Gå til innhold

Å manipulere

Anbefalte innlegg

Gjest Like2know
Skrevet

Har noen lyst til å forklare meg hva folk mener når de sier at en person manipulerer?

Fortsetter under...

Skrevet

''Har noen lyst til å forklare meg hva folk mener når de sier at en person manipulerer?''

Her er en definisjon: http://snl.no/manipulere

Forøvrig er det kanskje lurt å spørre de som sier at en person manipulerer hva de mener med dette.

Skrevet

Det er litt vanskelig å forklare når man ikke kjenner til konteksten, men det er neppe noe flatterende over en slik beskrivelse.

Gjest flere synspunker
Skrevet

Forbinder "manipulere" med å prøve å oppnå noe med litt ufine metoder. Gjerne ved å prøve å påvirke folk til å gjøre det du vil uten at de vet det selv.

Eller sette folk opp i mot hverandre, slik at det blir en konflikt mellom dem - uten at de selv vet den virkelige årsaken.

Eksempel: A forteller først B at C har snakket stygt om ham. Deretter forteller A også C at B har snakket stygt om ham.

A manipulerer altå begge, slik at de blir uvenner - forutsatt at begge tror på A og de ikke avlører ham.

Men oftere har jeg hørt at noen "manipulerer kun for å få oppmerksomhet". Hva dette enn måtte bety.

Noen som har svar på det?

Annonse

Skrevet

Det er litt vanskelig å forklare når man ikke kjenner til konteksten, men det er neppe noe flatterende over en slik beskrivelse.

Er kvinner flinkere til dette enn menn? Kan ikke kvinner manupulere med sex for å få penger,klær eller smykker?

En mnd etter at de fikk diamantringen eller pelskåpe dabber sexlivet av for hennes del?

Kan ikke dette kalles manipulering fra hennes side?

Sier ikke noe om at det forekommer ofte,det var bare en hypotese.

Hvi mannen vet at kona har hatt ett narkotika eller alkohol misbruk før de giftet seg kan jo mannen manupilere eller drive utpressing slik: "jeg vil gjerne ha den bmw 3 serien der,elelrs forteller jeg om ditt misbruk i ungdommen"!

Dette er jo såpass stygt at man kan vurdere seperasjon.Tror vel kanskje dette forekommer mest hos psykopater,men er ikke helt sikker.

Skrevet

Jeg oppfatter manipulasjon som teknikker for å skape tanke- og/eller følelsesmessig ubalanse og forvirring for å få folk til å gjøre ting de ikke ville gjort om de var i balanse og tenkte klart.

Fordekt tvang. En måte å skaffe seg (delvis) makt over en annens vilje på.

Når man lar seg manipulere har man alltid slukt minst en løgn om seg selv og/eller andre. Ofte gir man, uten å se hva som skjer, sin tilslutning til et helt konsept av usannheter. En sofistikert og fordekt måte å lyve på.

Løgnene kan handle om alt fra faktafeil og halvsannheter til det rent emosjonelle. Selvbilde, skyld, frykt, stolthet, håp, makt, avmakt, overlegenhet, underlegenhet, beundring, forakt, lojalitet, avhengighet, frihet, forpliktelse, forfengelighet, konkuranse, medfølelse, fortrolighet, vennskap, fiendskap,... Det finnes ikke én menneskelig følelse som ikke lar seg spille fiolin på.

I linkene du har fått i denne tråden er det mange gode eksempler.

Åpenbar tvang, kan selvsagt være forferdelig. Men da er det liten tvil om hvem som vil hva av den som tvinger og den som tvinges.

Det mest destruktive og infamske ved manipulasjon er at noe av skillet mellom viljen til den som manipulerer og den som manipuleres viskes ut. Ved svært grov manipulasjon kan den manipulerte part sitte igjen med en følelse av å ha blitt styrt innenfra gjennom sin egen vilje.

Slik sett kan manipulasjon være mer skadelig for identitet, selvbilde og beslutningsevne enn tvang.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...