Gå til innhold

sykemelding

Gjest Syk i det nye året

Anbefalte innlegg

Gjest Syk i det nye året

Jeg har jobbet siste år som selvstendig næringsdrivende og freelanser. Jeg blir sykemeldt fra nyttår og forhåpentligvis kun 50% etter de to første ukene.

Jeg opprettet et NUF selskap i oktober og har da etter hva jeg forstår rett til 100% sykepenger både for inntekt av firmaet og freelansejobben. Hvordan regnes 50% ut fra dette? Hva må jeg i så fall levere inn?

Jeg kan regne med å bli sykemeldt opp til tre måneder, og største delen delvis sykemeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Persille1365381127

Sykemelding har man alltid rett til, uansett livssituasjon (forutsett at man oppfyller kravene om arbeidsuførhet).

''Jeg opprettet et NUF selskap i oktober og har da etter hva jeg forstår rett til 100% sykepenger både for inntekt av firmaet og freelansejobben. Hvordan regnes 50% ut fra dette? Hva må jeg i så fall levere inn?''

Du har rett på sykepenger basert på lønnen du har hatt de siste tre månedene. Om du har NUF, AS eller er ansatt et sted har ingenting å si, det som er relevant er om du er registrert i NAV sitt arbeidstakerregister, og om du har hatt lønnsinntekt. Mao: du må kunne dokumentere inntekten din med lønnsslipper. Dersom du har hatt uregelmessig lønn, så regner de et gjennomsnitt. Husk at du ikke får sykepenger de første 16 dagene. Disse er det arbeidsgiver som står for, og i dette tilfellet er det deg selv. Du får ikke sykepenger av NAV før etter 16 kalenderdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syk i det nye året

Sykemelding har man alltid rett til, uansett livssituasjon (forutsett at man oppfyller kravene om arbeidsuførhet).

''Jeg opprettet et NUF selskap i oktober og har da etter hva jeg forstår rett til 100% sykepenger både for inntekt av firmaet og freelansejobben. Hvordan regnes 50% ut fra dette? Hva må jeg i så fall levere inn?''

Du har rett på sykepenger basert på lønnen du har hatt de siste tre månedene. Om du har NUF, AS eller er ansatt et sted har ingenting å si, det som er relevant er om du er registrert i NAV sitt arbeidstakerregister, og om du har hatt lønnsinntekt. Mao: du må kunne dokumentere inntekten din med lønnsslipper. Dersom du har hatt uregelmessig lønn, så regner de et gjennomsnitt. Husk at du ikke får sykepenger de første 16 dagene. Disse er det arbeidsgiver som står for, og i dette tilfellet er det deg selv. Du får ikke sykepenger av NAV før etter 16 kalenderdager.

Må jeg lage lønnslipper for meg selv? Jeg har hatt enkeltmannsforetak før og det er forskjell fra NUF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Må jeg lage lønnslipper for meg selv? Jeg har hatt enkeltmannsforetak før og det er forskjell fra NUF.

Har du fått lønn, så skal du ha lønnsslipp. Har du tatt ut utbytte, så får du ingen lønnsslipp.

Men ENK så blir lønnen lik resultatet til selskapet, så det er litt annerledes.

NUF og AS fungerer på samme måte, skal du ha penger ut må det enten registreres som lønn i regnskapet (da må du også betale feriepenger og arbeidsgiveravgift av det), og du må være ansatt i selskapet (formelt, registrert i aa-registeret, og betale OTP) - eller så kan du ta ut utbytte. Da er det ikke lønn, og du får heller ikke beregnet sykepenger eller dagpenger av dette. Det regnes som inntekt, så du må skatte av det - men det er ikke lønn.

Så svaret er egentlig ja, du må lage lønnsslipper for deg selv. Og du må passe på at du har være registrert i alle disse registrene de siste tre månedene. Har du ikke vært det må du registrere deg nå, og tilbakedatere det. Det vil du bli bedt om å begrunne (ettersom man SKAL registrere der senest innen første fredag etter ansettelse, jfr arbeidsmiljøloven) - men da begrunner du bare med at du ikke visste det, at det kun gjaldt deg - og at du har rettet opp i feilen nå.

For å gjøre en lang historie kort; det er nesten ikke noe poeng å være sykemeldt når du er selvstendig. For det første får du ikke sykepenger før etter 16 dager, det er lang tid uten inntekt. For det andre er det svært vanskelig å dokumentere inntekten, og det er store muligheter for at NAV ikke godkjenner dokumentasjonen du viser til ettersom du har produsert den selv. Det beste er om du får det godkjent av en revisor el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...