Gå til innhold

Terapi og jobb når man er syk

Anbefalte innlegg

Gjest Presser du deg selv hardt?
Skrevet

Synes du det er konstruktivt å presse seg hardt og møte opp på terapitimer og arbeid når man er syk (men frisk nok til at man står på beina)?

Gjest morgentanker
Skrevet

Alternativet tror jeg er mye verre. Men det kommer nok litt ann på hva man sliter med. Jeg sliter med sosial angst, og hadde ikke jeg møtt opp på jobb og lidd meg igjennom dagene, så hadde jeg nok ikke blitt friskere på sikt..

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Det skal mye til for at jeg sykemelder meg fra terapitimene.

Jeg har gjort det når jeg lå hjemme med lungebetennelse og et par ganger hvor jeg har vært sengeliggende med migrene.

Skrevet

''Synes du det er konstruktivt å presse seg hardt og møte opp på terapitimer og arbeid når man er syk (men frisk nok til at man står på beina)?''

Jeg synes det er konstruktivt, under forutsetning av at du ikke har en type sykdom som forverres drastisk over lengre ved at du presser deg selv.

Gjest mølmølmøl
Skrevet

Man bør ikke kjenne på om en er frisk eller syk mens en ligger i senga. En bør opp og ta seg en dusj først. De fleste føler seg elendige når klokka ringer og vil heller kose seg under den varme dyna.

Jeg drar på jobb og avtaler med mindre jeg har sjau som gjør meg lenka til doen eller om jeg har høy feber og føler meg elendig. Stort sett har jeg ikke lyst til å gå på jobb om morgenen, men har lavt fravær og når jeg først kommer dit så er det helt okey.

Gjest flere synspunkter
Skrevet

Alternativet tror jeg er mye verre. Men det kommer nok litt ann på hva man sliter med. Jeg sliter med sosial angst, og hadde ikke jeg møtt opp på jobb og lidd meg igjennom dagene, så hadde jeg nok ikke blitt friskere på sikt..

Jeg trosser angsten i slike situasjoner fordi jeg får en "mestringsfølelse" når jeg har trosset den. Og det motsatte - en dårlig følelse - når jeg har blitt hjemme.

Men hvis stressnivået/angstnivået mitt over tid har vært høyt, tar jeg meg en liten, men planlagt og varslet "timeout" for å hvile ut og finne tilbake i balanse.

Gjest flere synspunker
Skrevet

Tross angsten i slike situasjoner.

Jeg får en mestringsfølelse når jeg har trosset angsten og en dårlig følelse når jeg har blitt hjemme. Tenker på hvordan jeg vil føle det etterpå i stedet for hva jeg føler her og nå.

Jeg tar heller en liten varslet og planlagt timeout (kort sykmelding uten å måtte oppgi grunn til en arbeidsgiver) hvis stressnivået/angstnivået mitt har vært veldig høyt over lengre tid.

Det har vært nødvendig en sjelden gang. Bruker tida bevisst til å komme tilbake i balanse.

Gjest nytt år og nytt liv
Skrevet

Ja, jeg synes at dette er konstruktivt. Jeg har vært så syk at jeg har kastet opp før og under en time, men jeg har likevel dratt. Ser i ettertid at jeg aldri i verden skulle ha kjørt bil når jeg var så syk, men det er etterpåklokskap.

Det kommer jo selvsagt også litt an på hvilken terapi du får? Er det oppgraving av gamle barndomtraumer det gjelder, er jeg mere skeptisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...