Gå til innhold

Førerkort og psykofarmaka. Selvhjelp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er meget dårlig folkeskitt å melde slikt uten å informere pasienten på forhånd.

I slik informasjon skal en ta opp hvorfor en melder, og en skal hjelpe til med dispensasjonssøknad dersom dette er aktuelt. Om det ikke er aktuelt i øyeblikket, skal en informere om hva som skal til for at personen kan få dispensasjon en gang i fremtiden.

Burde ikke pasienten også ha fått kopi av brevet sykehuset har sendt til fylkesmannen?

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

8

• Nils Håvard Dahl, psykiater

5

• frosken

5

• Angustia

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Burde ikke pasienten også ha fått kopi av brevet sykehuset har sendt til fylkesmannen?

Selvsagt.

hidi, the scorpion
Skrevet

Er mer lei meg i grunn, bare lyst å grine for forstår ikke. Bare føles som overtramp, takk for at du forstår og takk for klemmen.

''men det er aldri feil å oppsøke hjelp.''

Men det er da problemene begynner, er bare rot med systemet. Jeg tuller ikke heller, på en eller annen måte blir det rot, og ekstra arbeid og bekymringer på meg.

''Jeg tuller ikke heller, på en eller annen måte blir det rot, og ekstra arbeid og bekymringer på meg.''

Ingen som tror du tuller, du var bare litt grov i svarene dine...

Klart det er en bekymring og ekstra både arbeid og tankearbeid!

Men du må finne en lege/psykiatriker, som kan hjelpe deg med medisinering, og de kan dessuten søke om dispensasjon for deg, slik at du kan kjøre bil på en viss mengde medisiner;)

Slutt ikke brått på medisiner på egenhånd, det kan i verste fall føre til virkelige problemer!

Lykke til og klem fra

Gjest hva faen?
Skrevet

Noen ganger mener de også at selve sykdommen kan gjøre deg ute av stand til å kjøre bil. I såfall burde sykehuset ha snakket med deg om dette, og de burde også ha informert om hvorvidt de tror at medisinering kan gjøre deg frisk nok til å kjøre bil.

Det vanligste er nok at f.eks. forbruket av b-preparater er for høyt til at det er trygt å kjøre bil.

Dersom sykehuset har sendt brev til fylkesmannen, så har du forhåpentligvis fått en kopi av dette?

''Dersom sykehuset har sendt brev til fylkesmannen, så har du forhåpentligvis fått en kopi av dette?''

Nei har ikke det, og forstår ingenting. Ser jo i papirene langt tilbake at diagnosen har jeg hatt lenge, medisiner har jeg og tatt før. Føler meg bare så dum. Og tør ikke ha noe med leger å gjøre mer.

Gjest hva faen?
Skrevet

Det er meget dårlig folkeskitt å melde slikt uten å informere pasienten på forhånd.

I slik informasjon skal en ta opp hvorfor en melder, og en skal hjelpe til med dispensasjonssøknad dersom dette er aktuelt. Om det ikke er aktuelt i øyeblikket, skal en informere om hva som skal til for at personen kan få dispensasjon en gang i fremtiden.

Enig, de burde gjort dette på sykehuset Levanger.

Gjest hva faen?
Skrevet

''Jeg tuller ikke heller, på en eller annen måte blir det rot, og ekstra arbeid og bekymringer på meg.''

Men du må finne en lege/psykiatriker, som kan hjelpe deg med medisinering, og de kan dessuten søke om dispensasjon for deg, slik at du kan kjøre bil på en viss mengde medisiner;)

Slutt ikke brått på medisiner på egenhånd, det kan i verste fall føre til virkelige problemer!

Lykke til og klem fra

''Lykke til og klem fra''

Takk. Orker ikke forholde meg til dette nå. Er redd leger og systemet. Kommer ikke til å stole på dem mer.

Skrevet

Lykke til og klem fra

Tror jeg svarte samme person med et annet nick i en tilsvarende tråd som blei sletta i kveld - vil bare si at du svarer veldig mye klokere og meir konstruktivt enn meg, Hidi :-)

Gjest parasensible
Skrevet

Tusen takk for den. Jeg prøvde å finne den selv, men klarte det dessverre ikke :-)

Hvor mye zyprexa kan man gå på?

Får ikke opp linkene.

hidi, the scorpion
Skrevet

''Lykke til og klem fra''

Takk. Orker ikke forholde meg til dette nå. Er redd leger og systemet. Kommer ikke til å stole på dem mer.

''Takk. Orker ikke forholde meg til dette nå. Er redd leger og systemet. Kommer ikke til å stole på dem mer.''

Bruk litt tid til å tenke over saken, så er jeg sikker på at du velger rett løsning;)

Mange klemmer fra

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei,

Linken hos fylkesmannen.no er død, men man finner dokumentet her:

www.fylkesmannen.no/Retningslinjer_pr._21.09.2010_FC1ic.pdf

Et spørsmål: 16.2.3 (side 60) dekker paralgin forte, men er ganske vag hva angår doser, osv.

Hva med hodepinebetinget bruk av 2 x paralgin forte? Vil det føre til at man ikke har førerrett? Hvor mange timer må man vente før man er "trygg"?

(Vanligvis ønsker man jo uansett ikke å kjøre med hodepine som gjør at man trenger dette.)

Med vennlig hilsen

''Hva med hodepinebetinget bruk av 2 x paralgin forte? Vil det føre til at man ikke har førerrett? Hvor mange timer må man vente før man er "trygg"?''

Tror ikke det er noen regel der. Jeg fikk i dag ihvertfall beskjed om at det ikke var noe i veien for at jeg nå kunne begynne å kjøre bil igjen. Jeg fortalte at jeg bruker nobligan og det er vel omtrent det samme som paralgin forte?

hidi, the scorpion
Skrevet

Tror jeg svarte samme person med et annet nick i en tilsvarende tråd som blei sletta i kveld - vil bare si at du svarer veldig mye klokere og meir konstruktivt enn meg, Hidi :-)

Tull på deg, Angustia!

Du har flotte svar og jeg respekterer deg veldig!

Klem fra

Skrevet

Thanks, det var oppklarende :o)

Husk at evt. kombinasjoner av flere medikamenter stiller seg annerledes enn monoterapi.

Skrevet

Tull på deg, Angustia!

Du har flotte svar og jeg respekterer deg veldig!

Klem fra

Nei, jeg tuller ikke! Har "småkrangla" med deg noen ganger og har vært veldig uenig med deg i enkelte saker, men respekterer deg høyt og har inntrykk av at du er et genuint og ekte nestekjærlig menneske :)

PS: Hvordan har det gått med smaks- og luktesansen? Det har jeg faktisk tenkt på, håper du er bedre?

hidi, the scorpion
Skrevet

Nei, jeg tuller ikke! Har "småkrangla" med deg noen ganger og har vært veldig uenig med deg i enkelte saker, men respekterer deg høyt og har inntrykk av at du er et genuint og ekte nestekjærlig menneske :)

PS: Hvordan har det gått med smaks- og luktesansen? Det har jeg faktisk tenkt på, håper du er bedre?

''Nei, jeg tuller ikke! Har "småkrangla" med deg noen ganger og har vært veldig uenig med deg i enkelte saker, men respekterer deg høyt og har inntrykk av at du er et genuint og ekte nestekjærlig menneske :)

PS: Hvordan har det gått med smaks- og luktesansen? Det har jeg faktisk tenkt på, håper du er bedre?''

Jeg tar det som en selvfølge at vi på DOL, er uenige om forskjellige ting. Jeg lærer mye her og koser meg med å lese/svare innlegg.

Ja, jeg er nestekjærlig, men samtidig bare et vanlig menneske som kan hisse seg for mye opp:( Forsøker å forandre på det!

Var hos nevrolog, som konstanterte at jeg aldri vil få smak eller luktesans tilbake. Det var en skikkelig nedtur.

I tillegg til kroniske smerter, så skal jeg vel tåle dette også;)

Takk for at du spurte, du stiger metervis i mine øyne, vet du;)

Mange klemmer fra

Skrevet

''Nei, jeg tuller ikke! Har "småkrangla" med deg noen ganger og har vært veldig uenig med deg i enkelte saker, men respekterer deg høyt og har inntrykk av at du er et genuint og ekte nestekjærlig menneske :)

PS: Hvordan har det gått med smaks- og luktesansen? Det har jeg faktisk tenkt på, håper du er bedre?''

Jeg tar det som en selvfølge at vi på DOL, er uenige om forskjellige ting. Jeg lærer mye her og koser meg med å lese/svare innlegg.

Ja, jeg er nestekjærlig, men samtidig bare et vanlig menneske som kan hisse seg for mye opp:( Forsøker å forandre på det!

Var hos nevrolog, som konstanterte at jeg aldri vil få smak eller luktesans tilbake. Det var en skikkelig nedtur.

I tillegg til kroniske smerter, så skal jeg vel tåle dette også;)

Takk for at du spurte, du stiger metervis i mine øyne, vet du;)

Mange klemmer fra

''Var hos nevrolog, som konstanterte at jeg aldri vil få smak eller luktesans tilbake. Det var en skikkelig nedtur.''

Uff, føler med deg!! Tror jeg nevnte en gang at jeg mista de samme sansene etter et overfall, men fikk dem gradvis tilbake etter ca 6 mnd. Det er utrolig hva man lærer seg til å leve med, men jeg føler som sagt virkelig med deg!

Keep strong, Hidi, mange virtuelle klemmer tilbake

hidi, the scorpion
Skrevet

''Var hos nevrolog, som konstanterte at jeg aldri vil få smak eller luktesans tilbake. Det var en skikkelig nedtur.''

Uff, føler med deg!! Tror jeg nevnte en gang at jeg mista de samme sansene etter et overfall, men fikk dem gradvis tilbake etter ca 6 mnd. Det er utrolig hva man lærer seg til å leve med, men jeg føler som sagt virkelig med deg!

Keep strong, Hidi, mange virtuelle klemmer tilbake

Kunne spise deg opp, Angustia;)

I stedet takker jeg deg for mye støtte og glede du har gitt meg!

Her kommer klemmer i tusenvis fra

Gjest Mr. Remlow
Skrevet

Kan jeg spørre deg hva du syns om disse nye reglene?

Jeg syns det er litt i drøyeste laget... De dosene som godkjennes er jo veldig lave, og de fleste som bruker den aktuelle medisinen vil jo ikke få lov til å kjøre.

Og hvor påvirket er man egentlig av medisiner man har tatt i årevis? Før het det seg at det bare var i begynnelsen av behandlingen man skulle være aktsom, derav den røde trekanten.

Jeg mener ikke at folk skal kjøre bil neddopet av piller, men den grensen kunne jo vært satt litt høyere.

Tror ikke Norge bare blir det første landet i verden som innfører dette, men også det eneste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...