Gå til innhold

Orker ikke mer 22. juli

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg personlig har også fått nok, men jeg forstår at andre har annerledes behov, ikke minst de som selv var involvert i hendelsen. Måten å gjøre alle til lags på er at jeg holder meg unna det jeg ikke orker å lese om, og lar andre gjøre som de vil, trenger og føler for.

Hei!

man kan jo bare hoppe over det :)

(ikke legg avisen på bakken og hopp over, men bla fordi! :)

Da jeg for ikke mange uker siden fikk et A-magasin med ofrene uten diverse legemsdeler avbildet på forsiden og inni, ble det så for mye at jeg kastet det før jeg gikk inn, da ble det vanskelig å bla fordi, men stort sett går det greit.

Kjenner ingen som ikke syns det er nok nå så jeg tror det er helt poengløst å dekke sakene mer på denne måten.

Videoannonse
Annonse
hidi, the scorpion
Skrevet

''Men forstår du at noen har behov for å dele sine smerter, sorg og alt annet de må føle, nettopp med hele Norge?''

Det vil alltid finnes de som vil dele det meste av sine tanker med verden, og som også gjerne vil bli sett ofte og lenge av den samme verden.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.7937802

Hva synes du om denne kvinnen?

Skrevet

Det er sant, men jeg regner med at mange også har hverandre å snakke med, siden det er så mange som har opplevd det samme. Var ikke meningen å virke ufølsom. jeg tror mange lider, men kanskje mindre i stillhet enn andre som opplever grusomme ting og som var alene om opplevelsen.

Hei,

Jeg tolket deg ikke som ufølsom. :-)

Det jeg mener er at det er mange som "brenner inne" med dette (og andre tragedier, selvsagt), og ikke klarer å sette ord på det, verken til psykolog, venner, familie eller andre.

Noen har nok en stor trang til å "fortelle verden". Da blir det en vanskelig diskusjon om de bør "beskyttes mot seg selv", om avisene skal trykke det de vil si, "sensurere" dem, osv. Her er det ofte ingen klare svar.

Med vennlig hilsen

marlenexxx27
Skrevet

''Det er helsebringende for dem å fortelle sin historie til den/de rette personene - ikke til hele Norge.

Jeg jobber hver dag sammen med en etterlatt far.''

Forstår hva du sier, for uansett vil ingen i Norge glemme 22 juli 2011.

Men forstår du at noen har behov for å dele sine smerter, sorg og alt annet de må føle, nettopp med hele Norge?

De har åpenbart LYST å dele følelsene sine med hele Norge, men har de BEHOV for det? Det høres i så fall ganske narsissistisk ut. ("Det er ikke nok at én person lytter til meg, jeg må ha fem millioner! Hele nasjonen! Så stor og betydningsfull er akkurat MIN smerte!")

Hva med dem som presser seg gjennom hverdagen dirrende av angst for et eller anna trivielt som ingen synes er verdt å verken høre på eller ta hensyn til?

Skrevet

Hei!

man kan jo bare hoppe over det :)

(ikke legg avisen på bakken og hopp over, men bla fordi! :)

Da jeg for ikke mange uker siden fikk et A-magasin med ofrene uten diverse legemsdeler avbildet på forsiden og inni, ble det så for mye at jeg kastet det før jeg gikk inn, da ble det vanskelig å bla fordi, men stort sett går det greit.

Kjenner ingen som ikke syns det er nok nå så jeg tror det er helt poengløst å dekke sakene mer på denne måten.

Det er ikke opp til meg å vurdere om det er behov, lyst eller nødvendig. Jeg kan bare ta ansvar for meg selv, og når jeg synes det er nok å lese om det, lar jeg det være...

Skrevet

Det er ikke opp til meg å vurdere om det er behov, lyst eller nødvendig. Jeg kan bare ta ansvar for meg selv, og når jeg synes det er nok å lese om det, lar jeg det være...

Hei!

Ja det samme gjør jeg.

Ha en god dag.

Gjest orker ikke mer jeg heller
Skrevet

Godt at det ikke bare er meg, hvis vi skal gå videre må vi slutte å bli minnet om dette gang på gang, og avisene må slutte å trykke det stygge trynet til ABB... Orker ikke se han, kan vi ikke få lov til å slette han fra minnet?

Vi vil aldri glemme dette, samme som ingen har glemt andre verdenskrig.

Jeg orket ikke høre nyttårstalen til statsministeren,

det ble for mye snakk om 22. juli... ble bare deppa og slo over på en annen kanal.

Skrevet

Det er vanskelig å si imot, men samtidig synes jeg det blir helt feil å la media få lov til å fortsette uten at noen står opp og sier fra om at de synes det har gått for langt. Hvis alle de som har fått nok turte å si det, istedenfor å bare lukke øynene, hadde de kanskje skjerpet seg litt?

"Du kan jo bare la være å lese". Jeg synes ikke det blir riktig, verken her eller når det gjelder VG og Dagbladet. Det er en effektiv måte å kneble viktige debatter. Det er viktig at motstemmene får komme fram, mener jeg.

Jeg synes også det er for mye 22. juli, og jeg er ikke sikker på om det er av det beste for de overlevende og pårørende heller med all denne oppmerksomheten. Jeg er redd det gjør vondt verre for dem, i alle fall på sikt.

Skrevet

Det er vanskelig å si imot, men samtidig synes jeg det blir helt feil å la media få lov til å fortsette uten at noen står opp og sier fra om at de synes det har gått for langt. Hvis alle de som har fått nok turte å si det, istedenfor å bare lukke øynene, hadde de kanskje skjerpet seg litt?

"Du kan jo bare la være å lese". Jeg synes ikke det blir riktig, verken her eller når det gjelder VG og Dagbladet. Det er en effektiv måte å kneble viktige debatter. Det er viktig at motstemmene får komme fram, mener jeg.

Jeg synes også det er for mye 22. juli, og jeg er ikke sikker på om det er av det beste for de overlevende og pårørende heller med all denne oppmerksomheten. Jeg er redd det gjør vondt verre for dem, i alle fall på sikt.

''jeg er ikke sikker på om det er av det beste for de overlevende og pårørende heller med all denne oppmerksomheten. Jeg er redd det gjør vondt verre for dem, i alle fall på sikt.''

Poenget mitt er at jeg som lekmann ikke har kunnskap nok til å si om det er bra eller dårlig for ofrene og etterlatte å snakke om det, det finnes grupper i samfunnet (PFU, psykologer osv) som kan mer om dette - kanskje har de ikke vondt av det - kanskje går ikke avisene for langt - hva vet jeg? Derfor ønsker jeg at de som faktisk har greie på det, ta denne debatten. Mange har jo åpenbart et behov, så selv om jeg er lei så er kanskje ikke andre det - og hvem er det da som skal få viljen sin?

Skrevet

''jeg er ikke sikker på om det er av det beste for de overlevende og pårørende heller med all denne oppmerksomheten. Jeg er redd det gjør vondt verre for dem, i alle fall på sikt.''

Poenget mitt er at jeg som lekmann ikke har kunnskap nok til å si om det er bra eller dårlig for ofrene og etterlatte å snakke om det, det finnes grupper i samfunnet (PFU, psykologer osv) som kan mer om dette - kanskje har de ikke vondt av det - kanskje går ikke avisene for langt - hva vet jeg? Derfor ønsker jeg at de som faktisk har greie på det, ta denne debatten. Mange har jo åpenbart et behov, så selv om jeg er lei så er kanskje ikke andre det - og hvem er det da som skal få viljen sin?

Det handler jo ikke bare om de direkte involverte. Det er mange som ikke har godt av all denne dekningen av saken, og det er så mye av det at det nesten ikke er mulig å skjerme seg fra det. Jeg synes det er vanskelig å skjerme sønnen min. Han blir engstelig av det, og han er nok ikke den eneste som får tutet ørene fulle om tragedien. Selv på skolen har de fått store doser 22. juli.

Jeg mener jeg er i min fulle rett til å si fra om det, og det skulle jeg ønske flere turte. Vi kan da ikke bare holde kjeft og godta alt, av hensyn til de direkte involverte som kanskje(kanskje ikke?) har godt av å få mye oppmerksomhet?

Gjest alvende
Skrevet

Jeg orker heller ikke mer av en viss bistandsadvokat...

Gjest ambrose
Skrevet

Jeg orker heller ikke mer av det, og jeg var helt oppslukt av det.

Persille1365381127
Skrevet

Jeg hadde tenkt å poste en tråd med spørsmål om når det var ok å si at man er drittlei hele greia, og at det er i ferd med å miste sin betydning fordi det blir så sterkt fokus på enkelte enkeltpersoner.

Men så har jeg latt være, for jeg regnet med motbør - så da er det jo greit å si meg enig med deg når du poster :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...