Gå til innhold

Førerkort og psykofarmaka. Selvhjelp.

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Søk opp IS-1348 på google. Gå deretter inn på pdf-fila.

På pdf-filas side 69 (dokumentets side 67) finner du kortversjonen av grensene for de ulike psykofarmaka.

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

8

• Nils Håvard Dahl, psykiater

5

• frosken

5

• Angustia

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest hva faen?
Skrevet

Er det psykofarmaka som gjør at folk ikke oppfyller kravene til førerkort????

Ok, kutter tvert ut alle dritt medisiner!

Skrevet

Er det psykofarmaka som gjør at folk ikke oppfyller kravene til førerkort????

Ok, kutter tvert ut alle dritt medisiner!

Du må først lese hva det står.

Mange som bruker psykofarmaka må kjøre på dispensasjon. Det er en smule byråkrati, men ellers er det intet å ta på vei for.

Gjest hva faen?
Skrevet

Mange som bruker psykofarmaka må kjøre på dispensasjon. Det er en smule byråkrati, men ellers er det intet å ta på vei for.

''Mange som bruker psykofarmaka må kjøre på dispensasjon''

Ok og de med diagnoser som ikke tar det? ,Jeg slutter med psykofarmaka. Systemet ødlegger for meg, hjelper ikke. Holde meg langt unna dem, er det byrokrati?

Ingen opplyste meg om det da jeg var innlagt, fikk sjokk da jeg leste brevet. Fint byrokrati som gjør folk syke.

Skrevet

Hei,

Linken hos fylkesmannen.no er død, men man finner dokumentet her:

www.fylkesmannen.no/Retningslinjer_pr._21.09.2010_FC1ic.pdf

Et spørsmål: 16.2.3 (side 60) dekker paralgin forte, men er ganske vag hva angår doser, osv.

Hva med hodepinebetinget bruk av 2 x paralgin forte? Vil det føre til at man ikke har førerrett? Hvor mange timer må man vente før man er "trygg"?

(Vanligvis ønsker man jo uansett ikke å kjøre med hodepine som gjør at man trenger dette.)

Med vennlig hilsen

hidi, the scorpion
Skrevet

Ok og de med diagnoser som ikke tar det? ,Jeg slutter med psykofarmaka. Systemet ødlegger for meg, hjelper ikke. Holde meg langt unna dem, er det byrokrati?

Ingen opplyste meg om det da jeg var innlagt, fikk sjokk da jeg leste brevet. Fint byrokrati som gjør folk syke.

''Ingen opplyste meg om det da jeg var innlagt, fikk sjokk da jeg leste brevet. Fint byrokrati som gjør folk syke.''

Kjære deg, ta kontakt med legen din, så kan problemet bli løst før du tenker A!

Reduksjon av visse medisiner og kontakt med psykiater, kan faktisk løse dine problemer!

Lykke til;)

Gjest førerkortet
Skrevet

Tusen takk for den. Jeg prøvde å finne den selv, men klarte det dessverre ikke :-)

Gjest hva faen?
Skrevet

''Ingen opplyste meg om det da jeg var innlagt, fikk sjokk da jeg leste brevet. Fint byrokrati som gjør folk syke.''

Kjære deg, ta kontakt med legen din, så kan problemet bli løst før du tenker A!

Reduksjon av visse medisiner og kontakt med psykiater, kan faktisk løse dine problemer!

Lykke til;)

Takk hidi, du er iallefall grei.

''Reduksjon av visse medisiner ''

Det skal bli!

Men kontakt med helsesystemet? Nei!

Gjest lurer på det meste
Skrevet

Men hvordan kan det ha seg at man kjører tryggere hvis en byråkrat har stemplet godkjent på en dispensasjonssøknad?

Gjest ikke til å kjenne
Skrevet

Det skal bli!

Det er vel best å samarbeide med de som har gitt deg medisiner? De kan jo også hjelpe deg med dispensasjon slik at du kanskje får beholde førerkortet.

Hvorfor er du så sint?

Gjest lurer på det meste
Skrevet

Hei,

Linken hos fylkesmannen.no er død, men man finner dokumentet her:

www.fylkesmannen.no/Retningslinjer_pr._21.09.2010_FC1ic.pdf

Et spørsmål: 16.2.3 (side 60) dekker paralgin forte, men er ganske vag hva angår doser, osv.

Hva med hodepinebetinget bruk av 2 x paralgin forte? Vil det føre til at man ikke har førerrett? Hvor mange timer må man vente før man er "trygg"?

(Vanligvis ønsker man jo uansett ikke å kjøre med hodepine som gjør at man trenger dette.)

Med vennlig hilsen

Vil ikke tro det spiller noen rolle hva årsaken til medisinbruken er. Om du har vondt her eller der. Det er mengde medisin i blodet som påvirker kjøreferdighetene.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det skal bli!

''Men kontakt med helsesystemet? Nei!''

Det må du dessverre vennen. De er de eneste som kan hjelpe deg med medisinering og sjansen til å få kjøre bil igjen.

Skjønner du er sint og overgitt, men det er aldri feil å oppsøke hjelp. Edentlig har du faktisk ingen valg, men du kan oppsøke noen som du tror vil hjelpe deg, det er fritt valg for deg;)

Klem

Skrevet

Men hvordan kan det ha seg at man kjører tryggere hvis en byråkrat har stemplet godkjent på en dispensasjonssøknad?

''Men hvordan kan det ha seg at man kjører tryggere hvis en byråkrat har stemplet godkjent på en dispensasjonssøknad?''

Ser du ikke selv feilen med det spørsmålet?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er kritikkverdig at du ikke ble informert om at sykehuset evt. fant det nødvendig å varsle fylkesmannen om din medisinbruk.

Gjest hva faen?
Skrevet

Det er kritikkverdig at du ikke ble informert om at sykehuset evt. fant det nødvendig å varsle fylkesmannen om din medisinbruk.

Er det om min medisinbruk?

Forstår ikke dette, er virkelig lei meg nå. Synd de ikke kunne forklare dette for meg, forstår det ikke.

Gjest hva faen?
Skrevet

''Men kontakt med helsesystemet? Nei!''

Det må du dessverre vennen. De er de eneste som kan hjelpe deg med medisinering og sjansen til å få kjøre bil igjen.

Skjønner du er sint og overgitt, men det er aldri feil å oppsøke hjelp. Edentlig har du faktisk ingen valg, men du kan oppsøke noen som du tror vil hjelpe deg, det er fritt valg for deg;)

Klem

Er mer lei meg i grunn, bare lyst å grine for forstår ikke. Bare føles som overtramp, takk for at du forstår og takk for klemmen.

''men det er aldri feil å oppsøke hjelp.''

Men det er da problemene begynner, er bare rot med systemet. Jeg tuller ikke heller, på en eller annen måte blir det rot, og ekstra arbeid og bekymringer på meg.

Skrevet

Forstår ikke dette, er virkelig lei meg nå. Synd de ikke kunne forklare dette for meg, forstår det ikke.

Det er meget dårlig folkeskitt å melde slikt uten å informere pasienten på forhånd.

I slik informasjon skal en ta opp hvorfor en melder, og en skal hjelpe til med dispensasjonssøknad dersom dette er aktuelt. Om det ikke er aktuelt i øyeblikket, skal en informere om hva som skal til for at personen kan få dispensasjon en gang i fremtiden.

Skrevet

Noen ganger mener de også at selve sykdommen kan gjøre deg ute av stand til å kjøre bil. I såfall burde sykehuset ha snakket med deg om dette, og de burde også ha informert om hvorvidt de tror at medisinering kan gjøre deg frisk nok til å kjøre bil.

Det vanligste er nok at f.eks. forbruket av b-preparater er for høyt til at det er trygt å kjøre bil.

Dersom sykehuset har sendt brev til fylkesmannen, så har du forhåpentligvis fått en kopi av dette?

Gjest lurer på det meste
Skrevet

Får ikke opp linken. Kan noen sjekke grensen på Nozinan for meg?

Takk!

Skrevet

Får ikke opp linken. Kan noen sjekke grensen på Nozinan for meg?

Takk!

Nozinan går bra til 100 mg.

Truxal til 50 mg. Forstå det den som kan.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...