort problem for mange at de trekker seg tilbake, det de burde bli oppfordret til er å skrive, for skriftlig har man ofte ikke de samme vanskene.

Det er derfor jeg lærer utenat tekster før jeg ofte treffer mennesker og kanskje får det dermed et litt stivt uttrykk, men det er som om ordene kommer feil ut ved den minste bevegelse fra det/de menneskene som måtte stå foran meg og evt kanskje hoste.

Barnet har også problemer med å ordlegge seg skriftlig. Det kan virke som om ordforrådet er lite. Kanskje det er hovedproblemet?

Skrevet

Hvis barnet tydelig strever, så hadde jeg tatt det opp med foreldrene på nytt. Foreslå at de forsøker å skaffe barnet hjelp ved å be om henvisning til f.eks BUP. Det kan også være aktuelt med fornyet utredning på PPT siden barnet har skolerelaterte vansker. Tror det er viktig å ikke henge seg opp i mulige diagnoser; det finnes mange alternative forklaringer til barnets vansker. Et eksempel kan være spesifikke språkvansker.

Dersom foreldrene ikke vil gjøre noe, så ville jeg i en sammenheng hvor det er naturlig minne barnet på at det går an å kontakte f.eks. helsesøster på skolen dersom man har det vanskelig. Du trenger ikke insistere på at barnet gjør dette, men kun minne om at det er en mulighet alle barn og unge har.

Skrevet

Barnet har også problemer med å ordlegge seg skriftlig. Det kan virke som om ordforrådet er lite. Kanskje det er hovedproblemet?

Hei!

da er det ikke asperger :)

Skrevet

Dette høres akkurat ut som spesifikke språkvansker. Foreldrene må snarest få barnet utredet for dette (via ppt). Det høres helt klassisk ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...