Gå til innhold

Dobbeltsyn

Gjest GA

Anbefalte innlegg

Jentungen kunne i dag opplyse meg om at "noen ganger går det fra hverandre i to deler" når hun ser tv eller leser. Hun demonstrerte for meg med to like nisser vi har stående på bordet her.

Det hjelper ikke med brillene hun fikk for et par år siden sier hun. Sånn har det visst vært en stund.

Hun kom med opplysningen da jeg etter å ha lest om ME-symptomer spurte om hun hadde hatt noe trøbbel med øynene, det er visst ganske vanlig med prikker for øynene og dobbeltsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Persille1365381127

Jeg har ofte dobbeltsyn etter å ha sett på tv eller lest en stund. Jeg har sjekket alt som kan sjekkes, men det er ikke noe galt - og jeg trenger ikke briller. Antagelig så blir synsnerven overanstrengt og sliten, og det er ingen måte å forebygge det så lenge den i utgangspunktet fungerer som den skal. Ganske irriterende, og noen ganger ubehagelig - men altså ikke noe galt eller farlig.

Uten at jeg vet om det gjelder datteren din da, jeg tenkte bare jeg skulle si at det skjer meg også - uten at det er noe farlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte dobbeltsyn etter å ha sett på tv eller lest en stund. Jeg har sjekket alt som kan sjekkes, men det er ikke noe galt - og jeg trenger ikke briller. Antagelig så blir synsnerven overanstrengt og sliten, og det er ingen måte å forebygge det så lenge den i utgangspunktet fungerer som den skal. Ganske irriterende, og noen ganger ubehagelig - men altså ikke noe galt eller farlig.

Uten at jeg vet om det gjelder datteren din da, jeg tenkte bare jeg skulle si at det skjer meg også - uten at det er noe farlig :)

Ja, jeg har det sånn sjøl også jeg. (jeg er nærsynt) men bare hvis jeg er sliten eller har drukket litt alkohol, da leser jeg med den ene øyet igjen for ikke å se dobbelt. -men da er jeg altså ikke i toppform...

-hvis hun har det sånn mye er det jo ganske hemmende mht skolearbeid....Jeg skjønner litt mer hvorfor det har vært vanskelig de siste månedene. kroppen/hjernen hennes har jo ikke mye overskudd om dagen akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har det sånn sjøl også jeg. (jeg er nærsynt) men bare hvis jeg er sliten eller har drukket litt alkohol, da leser jeg med den ene øyet igjen for ikke å se dobbelt. -men da er jeg altså ikke i toppform...

-hvis hun har det sånn mye er det jo ganske hemmende mht skolearbeid....Jeg skjønner litt mer hvorfor det har vært vanskelig de siste månedene. kroppen/hjernen hennes har jo ikke mye overskudd om dagen akkurat.

''men bare hvis jeg er sliten''

...ikke sant? Hun har ME og er sliten hele tiden. Typiske symptomer ved FM også dette (som forøvrig har mange like symptomer som ME)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brillesyn

''Det hjelper ikke med brillene hun fikk for et par år siden sier hun. Sånn har det visst vært en stund.''

Om det er to år siden hun tok synsprøve bør hun absolutt ta ny sjekk hos optiker. Synsprøven bør ha særlig fokus på nærarbeid og samsyn. (Hvordan øynene jobber sammen.) Nevn problemene når du bestiller timen.

Ser hun dobbelt når hun blir sliten, betyr det at øynene alltid sliter for å fokusere på samme punkt når hun ser på noe som er nært. Og når øynene blir for slitne, orker de ikke samle seg mer og hun ser dobbelt.

I tillegg til å være utmattende, vondt og frustrerende, kan dette gi en opplevelse av at bokstavene står urolig når hun leser. Det kan gjøre at hun leser senere og strever mer med å få med seg teksten. Slikt er selvfølgelig demotiverende mhp lesing. Det har hendt at barn har blitt diagnostisert med dysleksi når det reelle problemet har vært samsynet. (Skrekkeksempler.)

Det kan godt hende hun vil ha god nytte av en ny (lese-)brille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brillesyn

''Antagelig så blir synsnerven overanstrengt og sliten, og det er ingen måte å forebygge det så lenge den i utgangspunktet fungerer som den skal. Ganske irriterende, og noen ganger ubehagelig - men altså ikke noe galt eller farlig.''

Synsnerven har det helt utmerket. Det er musklene som styrer øynenes bevegelse og/eller den lille ringmuskelen inne i øyet som styrer fokuseringen mellom ulike avstander som blir så slitne at de midlertidig gir opp.

Dette kan noen ganger forebygges med trening av øyemusklene som styrer øyebevegelsene og/eller (lese/nær-)briller som er tilpasset den enkeltes behov.

Det er som du sier ikke farlig å ikke gjøre noe med det. Men det kan gi hodepine, nakke- og skulderspenninger og smerter, dårligere konsentrasjon og reduserte prestasjoner, f.eks. at man gjør flere feil.

Hvor plagsomt det er og hvor mye problemer det skaper kommer selvsagt an på hvor mye og hvilken type nærarbeid man gjør.

Du vil ikke gå til en tannlege som ser dobbelt etter mye nærarbeid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

''Antagelig så blir synsnerven overanstrengt og sliten, og det er ingen måte å forebygge det så lenge den i utgangspunktet fungerer som den skal. Ganske irriterende, og noen ganger ubehagelig - men altså ikke noe galt eller farlig.''

Synsnerven har det helt utmerket. Det er musklene som styrer øynenes bevegelse og/eller den lille ringmuskelen inne i øyet som styrer fokuseringen mellom ulike avstander som blir så slitne at de midlertidig gir opp.

Dette kan noen ganger forebygges med trening av øyemusklene som styrer øyebevegelsene og/eller (lese/nær-)briller som er tilpasset den enkeltes behov.

Det er som du sier ikke farlig å ikke gjøre noe med det. Men det kan gi hodepine, nakke- og skulderspenninger og smerter, dårligere konsentrasjon og reduserte prestasjoner, f.eks. at man gjør flere feil.

Hvor plagsomt det er og hvor mye problemer det skaper kommer selvsagt an på hvor mye og hvilken type nærarbeid man gjør.

Du vil ikke gå til en tannlege som ser dobbelt etter mye nærarbeid. :)

Det spiller egentlig ikke så stor rolle hva JEG måtte mene om det, men ingen av de jeg snakket med (optiker, lege, brillebutikk og øyespesialist) mente jeg burde/kunne gjøre noe med det - og derfor ville/kunne de heller ikke hjelpe meg...

Så da får jeg bare leve med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjer med datteren vår også, uten at hun trenger briller. Dvs det høres likt ut da.

Øyelegen sier at det er en slags krampe hun har i det indre øyet som gjør det. Hun har fått noen muskelavslappende (?) dråper som vi drypper henne med når hun har disse periodene.

Iflg øeyelegen er det ikke så uvanlig, og kommer til å gå over etterhvert som hun blir eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dobbeltsyn. Det har jeg nok slitt med hele livet uten å være klar over at det ikke var normalt, men det ble et problem da jeg begynte å studere. Det fører til at jeg kan bli fryktelig sliten og uggen dersom jeg ikke er flink til å bruke brillene mine.

For meg gjelder det mest ting som er nært øynene, men dette tror jeg kan variere. Jeg har fått briller med prismer, som "tvinger" øynene til å samarbeide.

Be om å få en henvisning til ortopist og evt øyelege - de kan sjekke om det er samsynet det er problem med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dobbeltsyn. Det har jeg nok slitt med hele livet uten å være klar over at det ikke var normalt, men det ble et problem da jeg begynte å studere. Det fører til at jeg kan bli fryktelig sliten og uggen dersom jeg ikke er flink til å bruke brillene mine.

For meg gjelder det mest ting som er nært øynene, men dette tror jeg kan variere. Jeg har fått briller med prismer, som "tvinger" øynene til å samarbeide.

Be om å få en henvisning til ortopist og evt øyelege - de kan sjekke om det er samsynet det er problem med.

Søstra mi er faktisk venninne med ei som jobber med barn og syn på høyskolen her, så vi har kontakt med henne.

Hun sa dette slett ikke var bra, og vil gjerne hjelpe oss å få korrigert det hvis det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kan tyde på

Jeg tipper at denne jenta sikkert har overbelastet øynene sine med lesing og ta hun har reflekser i øynene og kanskje samsynsproblemer. Har du sjekket øynene hos optometrist? Sjekket henne for primitive reflekser hos PPF? Har du sjekket henne for KIDD/KISS? Har du sjekket henne for matintoleranse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at denne jenta sikkert har overbelastet øynene sine med lesing og ta hun har reflekser i øynene og kanskje samsynsproblemer. Har du sjekket øynene hos optometrist? Sjekket henne for primitive reflekser hos PPF? Har du sjekket henne for KIDD/KISS? Har du sjekket henne for matintoleranse?

Nei til alt av dette, bortsett fra matintoleranse. (har tatt en test vi venter på svar på)

Denne jenta har ingen av problemene du skisserer, derimot har hun antagelig ME.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...