Gå til innhold

Førerkort og psykofarmaka. Selvhjelp.

Anbefalte innlegg

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

8

• Nils Håvard Dahl, psykiater

5

• frosken

5

• Angustia

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest lurer på det meste
Skrevet

Nozinan går bra til 100 mg.

Truxal til 50 mg. Forstå det den som kan.

Takk for hjelpen!

Gjest lurer på det meste
Skrevet

Kan jeg spørre deg hva du syns om disse nye reglene?

Jeg syns det er litt i drøyeste laget... De dosene som godkjennes er jo veldig lave, og de fleste som bruker den aktuelle medisinen vil jo ikke få lov til å kjøre.

Og hvor påvirket er man egentlig av medisiner man har tatt i årevis? Før het det seg at det bare var i begynnelsen av behandlingen man skulle være aktsom, derav den røde trekanten.

Jeg mener ikke at folk skal kjøre bil neddopet av piller, men den grensen kunne jo vært satt litt høyere.

Tror ikke Norge bare blir det første landet i verden som innfører dette, men også det eneste.

Trodde dette var EU regler vi var blitt pålagt jeg?

Gjest lurer på det meste
Skrevet

''Men hvordan kan det ha seg at man kjører tryggere hvis en byråkrat har stemplet godkjent på en dispensasjonssøknad?''

Ser du ikke selv feilen med det spørsmålet?

Med vennlig hilsen

Nei.

Gjest ambrose
Skrevet

http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/retningslinjer-for-fylkesmennene-ved-behandling-av-forerkortsaker/Publikasjoner/veileder-forerkort.pdf

''16.2.4 Antidepressiva

Trisykliske antidepressiva

Disse kan gi sedasjon og akkomodasjonsparese og dermed trafikkfare. Bilkjøring

bør unnlates under innstilling og doseøkning, evt. også av hensyn til sykdommen

som indiserer legemiddelet. Ved fast dose vises til den veiledende tabellen i pkt.

16.4.

Andre antidepressiva

Selektive serotoninreopptakshemmere (SSRI-preparater), rene

noradrenalinreopptakshemmere, kombinerte noradrenalin- og serotoninreopptakshemmere, MAO-hemmere og andre liknende antidepressiva gir vanligvis

ingen uakseptabel påvirkning av kjøreevnen.

Mirtazapin og mianserin er antidepressiva som vanligvis gis om kvelden pga. en viss

sederende effekt. Vi har ikke funnet grunnlag for å gi veiledende dosegrenser for

disse, men bruk av slike antidepressiva, særlig i kombinasjon med andre

medikamenter, vil kunne ha betydning for dispensasjonsvurderingen. ''

Skjønner meg ikke på dette, så jeg lurer på om Efexor, Lamictal og Wellbutrin berøres av dette?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...