Gå til innhold

Frisk av schizofreni?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av DOLs brukere som har blitt frisk fra schizofreni?

Hva gjorde dere når dere kjente at sykdommen slapp taket?

Fikk dere fjernet diagnosen, eller lever dere videre uten å være opptatt av at dere har en slik merkelapp?

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg vet om en del som har blitt friske ved bruk av korrekt medisin.

Skrevet

Jeg vet om en del som har blitt friske ved bruk av korrekt medisin.

Var de du kjente unge eller "gamle"?

Jeg har inntrykket av at de som får sykdommen tidlig i livet har større sjanse til å bli frisk enn mennesker som får sykdommen noe senere. Stemmer det tror du?

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Var de du kjente unge eller "gamle"?

Jeg har inntrykket av at de som får sykdommen tidlig i livet har større sjanse til å bli frisk enn mennesker som får sykdommen noe senere. Stemmer det tror du?

De er unge, mellom 25 og 45.

Jeg vet ikke om dedutalder har noe med mulighet for å bli frisk å gjøre.

Skrevet

De er unge, mellom 25 og 45.

Jeg vet ikke om dedutalder har noe med mulighet for å bli frisk å gjøre.

Takk.

Gjorde de noe spesielt for å bli friske i tillegg til å ta de medisinene de ble anbefalt?

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Takk.

Gjorde de noe spesielt for å bli friske i tillegg til å ta de medisinene de ble anbefalt?

Jeg kjenner ikke alle LIKE godt. Men en engasjerte seg svært i sin egen situasjon og skrev bok.

Noen tok det svært alvorlig og seriøst dette med å skaffe seg utdanning.

To eneggede i nær familie, begge schizofrene kom svært ulikt ut. Den ene tar utdannelse på universitetsnivå og bruker medisiner, den andre brukte ikke medisiner og er i dag død.

Skrevet

Jeg kjenner ikke alle LIKE godt. Men en engasjerte seg svært i sin egen situasjon og skrev bok.

Noen tok det svært alvorlig og seriøst dette med å skaffe seg utdanning.

To eneggede i nær familie, begge schizofrene kom svært ulikt ut. Den ene tar utdannelse på universitetsnivå og bruker medisiner, den andre brukte ikke medisiner og er i dag død.

Takk for svar fra deg.

Jeg tenker også at det er viktig å holde seg i gang med noe som er stimulerende og utfordrende i den grad en klarer det.

Gjest Matariki
Skrevet

Eneste jeg vet om er Arnhild Lauvveng. Hun tar ikke medisiner heller.

Skrevet

Eneste jeg vet om er Arnhild Lauvveng. Hun tar ikke medisiner heller.

Ja, jeg har lest boken hennes.

Gjest Matariki
Skrevet

Ja, jeg har lest boken hennes.

Jeg og, var på foredrag med henne og. Kjente meg foressten igjen i mye i boken, gjorde du?

Men hos henne gikk det jo på ulver og andre dyr, rart det hvor forskjellige ting vrangforestillinger kan arte seg. Har bare ikke trodd at alt jeg har opplevd var vrangforestillinger/hallusinasjoner. Har du trodd det?

Ikke som jeg går rundt og føler meg syk, ikke mestepartyen av tiden. Nei, vet ikke...

Skrevet

Jeg og, var på foredrag med henne og. Kjente meg foressten igjen i mye i boken, gjorde du?

Men hos henne gikk det jo på ulver og andre dyr, rart det hvor forskjellige ting vrangforestillinger kan arte seg. Har bare ikke trodd at alt jeg har opplevd var vrangforestillinger/hallusinasjoner. Har du trodd det?

Ikke som jeg går rundt og føler meg syk, ikke mestepartyen av tiden. Nei, vet ikke...

Jeg føler ikke alltid at jeg har vrangforestillinger. Det er menneskene rundt meg (pårørende, behandler) som mener at det jeg tror og tenker er "anderledestanker". Det er som jeg går ut og inn av måter å oppleve verden på.

Jeg tenker ofte at mine tanker er troverdige.

Jeg tenker ikke alltid på at jeg har en psykoselidelse, men akkurat nå gjør jeg det.

Gjest Matariki
Skrevet

Jeg føler ikke alltid at jeg har vrangforestillinger. Det er menneskene rundt meg (pårørende, behandler) som mener at det jeg tror og tenker er "anderledestanker". Det er som jeg går ut og inn av måter å oppleve verden på.

Jeg tenker ofte at mine tanker er troverdige.

Jeg tenker ikke alltid på at jeg har en psykoselidelse, men akkurat nå gjør jeg det.

Tenker og at det er mine tanker som er ganske rett og troverdige, kan hende de er det og. Hvem vet?

Tenker ikke på det ordet mye jeg heller "psykose", er ikke et fint ord. Det betyr "Du har en an oppfatning av virkeligheten enn andre har".

Tror aldri jeg har opplevde "virkeligheten". Klarer du å holde ting inni deg?

Håper du vil svare for lurer virkelig på det, om andre klarer å holde mye inni seg.

Skrevet

Tenker og at det er mine tanker som er ganske rett og troverdige, kan hende de er det og. Hvem vet?

Tenker ikke på det ordet mye jeg heller "psykose", er ikke et fint ord. Det betyr "Du har en an oppfatning av virkeligheten enn andre har".

Tror aldri jeg har opplevde "virkeligheten". Klarer du å holde ting inni deg?

Håper du vil svare for lurer virkelig på det, om andre klarer å holde mye inni seg.

''Tror aldri jeg har opplevde "virkeligheten". Klarer du å holde ting inni deg?''

Jeg vet ikke helt om jeg forsto hva du mente med akkurat dette.

Kan du forklare det litt mer?

Jeg opplever at jeg har et klarsyn. Jeg er anderledes enn andre. Jeg står utenfor felleskapet.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Takk for svar fra deg.

Jeg tenker også at det er viktig å holde seg i gang med noe som er stimulerende og utfordrende i den grad en klarer det.

Ja, det tror jeg og :)

Gjest Matariki
Skrevet

''Tror aldri jeg har opplevde "virkeligheten". Klarer du å holde ting inni deg?''

Jeg opplever at jeg har et klarsyn. Jeg er anderledes enn andre. Jeg står utenfor felleskapet.

''Jeg opplever at jeg har et klarsyn. Jeg er anderledes enn andre. Jeg står utenfor felleskapet.''

Jeg og. Det oppdaget jeg da jkeg var veldig ung, folk lo av det jeg sa, eller ble sinte, eller sa jeg var rar osv. Derfor ville jeg ikke snakke så mye om det. Men er det mulig hvis det er vrangforestillinger?

Senere snakket jeg, da jeg var virkelig "inni" det, da jeg måtte på død og liv overbevise min daværende psykolog, om at det faktisk var romvesener som opererte meg. Det var jo min oppgave det.

Syns det svinger sånn, ikke si noe...si noe. Men best å si minst mulig, men da får man jo ikke hjelp. Medisin altså.

Skrevet

Jeg skal ihvertfall bli frisk. Det har jeg bestemt meg for :-).

Jeg har hørt med gjentatte psykoselidelser som har blitt frisk igjen ihvertfall.

Skrevet

Jeg skal ihvertfall bli frisk. Det har jeg bestemt meg for :-).

Jeg har hørt med gjentatte psykoselidelser som har blitt frisk igjen ihvertfall.

Yes, det er en god innstilling. Jeg tenker også at dette er noe som går over (sykdommen altså). Når jeg tenker på det så tenker jeg at jeg vil friskmeldes slik at det står i journalen at jeg frisk.

Når dette er sagt så finnes det antagelig en del schizofrene som tenker at de vil bli friske uten at de blir det.

Jeg tror ofte på min egen tankekraft. Jeg føler at jeg kan påvirke virkeligheten med tankene mine. Jeg blir utfordret på denne oppfattelsen av pårørende. Det har gått en lang periode der jeg har tenkt at det ikke er slik at jeg kan påvirke virkeligheten. Nå i det siste så føler jeg det igjen.

Jeg ser viktige sammenhenger i tilværelsen og jeg føler meg anderledes enn mine omgivelser.

Gjest flere synspunkter
Skrevet

Vrangforestillinger?

Hvis jeg drikker noen glass sprit på byen, har jeg opplevd at jeg snakker til folk som om jeg var synsk. Men dette er "egentlig ikke meg", føler jeg. Senere har jeg gått tilbake til dem og sagt "jeg blir sånn hvis jeg drikker sprit, men det er bare tull altså!" - og ler av meg selv. Da ler de også. En dame sa da: "Jeg spår at jeg kommer til å få hangover i morgen!"

Dette er en vrangforestilling, for jeg vet godt at jeg ikke er synsk når jeg ikke drikker alkohol. Og andre ganger kan jeg begynne å grine uten å klare å stoppe det fordi jeg tror ingen liker meg. Dette er også en vrangforestilling.

Normalt i hverdagen kommer svært sjelden mine "bipolar sider" fram, og jeg tar ikke medisiner mot det heller (antakelig er det snakk bipolar III, hvor overdreven oppstemthet kan utløses av medikamentbruk eller andre stimuli). Jeg er veldig bevisst på hva jeg spiser for å få psykisk balanse.

Derfor holder jeg meg unna alkohol og stivelse/raske karbohydrater i dag. Hjernens "kjemiske virkelighet" er ikke bare tull! Det har jeg erfart flere ganger.

Jeg kjenner to personer med diagnosen schizofreni. Begge er definitivt svært intelligente mennesker - og mye friskere og gladere når de bruker medisinene sine.

Skrevet

Det kan komme og gå. Eller man kan bli helt frisk, og man kan bli psykotisk tross alt. Det første har jeg inntrykk av att er mest vanlig. Ofte fordi man slutter å ta medisin.

Selv har jeg ikke vært psykotisk på lenge, da jeg har tatt min medisin. Men har negative rest-symptomer.

Skrevet

Jeg holder på å bli frisk av schizofreni hvertfall.

Jeg vil bli frisk, jeg kan bli frisk og jeg skal bli frisk.:)

Tenker ikke på meg selv som syk egentlig. Jeg ser på sykdommen som en midlertidig funksjonsnedsettelse. Jeg er nødt til å ta hensyn til den, samtidig som jeg sakte men sikkert bygger meg opp igjen og blir "seigere".

Bruker ikke antipsykotiske medisiner, har prøvd mange ulike, merker ikke noe positivt med dem i tillegg får jeg masse med bivirkninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...