Gå til innhold

Nyttårsfesting og asperger syndrom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Ja jeg skal ta det opp med henne i morgen kl 14.00 for jeg skjønner ikke nå lenger at jeg kan ha diagnosen, i vertfall er jeg ganske så mye flinkere nå enn da jeg fikk diagnosen.

Nå er det mer at jeg blir sliten av det sosiale og lurer på dette med venner, da jeg enda ikke har vennet meg til systemet.

''Ja jeg skal ta det opp med henne i morgen kl 14.00 for jeg skjønner ikke nå lenger at jeg kan ha diagnosen,''

Vil du virkelig bruke av den korte tiden du har sammen med din psykiater til å gang på gang spørre om du har diagnosen fortsatt?

• Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

40

• frosken

6

• Sør

5

• Kalevaala

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hei!

ja jeg skjønner det, men hvis en fremmed psykolog eller psykiater hadde sett meg i går kveld mellom ca kl 19.00 og ca kl 24.00 når jeg forsvant, da gikk jeg uten å si noe, for jeg var sliten, så hadde de nok ristet på hodet og ikke skjønt hvordan jeg kunne ha autisme.

Det er jo det det blir hetende nå og min psykiater overfører meg til det nye systemet og det er ikke noe snakk om endring i synet på meg, men min psykiater sier dette "du har hatt en fantastisk utvikling" samt at hun liker å snakke om at jeg har skapt meg et liv og mye annet jeg morer meg med å høre på.

Det er mange som "vil ha" asperger syndrom, min psykiater har hatt psykopater som har ønsket seg det og ikke skjønner jeg hvorfor?

''ja jeg skjønner det, men hvis en fremmed psykolog eller psykiater hadde sett meg i går kveld mellom ca kl 19.00 og ca kl 24.00 når jeg forsvant, da gikk jeg uten å si noe, for jeg var sliten, så hadde de nok ristet på hodet og ikke skjønt hvordan jeg kunne ha autisme.''

Men det er jo kun fordi vedkommende ikke hadde observert deg nok, Madelenemie. Alle som en i denne tråden ser jo at du har det, inklusive på grunn av fokuset ditt.

Jeg synes det er FLOTT at du klarer deg så godt, men du har jo ikke mindre aspergers av den grunn. Det er jo nettopp aspergers som gjør at du må tenke hvordan du skal håndtere småprat, for eksempel.

Hvorfor synes du det er "dumt" å ha den diagnosen? Du er jo like flink og oppegående uansett.

Alt godt,

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

Ja jeg skal ta det opp med henne i morgen kl 14.00 for jeg skjønner ikke nå lenger at jeg kan ha diagnosen, i vertfall er jeg ganske så mye flinkere nå enn da jeg fikk diagnosen.

Nå er det mer at jeg blir sliten av det sosiale og lurer på dette med venner, da jeg enda ikke har vennet meg til systemet.

''Ja jeg skal ta det opp med henne i morgen kl 14.00 for jeg skjønner ikke nå lenger at jeg kan ha diagnosen, i vertfall er jeg ganske så mye flinkere nå enn da jeg fikk diagnosen''

Du har en strek viljestyrke og evne til å få til ting du bestemmer deg for :-) Det er beundringsverdig, men akkurat det å bli kvitt diagnosen vil du ikke greie. Diagnosen betyr da heller ingenting. Det viktigste er at du mesterer mer og mer. Bare ikke slit deg helt ut på å bli kvitt en diagnose du ikke kan bli kvitt.

Skrevet

Du er visst blitt sånn som diverse (eller var det bare en) dame® du har snakket om som har diagnose Asperger syndrom, og som du synes ikke burde fått diagnosen, siden de bare blir slitne. Tenk på at de kan ha hatt et annet utgangspunkt enn deg, men nå holder du på å ta dem igjen. Du lærer fort og du har en rivende utvikling. Det er moro å følge med på den!

Hei!

Ja men jeg blir fullstendig utslitt av dette og jeg vurderer nå å reise vekk.

jeg har ingen interesse av å være omgitt av mange mennesker og jeg slutter i gruppen da jeg ikke orker å sitte der å bli pekt ut som "den som opplagt har problemer". Det skjedde sist husker du jeg fortalte om, og det er uprofesjonelt.

Det holder med deg, det er mer enn nok for meg.

Min manns venner er hans venner og da jeg ble invitert med på tur i går smilte jeg og gikk min vei, for jeg har ingen interesse av å reise til utlandet med mennesker som prater så mye. Det holder rikelig med 5 timer og jeg har det best hjemme, selv om de er morsomme å se og høre på, jeg moret meg og lo i går fordi jeg lo av den ene damen.

Det var ulike ting som moret meg med henne, men i tillegg var hun pen og jeg likte tennene hennes. Det er sånne tenner jeg vil ha, men som tannlegen syns er dumt fordi hun ikke syns man skal ødelegge sine egne tenner.

Skrevet

''ja jeg skjønner det, men hvis en fremmed psykolog eller psykiater hadde sett meg i går kveld mellom ca kl 19.00 og ca kl 24.00 når jeg forsvant, da gikk jeg uten å si noe, for jeg var sliten, så hadde de nok ristet på hodet og ikke skjønt hvordan jeg kunne ha autisme.''

Men det er jo kun fordi vedkommende ikke hadde observert deg nok, Madelenemie. Alle som en i denne tråden ser jo at du har det, inklusive på grunn av fokuset ditt.

Jeg synes det er FLOTT at du klarer deg så godt, men du har jo ikke mindre aspergers av den grunn. Det er jo nettopp aspergers som gjør at du må tenke hvordan du skal håndtere småprat, for eksempel.

Hvorfor synes du det er "dumt" å ha den diagnosen? Du er jo like flink og oppegående uansett.

Alt godt,

''Hvorfor synes du det er "dumt" å ha den diagnosen?''

Synes ikke det er vanskelig å forstå at hun synes det er "dumt". At det kanskje ikke er så meningsfullt å fundere så mye på det er en annen sak.

Skrevet

''Ja jeg skal ta det opp med henne i morgen kl 14.00 for jeg skjønner ikke nå lenger at jeg kan ha diagnosen,''

Vil du virkelig bruke av den korte tiden du har sammen med din psykiater til å gang på gang spørre om du har diagnosen fortsatt?

Hei!

Jeg pleier si det når jeg går ut døren, nesten hver gang eller ganske ofte, men hun er så sikker så mye tid bruker vi ikke på det, for det er en ting som gjør at hun smiler og jeg tror/lurer på om hun syns det er morsomt at jeg repiterer dette.

Hun smiler noen ganger, andre ganger ser hun "noe" ut i ansiktet jeg ikke vet hva betyr. Det tar altså ikke lang tid, men jeg syns hun bør vite hva jeg gjør slik at man er sikker på at jeg kvalifiserer fortsatt til diagnosen selv om jeg holdt nyttårsfest.

Ellers har jeg en liste over spørsmål til henne, jeg jobber på nå.

Skrevet

''Hvorfor synes du det er "dumt" å ha den diagnosen?''

Synes ikke det er vanskelig å forstå at hun synes det er "dumt". At det kanskje ikke er så meningsfullt å fundere så mye på det er en annen sak.

Men Madelenemie er den hun er, uansett. Man kan fjerne diagnosen, men det endrer jo ikke 2 millimeter på hvem Madelenemie ER, og de vanskelighetene hun måtte ha i livet.

Det er jo ikke diagnosen som gir henne vanskelighetene i hverdagen.

Selvsagt forstår jeg hvis hun ville vært kvitt de problemene som Asperger gir, men det oppnår man på ingen måte gjennom å fjerne diagnosen.

Med vennlig hilsen

Gjest skyskraper
Skrevet

Hei!

Jeg pleier si det når jeg går ut døren, nesten hver gang eller ganske ofte, men hun er så sikker så mye tid bruker vi ikke på det, for det er en ting som gjør at hun smiler og jeg tror/lurer på om hun syns det er morsomt at jeg repiterer dette.

Hun smiler noen ganger, andre ganger ser hun "noe" ut i ansiktet jeg ikke vet hva betyr. Det tar altså ikke lang tid, men jeg syns hun bør vite hva jeg gjør slik at man er sikker på at jeg kvalifiserer fortsatt til diagnosen selv om jeg holdt nyttårsfest.

Ellers har jeg en liste over spørsmål til henne, jeg jobber på nå.

Jeg er så møkkalei av deg og din asperger. Nok er nok. Du har sikkert dine greier men ikke overta hele forumet og ødelegg som du har holdt på med i det siste.

Skrevet

Men Madelenemie er den hun er, uansett. Man kan fjerne diagnosen, men det endrer jo ikke 2 millimeter på hvem Madelenemie ER, og de vanskelighetene hun måtte ha i livet.

Det er jo ikke diagnosen som gir henne vanskelighetene i hverdagen.

Selvsagt forstår jeg hvis hun ville vært kvitt de problemene som Asperger gir, men det oppnår man på ingen måte gjennom å fjerne diagnosen.

Med vennlig hilsen

Jeg er forsåvidt enig, men jeg kan godt forstå at hun helst ikke vil ha diagnosen. Hvis jeg tenker litt og ser forbi mitt eget forholdsvis enkle liv - uten noen diagnoser.

Gjest Cinnamongirl
Skrevet

Hei!

Helt korrekt :) !

Jeg har blitt utadvendt, sosial, lært meg smaltalk, arrangerer fest, stiller min mann hyggelige spørsmål fordi det viser at jeg er interessert i hans liv, stiller mennesker spørsmål da nhd her inne skriver at mennesker liker å snakke om seg selv. Jeg har knekt deg sosiale koden, hvorfor i alle dager da fastholder min psykiater at jeg er et skoleeksempel, det er nemlig ikke lenge siden hun gjentok dette. ?

Jeg tror hun har låst seg fast i et spor (hvid du skjønner hva jeg mener) det var også en av grunnene til at jeg lenge trodde min psykiater hadde asperger syndrom noe jeg skrev om til henne, men da fikk jeg en tydelig svar med strek under, der det stod at hun ikke hadde asperger syndrom. (noe når jeg fikk tenkt meg om jeg er enig i, men hun har noen trekk likevel, slik mange mennesker har)

Jo - du klarte alt dette i går - men du klarte det fordi du har prøvd, øvd og trent - det kommer ikke natulig for deg.

Kjempebra jobba forresten :-)

Skrevet

Alt godt,

Hei !

:) takk det var ordentlig pent skrevet, jeg ble glad nå takk :)

Jeg er ikke helt og fullstendig uenig med dere, jeg bare så meg selv i speilet i går med øredobber og kort silkekjole og bolerojakke, og alt klart for smaltalk, jeg var ingen rainman, kom ikke opp med noe pinlig detaljert tema eller tanker om ting, jeg snakket generelt og banalt og lo. Jeg så ut som en frognerfrue, fordi jeg er kledd opp som en snobb av min mann (han kjøper kjoler til meg) og jeg snakket som jeg skulle stort sett. Da jeg så meg selv i speilet på badet der jeg hadde tent lys for min manns venner tenkte jeg "har den damen i speilet asperger syndrom?", ja og når jeg så hørte meg selv, le, og i tillegg skikkelig hygge meg på et vist tidspunkt ble det enda rarere for meg. For jeg var i et par timer så glad inni meg og da min mann holdt den der talen litt til meg ble jeg rørt. Når jeg FØR snakket om fysiologi straks anledningen bød seg eller en ny ide jeg hadde fått, så ble det feil, men jeg lot klokkeslett og datoer være for jeg husker hva en skrev til meg her inne en gang om den slags.

Hva mente du med dette:

"Men det er jo kun fordi vedkommende ikke hadde observert deg nok, Madelenemie. Alle som en i denne tråden ser jo at du har det, inklusive på grunn av fokuset ditt."

Hvilket fokus mener du avslører noe?

Til slutt: Du gjorde meg glad, takk!

Skrevet

Jeg er så møkkalei av deg og din asperger. Nok er nok. Du har sikkert dine greier men ikke overta hele forumet og ødelegg som du har holdt på med i det siste.

Men så la være å lese innleggene hennes da. Det er ingen lese-tvang her inne. Jeg og mange med meg synes det er interessant å lære mer om asperger via det Madelenemie skriver.

Skrevet

''Jeg er så møkkalei av deg og din asperger.''

Dine følelser. Ditt problem.

''..men ikke overta hele forumet og ødelegg som du har holdt på med i det siste.''

Dette er en kjip og uspesifisert beskyldning som det er umulig å forholde seg til.

Gjest Cinnamongirl
Skrevet

Ærlig talt - bare ikke les det da! Mange andre syns det er interressant å lese.

Skrevet

''Ja jeg skal ta det opp med henne i morgen kl 14.00 for jeg skjønner ikke nå lenger at jeg kan ha diagnosen, i vertfall er jeg ganske så mye flinkere nå enn da jeg fikk diagnosen''

Du har en strek viljestyrke og evne til å få til ting du bestemmer deg for :-) Det er beundringsverdig, men akkurat det å bli kvitt diagnosen vil du ikke greie. Diagnosen betyr da heller ingenting. Det viktigste er at du mesterer mer og mer. Bare ikke slit deg helt ut på å bli kvitt en diagnose du ikke kan bli kvitt.

Hei!

nei jeg skal ikke slite meg ut.

jeg er et fint menneske sier flere her inne, samt min psykiater og det betyr mye for meg å vite.

Jeg vil bare høre hva Børge Holden sier hvis jeg drar til han, han driver og avdiagnostiserer mennesker.

Det er ikke sikkert det er lurt, for jeg er ikke helt i orden enda siden jeg roter det til når jeg glemmer hva jeg skal si, men jeg vil gjerne høre noen si til meg de ordene andre med asperger syndrom får høre,

"men du kan da ikke ha asperger syndrom du?"

Ingen har sagt den setningen til meg før og jeg vil så gjerne høre noen si den.

Men takk for at dere har fått meg til å føle meg bra nok i meg selv, det er pent av dere alle sammen. Og det vil jeg alltid bære i hjertet mitt.

Gjest skyskraper
Skrevet

Men så la være å lese innleggene hennes da. Det er ingen lese-tvang her inne. Jeg og mange med meg synes det er interessant å lære mer om asperger via det Madelenemie skriver.

ja men det er sosialt felleskap. Og asperger damen ødelgger hele forumet med sin masing og selvopptatthet. Hun forstår også sosiale konvensjoner men velger å fortsette på sin egoistiske marsj. At en person skal ødelegge hele forumet er for ille. Hun er til og med verre enn enkelte andre forum tullinger her.

Skrevet

Jo - du klarte alt dette i går - men du klarte det fordi du har prøvd, øvd og trent - det kommer ikke natulig for deg.

Kjempebra jobba forresten :-)

Hei!

Takk :)

Skrevet

ja men det er sosialt felleskap. Og asperger damen ødelgger hele forumet med sin masing og selvopptatthet. Hun forstår også sosiale konvensjoner men velger å fortsette på sin egoistiske marsj. At en person skal ødelegge hele forumet er for ille. Hun er til og med verre enn enkelte andre forum tullinger her.

Dette snakket om å ødelegge forumet, det handler ikke om henne men om deg vet du. Det du skriver om her er dine følelser. Ikke våre.

Gjest Cinnamongirl
Skrevet

Hei !

:) takk det var ordentlig pent skrevet, jeg ble glad nå takk :)

Jeg er ikke helt og fullstendig uenig med dere, jeg bare så meg selv i speilet i går med øredobber og kort silkekjole og bolerojakke, og alt klart for smaltalk, jeg var ingen rainman, kom ikke opp med noe pinlig detaljert tema eller tanker om ting, jeg snakket generelt og banalt og lo. Jeg så ut som en frognerfrue, fordi jeg er kledd opp som en snobb av min mann (han kjøper kjoler til meg) og jeg snakket som jeg skulle stort sett. Da jeg så meg selv i speilet på badet der jeg hadde tent lys for min manns venner tenkte jeg "har den damen i speilet asperger syndrom?", ja og når jeg så hørte meg selv, le, og i tillegg skikkelig hygge meg på et vist tidspunkt ble det enda rarere for meg. For jeg var i et par timer så glad inni meg og da min mann holdt den der talen litt til meg ble jeg rørt. Når jeg FØR snakket om fysiologi straks anledningen bød seg eller en ny ide jeg hadde fått, så ble det feil, men jeg lot klokkeslett og datoer være for jeg husker hva en skrev til meg her inne en gang om den slags.

Hva mente du med dette:

"Men det er jo kun fordi vedkommende ikke hadde observert deg nok, Madelenemie. Alle som en i denne tråden ser jo at du har det, inklusive på grunn av fokuset ditt."

Hvilket fokus mener du avslører noe?

Til slutt: Du gjorde meg glad, takk!

Men Rainman hadde vel ikke Asperger - han var autist?

Hører du sier at de diagnosene skal endres da - jeg vet ikke noe om det. Men jeg har tenkt at Autister er mye mer lukket inn i sin egen verden enn personer med Asperger. Asperger er jo "høytfungerende".

På de innlegg du har skrevet så er det veldig tydelig at du har Asperger. Men du er veldig veldig flink til å jobbe med det. Poenget er bare at personer uten Asperger ikke hadde trengt å jobbe med slike ting som smalltalk osv. Det kommer naturlig.

Gjest sangsol
Skrevet

Jeg leser svært gjerne det hun skriver. Hun skriver godt. Hennes åpenhet lærer i alle fall meg mye om aspberger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...