Gå til innhold

Smalltalk" (eller småprating)

Anbefalte innlegg

Gjest ambrose

Hva snakker dere andre om?

Sier du ett eller annet bare for å si noe, eller mener du alt du sier? (jeg tenker da på positive og ikke negative ting).

Hvis den andre feks sier "for et nydelig vær det er ute i dag" - sier du da, "ja det er nydelig, håper det varer en stund" (eller noe lignende og sier kanskje også litt mer)?

"Idag har jeg skikkelig vondt i hodet" Sier du da feks "uffda, det er ikke noe godt nei, kanskje du burde ta deg et par paracet"?

snakker dere andre om dere selv under såkalt "smalltalk"?

Jeg tenker smalltalk i situasjoner der du kjenner mennesker godt, mindre eller ikke i hele tatt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374239-smalltalk-eller-sm%C3%A5prating/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sangsol

Snakker om "trygge" ting. For eksempel om vi er på en restaurant/selskap så kan jeg si noe positivt om hvordan stedet er pyntet. Kan spesifikt poengtere de pene blomstrerne osv.

Eller jeg små-prater om hvor fint det er med slike selskap, at man får treffe så mange hyggelige folk og prate over god mat og drikke.

Small-talk- så snakker jeg omtrent alltid positivt om et eller annet "trygt".

Med folk jeg kjenner bedre, utvikler samtalen seg videre og vi kan fortelle løst og fast om unger, famile, jobb osv. Da kan det være på godt og vondt (ikke under selskap- da prioriterer jeg positive ting).

Gjest humor er viktig

Det kan være morsomme ting som har skjedd, f.eks. noe rart ungen sa...

det kan være ting jeg har hørt i nyhetene....

orkanen var jo et stort tema ved lunsjbordet...

snø og is er jo et heftig tema på jobb, dårlig brøytet og strødd...

Ting som irriterer, er morsomme eller bare svada. Sier ikke noe bare for å si noe,

men oftest er det morsomme ting jeg lirer ut av meg, litt humor i hverdagen gjør det morsommere å være på jobb :)

Gjest ambrose

Snakker om "trygge" ting. For eksempel om vi er på en restaurant/selskap så kan jeg si noe positivt om hvordan stedet er pyntet. Kan spesifikt poengtere de pene blomstrerne osv.

Eller jeg små-prater om hvor fint det er med slike selskap, at man får treffe så mange hyggelige folk og prate over god mat og drikke.

Small-talk- så snakker jeg omtrent alltid positivt om et eller annet "trygt".

Med folk jeg kjenner bedre, utvikler samtalen seg videre og vi kan fortelle løst og fast om unger, famile, jobb osv. Da kan det være på godt og vondt (ikke under selskap- da prioriterer jeg positive ting).

"trygt" - har du lyst til å utdype litt mer hva du legger i det?

Gjest Tatjana

"trygt" - har du lyst til å utdype litt mer hva du legger i det?

Jeg er ikke Sangsol, men jeg tenker at "trygge" emner er samtaleemner som ikke fører til konflikt og uenighet, for eksempel er været eksempel på et "trygt" tema mens politikk og religion ikke er det.

;-).

Andre "trygge" emner kan være å skryte av maten, omgivelsene eller vertskapet i pene vendinger. Skryte litt av de pene blomsteroppsatsene eller si noe pent om gardinene. Snakke litt om hvor pent det er nå etter at det kom litt snø og sånn.

Altså temaer der du ikke risikerer å tråkke noen på tærne, fornærme dem eller provosere.

Annonse

Gjest sangsol

Jeg er ikke Sangsol, men jeg tenker at "trygge" emner er samtaleemner som ikke fører til konflikt og uenighet, for eksempel er været eksempel på et "trygt" tema mens politikk og religion ikke er det.

;-).

Andre "trygge" emner kan være å skryte av maten, omgivelsene eller vertskapet i pene vendinger. Skryte litt av de pene blomsteroppsatsene eller si noe pent om gardinene. Snakke litt om hvor pent det er nå etter at det kom litt snø og sånn.

Altså temaer der du ikke risikerer å tråkke noen på tærne, fornærme dem eller provosere.

Slik tenker jeg også.

Dersom det stopper opp, kan jeg si noe om snøen og komme inn på at dette er positivt for unger. Og så se om samtalen utvikler seg til å fortelle om antall barn/alder etc. Skifter tema etter en stund, så fremt ikke min samtalepartner er særdeles ivrig i saken. Likeledes kan jeg berøre dyr og snø.

Eller nå etter nyttårsaften- si noe om at det ikke ble så mange skader i år- heldigvis. Og si at jeg hørte flere fortelle at det gikk fint med hundene i forhold til raketter. Osv. Altså et tema- som kanskje samtalepartneren også har noe å si noe på. Generelt er jeg forsiktig med å mene noe altfor sterkt i slike settinger. Så til tross for at jeg hater fyrverkeri så kan jeg snakke i rolige ordelag om feks tema som nevnt. Om min samtalepartner derimot forteller at fyrverkeri er tull, så er jeg enig og legger til : "men det er mange ulike meninger om det". Og så skifter jeg tema igjen.

Nå går det mot lysere tider. Da kan jeg legge til at det blir gode forhold for skigåing osv. Kanskje bringer det noe om ski på banen. Apropos ski: Nortug gjør det godt for tiden osv osv. Ser da om det er interesse å si noe om sport

Gjest fruitcake

Typisk smalltalk:

Person1: «Jaja, du skulle til byen i dag du også?»

Person2: «Ja, må jo det av og til. Du vet jo hvordan det er...»

Person1: «Ja, jeg vet så. Det er rart med det.»

Person2: «Ja, det er så. Det er rart med det. Så sant som det er sagt!»

Person1: «Sant og visst. Og som det regner om dagen. «

Person2: «Ja, det gjør så. Jeg kan ikke huske at det regnet så mye før»

Person1: «Nei, det regnet kanskje ikke så mye før?»

Person2: «Nei, det kan jeg ikke huske»

Person1: «Ikke jeg heller. Det spørs om det ikke er noe i dette klimakrisepratet»

Person2: «Du sier noe...»

Person1: «Men nå ble det plutselig opphold igjen. Kanskje det ikke er noe i det klimakrisepratet allikevel»

Person2: «Nei, det er jo ikke godt å vite nå egentlig. Hmmm...»

Gjest fruitcake

Typisk smalltalk:

Person1: «Ikke jeg heller. Det spørs om det ikke er noe i dette klimakrisepratet»

Person1: «Men nå ble det plutselig opphold igjen. Kanskje det ikke er noe i det klimakrisepratet allikevel»

Mitt inntrykk: Jo mindre man kjenner personen man snakker med, jo mer meningsløst pjatt er det "naturlig" og tillatt å lire av seg.

Typisk smalltalk:

Uff, jeg kan ikke fordra slik babling :-(

Typisk frisør-prating!

Mitt inntrykk: Jo mindre man kjenner personen man snakker med, jo mer meningsløst pjatt er det "naturlig" og tillatt å lire av seg.

''Mitt inntrykk: Jo mindre man kjenner personen man snakker med, jo mer meningsløst pjatt er det "naturlig" og tillatt å lire av seg.

''

Pjatt er ordet, ja!

Enig i det du skriver her.

Gjest fruitcake

Slik tenker jeg også.

Dersom det stopper opp, kan jeg si noe om snøen og komme inn på at dette er positivt for unger. Og så se om samtalen utvikler seg til å fortelle om antall barn/alder etc. Skifter tema etter en stund, så fremt ikke min samtalepartner er særdeles ivrig i saken. Likeledes kan jeg berøre dyr og snø.

Eller nå etter nyttårsaften- si noe om at det ikke ble så mange skader i år- heldigvis. Og si at jeg hørte flere fortelle at det gikk fint med hundene i forhold til raketter. Osv. Altså et tema- som kanskje samtalepartneren også har noe å si noe på. Generelt er jeg forsiktig med å mene noe altfor sterkt i slike settinger. Så til tross for at jeg hater fyrverkeri så kan jeg snakke i rolige ordelag om feks tema som nevnt. Om min samtalepartner derimot forteller at fyrverkeri er tull, så er jeg enig og legger til : "men det er mange ulike meninger om det". Og så skifter jeg tema igjen.

Nå går det mot lysere tider. Da kan jeg legge til at det blir gode forhold for skigåing osv. Kanskje bringer det noe om ski på banen. Apropos ski: Nortug gjør det godt for tiden osv osv. Ser da om det er interesse å si noe om sport

Fikk nesten inntrykk av, etter å ha lest innlegg under her, at smalltalk utelukkkende er å omtale situasjoner, personer, ytringer, objekter og begivenheter i positive ordelag. Mennesker er forskjellige. (På seg selv kjenner man ingen andre osv..) Så man må ikke glemme at mange også finner trøst i å dele elendigheten via smalltalk, og finner felles trøst i felles skjebne. Og det kan visst være mye god smalltalk i en god sladderhistorie...eller fem.

Annonse

Gjest sangsol

Fikk nesten inntrykk av, etter å ha lest innlegg under her, at smalltalk utelukkkende er å omtale situasjoner, personer, ytringer, objekter og begivenheter i positive ordelag. Mennesker er forskjellige. (På seg selv kjenner man ingen andre osv..) Så man må ikke glemme at mange også finner trøst i å dele elendigheten via smalltalk, og finner felles trøst i felles skjebne. Og det kan visst være mye god smalltalk i en god sladderhistorie...eller fem.

En sladderhistorie gjør en sikkert interessant for noen. For andre er det uinteressant å høre om totalt ukjente mennesker

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...