Gå til innhold

Retten til å bestemme selv.

Anbefalte innlegg

Gjest Tok tid å forstå
Skrevet

I dag fant jeg ut at jeg faktisk bestemmer selv i mitt eget hjem. Jeg hadde nyttårsgjester i går og serverte kaffe. I dag skulle jeg rydde bordet og fikk en helt utrolig reaksjon på min "fobi" mot kaffe. Jeg spydde ned hele stuegulvet og bare gråt og gråt.

Etter et traume i barndommen med kaffe hater jeg virkelig lukten og hvis jeg får kaffe på hendene vasker jeg nesten huden av meg. Jeg betjener alt jeg kan av kaffe med gummihansker på, men i dag var altså synet av halfulle kopper kaffe nok til å utløse en skikkelig reaksjon.

Så, her hos meg er det ikke lov å drikke kaffe inne, på lik linje som hos andre at man ikke kan røyke inne.

Her bestememr faktisk jeg.

Skrevet

Det er flott! Jeg vil samtidig si at jeg har vondt av deg, og jeg kan ikke forstå hvordan du skal kunne unngå å bli konfrontert med kaffe. "Alle" drikker jo kaffe.

Gjest ikke så gjestfri da...
Skrevet

Tror heller jeg hadde prøvd å gjøre noe med traumet...

Gjest Tok tid å forstå
Skrevet

Det er flott! Jeg vil samtidig si at jeg har vondt av deg, og jeg kan ikke forstå hvordan du skal kunne unngå å bli konfrontert med kaffe. "Alle" drikker jo kaffe.

Ja, alle drikker kaffe. Det stinker på kaffeer. Så dit går jeg ikke. Det er et problem, men her hjemme kan jeg i alle fall få være i fred for kaffe.

Skrevet

Jeg har sansen for mennesker som setter klare og tydelige grenser, men dette ser jeg ingenting positivt ved. Dette er noe du kan få god hjelp for, likevel velger du å tviholde på traumen og flashbackene du har. Du kan ikke gå på cafè, du kan knapt spise frokost eller lunch ute. Hvorfor ikke virkelig ta overskriften din til deg og bestemme deg for at _du_ skal bestemme over livet ditt og ikke den eller de som har påført deg faenskap (og åpenbart fortsatt har makt over deg).

Gjest Tok tid å forstå
Skrevet

Jeg har sansen for mennesker som setter klare og tydelige grenser, men dette ser jeg ingenting positivt ved. Dette er noe du kan få god hjelp for, likevel velger du å tviholde på traumen og flashbackene du har. Du kan ikke gå på cafè, du kan knapt spise frokost eller lunch ute. Hvorfor ikke virkelig ta overskriften din til deg og bestemme deg for at _du_ skal bestemme over livet ditt og ikke den eller de som har påført deg faenskap (og åpenbart fortsatt har makt over deg).

Vel, hvorfor valgte Ikke-røkere å være hjemme den gang det var lov å røyke på kafeer. Burde de gått til psykolog også selv om de ikke hadde noen andre "skader" av røyken enn at de syns det luktet vondt?

Jeg syns kaffe lukter vondt. Jeg hater kaffe. Og om jeg ikke går på kafe og spiser frokost eller lunsj så er det faktisk ikke noe tap for meg. Jeg har uansett ikke råd til sånn luksus.

Gjest Tok tid å forstå
Skrevet

Jeg går til psykolog men gidder ikke bruke tid på noe så ekelt som at jeg hater kaffe når jeg har en barndom med incest og et ekteskap med vold som skal bearbeides.

Skrevet

Vel, hvorfor valgte Ikke-røkere å være hjemme den gang det var lov å røyke på kafeer. Burde de gått til psykolog også selv om de ikke hadde noen andre "skader" av røyken enn at de syns det luktet vondt?

Jeg syns kaffe lukter vondt. Jeg hater kaffe. Og om jeg ikke går på kafe og spiser frokost eller lunsj så er det faktisk ikke noe tap for meg. Jeg har uansett ikke råd til sånn luksus.

"Vel, hvorfor valgte Ikke-røkere å være hjemme den gang det var lov å røyke på kafeer. Burde de gått til psykolog også selv om de ikke hadde noen andre "skader" av røyken enn at de syns det luktet vondt?"

Du kaster opp og har fobi mot kaffe/lukten av kaffe. Dette kan ikke sammenlignes med å bli utsatt for sigarettlukt og farene som kan komme i kjølevannet av dette.

"Jeg syns kaffe lukter vondt. Jeg hater kaffe. Og om jeg ikke går på kafe og spiser frokost eller lunsj så er det faktisk ikke noe tap for meg. Jeg har uansett ikke råd til sånn luksus."- Det er selvsagt helt ok. Ubegripelig for min del at du velger å tvilholde på fortiden på denne måten men ditt valg og ditt liv, selvsagt.

Skrevet

Jeg går til psykolog men gidder ikke bruke tid på noe så ekelt som at jeg hater kaffe når jeg har en barndom med incest og et ekteskap med vold som skal bearbeides.

"Jeg går til psykolog men gidder ikke bruke tid på noe så ekelt som at jeg hater kaffe når jeg har en barndom med incest og et ekteskap med vold som skal bearbeides."

Jeg sier ikke at du skal behøve å like kaffe, du skal få slippe å drikke det, jeg snakker om å tolerere det :-) Men jeg tenker at hvorfor velger du bevisst å sitte å nærmest tviholde og nøre opp under all denne jævelskapen som skjedde deg, slikt forstår jeg ikke. Du velger å la de og evt dem fortsatt ha taket på deg. Skal du bearbeide din fortid "riktig" er jeg redd kaffen må på bordet.

Skrevet

Ja, alle drikker kaffe. Det stinker på kaffeer. Så dit går jeg ikke. Det er et problem, men her hjemme kan jeg i alle fall få være i fred for kaffe.

Kan du ikke servere te? Hadde jeg blitt bedt til noen som ikke hadde kaffe i huset, hadde jeg ikke lagt meg ned å grått. Te er godt det!

nitty-gritty
Skrevet

Jeg maa si meg enig med XbellaX - dette er noe jeg hadde prioritert aa jobbe med, i stedet for aa godta. Jeg mener at det er del av god funksjon aa kunne vaere rundt kaffe. Personlig hadde jeg ikke akseptert slike kraftige psykiske reaksjoner paa noe som hoerer hverdagen til, men satt meg som maal aa forandre dette.

Skrevet

Jeg synes det er helt greit at du ikke lar folk drikke kaffe hjemme hos deg _inntil_ du har fått desensitivert din emosjonelle reaksjon på kaffelukt. Men jeg er enig med de som oppfordrer deg til å ta dette opp med din behandler slik at det kan endres.

Ser at du omtaler dette som et "enkelt" problem og at du ikke vil bruke tid hos psykologen på dette. Da tror jeg du undervurderer den muligheten som ligger i å nettopp ta utgangspunkt i denne reaksjonen på lukt; det innebærer både en mulighet til innsikt og endring.

Gjest Hulderen
Skrevet

Det er selvsagt helt i orden at du ikke serverer kaffe hjemme hos deg. Det finnes nok av andre alternativer du kan servere gjestene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...