Gå til innhold

Et kjærestepar som er ute etter litt PR?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hm... jeg tror faktisk jeg kunne sagt det samme selv..... men hadde jo selvsagt vært svært bekymret for den/de jeg kjørte på allikevel..

Hei,

Ingen ville jo reagert hvis det var den første og eneste gangen noen sier noe slikt. Men når man nesten har gjort det til sitt "varemerke", så høres han jo ut som en komiker som vil parodiere ham.

Det er klart det er tragisk for ham, samtidig som jeg vet at det fotgjengerfeltet er godt skiltet. Man vet man bør redusere hastigheten der, fordi det kan være folk uten refleks. (Etter det jeg har lest brukte de refleks.)

Med vennlig hilsen

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

16

• PieLill

8

• morsan

6

• Bookworm

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Uten at jeg har lest detaljene kan det godt høres ut som om det ble sagt på fleip.

Det jeg egentlig synes er utrolig er Carl I Hagens egosentrisitet - det handler igjen om ham, og hvordan han opplevde det:

''- Jeg beklager meget sterkt uhellet. Som sjåfør opplevde jeg marerittet'' [Dagbladet]

Med vennlig hilsen

Jeg mener at han ble sitert på at han tenkte aller mest på de som ble påkjørt.

Skrevet

''Fotgjengere skal selvfølgelig ha ansvar for å gjøre seg synlig i trafikken, men dette var I et fotgjengerfelt!''

Er man svartkledd, kan man være så godt som usynlig for en billist som får lys rett i øynene. Jo, man skal vise særlig aktsomhet ved et fotgjengerfelt, men det er ikke lett for selv den mest aktsomme billisten å se en svartkledd person som strener rett ut i veien.

Nå skriver jeg generelt. Detaljene ved den aktuelle ulykken kjenner jeg ikke.

Når man ser hvor mange 'usynlige', mørkkledde fotgjengere som surrer rundt der det kan være stor trafikk, får jeg nesten lyst på et påbud om refleks.

Bilføreren sitter med for mye av skylda om uaktsomme fotgjengere blir skadd.

mvh

Jeg synes du har et poeng der. Jeg ble brått overrasket over en person på vei over fotgjengerovergangen. Så overrasket at jeg måtte si fra hvor dårlig vedkommende vistes.

Skrevet

Jeg synes du har et poeng der. Jeg ble brått overrasket over en person på vei over fotgjengerovergangen. Så overrasket at jeg måtte si fra hvor dårlig vedkommende vistes.

På smale upplyste riksveier i fjellet spaserer hyttefolket, noen ganger to i bredden, uten tanke for at de kan være vanskelig å se. Det festlige er at de fleste av disse har kjørt på de samme veiene opp til hytta og burde vite bedre.

Får du en bil imot, ser du dem knapt før du har dem på panseret. Jeg synes det er på høy tid med en ansvarliggjøring av fotgjengere som ferdes i 50- til 80-soner.

mvh

Skrevet

''Men noe av poenget her er hvordan han alltid inntar offerrollen. Da han snakket om Birkedal, for eksempel, var han sint fordi Birkedal hadde "ødelagt for Frp"(!).''

Jeg er enig i at han ofte intar offerrollen, men her reagerte jeg ikke på dette. Her mener jeg heller at han sier dette for å understreke at han helst skulle vært foruten denne påkjørselen.

''Jeg er enig i at han ofte intar offerrollen, men her reagerte jeg ikke på dette. Her mener jeg heller at han sier dette for å understreke at han helst skulle vært foruten denne påkjørselen.''

Enig

Skrevet

Gikk nylig forbi kiosken og så paret klistret over VG-forsiden. Ganske patetisk :/. Men tabloidavisene har vel en stor del av skylden, paret gjør kanskje ikke stort mer enn å stille opp og svare ved henvendelser.

Forøvrig har jeg flere ganger prist meg lykkelig over at jeg ikke har kjørt over noen som har flydd over gaten på glatta uten refleks - det har vært nære på.

''Forøvrig har jeg flere ganger prist meg lykkelig over at jeg ikke har kjørt over noen som har flydd over gaten på glatta uten refleks - det har vært nære på.''

Enig - uff! :-(

Skrevet

''Fotgjengere skal selvfølgelig ha ansvar for å gjøre seg synlig i trafikken, men dette var I et fotgjengerfelt!''

Er man svartkledd, kan man være så godt som usynlig for en billist som får lys rett i øynene. Jo, man skal vise særlig aktsomhet ved et fotgjengerfelt, men det er ikke lett for selv den mest aktsomme billisten å se en svartkledd person som strener rett ut i veien.

Nå skriver jeg generelt. Detaljene ved den aktuelle ulykken kjenner jeg ikke.

Når man ser hvor mange 'usynlige', mørkkledde fotgjengere som surrer rundt der det kan være stor trafikk, får jeg nesten lyst på et påbud om refleks.

Bilføreren sitter med for mye av skylda om uaktsomme fotgjengere blir skadd.

mvh

''Når man ser hvor mange 'usynlige', mørkkledde fotgjengere som surrer rundt der det kan være stor trafikk, får jeg nesten lyst på et påbud om refleks.''

Enig!

Skrevet

På smale upplyste riksveier i fjellet spaserer hyttefolket, noen ganger to i bredden, uten tanke for at de kan være vanskelig å se. Det festlige er at de fleste av disse har kjørt på de samme veiene opp til hytta og burde vite bedre.

Får du en bil imot, ser du dem knapt før du har dem på panseret. Jeg synes det er på høy tid med en ansvarliggjøring av fotgjengere som ferdes i 50- til 80-soner.

mvh

''Jeg synes det er på høy tid med en ansvarliggjøring av fotgjengere som ferdes i 50- til 80-soner.''

I alle farts-soner spør du meg. Jeg er møkklei av å møte syklister uten lys og reflekser susende midt i veien nedover i 40-sonen (eller pesende oppover i samme sone i 8 km/t...) i mørket, tror de at de er synlige som på høylys dag bare fordi det er gatelys der? Det er de faktisk IKKE!

Likeså med fotgjengere - i borettslaget mitt er det fortau langs gaten på den ene siden av veien og foran blokkene som er adskilt fra veien med 3-4 m asfalt + et bredt felt med gressplen, allikevel møter jeg stadig vekk folk som suller rundt ute i veien! Selvfølgelig mørkkledde og uten refleks og gjerne med en helt svart barnevogn i tillegg. Jeg fatter ikke hva de tenker på!

Gjest Shira :o)
Skrevet

''Jeg synes det er på høy tid med en ansvarliggjøring av fotgjengere som ferdes i 50- til 80-soner.''

I alle farts-soner spør du meg. Jeg er møkklei av å møte syklister uten lys og reflekser susende midt i veien nedover i 40-sonen (eller pesende oppover i samme sone i 8 km/t...) i mørket, tror de at de er synlige som på høylys dag bare fordi det er gatelys der? Det er de faktisk IKKE!

Likeså med fotgjengere - i borettslaget mitt er det fortau langs gaten på den ene siden av veien og foran blokkene som er adskilt fra veien med 3-4 m asfalt + et bredt felt med gressplen, allikevel møter jeg stadig vekk folk som suller rundt ute i veien! Selvfølgelig mørkkledde og uten refleks og gjerne med en helt svart barnevogn i tillegg. Jeg fatter ikke hva de tenker på!

''Jeg fatter ikke hva de tenker på!''

Ikke jeg heller! Vi bor innerst i en lang svingete vei, med kun passasje for en bil, utkjørsler til møte med andre biler. Det er mange som liker å gå tur her, det skjønner jeg, jeg gjør det selv. Problemet er at svært mange går uten refleks i mørket, gjerne mørkkledde også. Og ikke minst midt i veien, gjerne i svingen, med så høy musikk at de ikke hører biler som kommer.

Vi som bor her kjører jo som oftes rolig, men andre er ofte mye raskere (ofte lurt på om det brenner en plass...)

Jeg liker selv svært godt å gå tur, jeg synes det er bra at folk går og jogger, men jeg forstår ikke at de at setter livet som innsats!

Jeg skal ikke begynne å snakke om broa her uten skikkelig fotgjengerfelt, eller ene sentrumsgata- *morgengretten*

Skrevet

Syklister er en annen sak, fordi de ofte kjører raskere enn fartsgrensen.

Hva angår fotgjengere så SKAL man anta at de kan være blinde, døve, fulle, dumme, psykotiske OG svartkledde. Det er førere som må kjøre langsomt hvis vi ikke kan se.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Jeg fatter ikke hva de tenker på!''

Som en sier i artikkelen linket til under: "Det må være en mager trøst når man ligger der hardt skadet å tenke på at det var bilføreren sin feil"

http://www.saltenposten.no/nyheter/article510298.ece

''– Det er mange stygge episoder i forbindelse med fotgjengere som blir påkjørt, skadet og med nestenulykker, sier han.

Hovedsakelig skjer dette i gangfelt.

– Problemet er at fotgjengerne er litt bevisstløse når de går rett ut i gata. De stoler blindt på bilførerens vikeplikt for dem. Det kan føre til katastrofe, sier han.

Heieraas mener det tyder på dumskap å valse rett ut i veien bare fordi det er hvite striper på asfalten. Spesielt siden vi vet at det hver eneste dag er folk som sender tekstmeldinger mens de kjører, er rusa, eller på annen måte ikke er skikket til å kjøre bil.

– Likevel legger vi skjebnen i hendene på vilt fremmede, sier han. ''

Gjest Elextra
Skrevet

''men jeg synes ikke uheldige bilførere bør straffes om de skulle kjøre på fotgjengere som gjør seg usynlige i mørket.''

Fotgjengere skal selvfølgelig ha ansvar for å gjøre seg synlig i trafikken, men dette var I et fotgjengerfelt!

Særlig i Oslo (utvidet) sentrum florerer det av uskiltede fotgjengerfelt hvor hvitmerkingen er slitt og ofte under is og snø. Hvordan skal disse da anses juridisk?

Bilføreren vil alltid ha hovedansvaret, men fotgjengere bør ha et visst ansvar for å se seg for også, særlig om det er mørkt og de ikke har refleks.

Skrevet

Hva angår fotgjengere så SKAL man anta at de kan være blinde, døve, fulle, dumme, psykotiske OG svartkledde. Det er førere som må kjøre langsomt hvis vi ikke kan se.

Med vennlig hilsen

''Syklister er en annen sak, fordi de ofte kjører raskere enn fartsgrensen.''

I motbakke gjør de ikke det gitt. Ikke så rent lite irriterende å ligge bak en syklist opp bakkene der vedkommende ikke sykler i mer enn 8-9 km/t og man ikke har mulighet til å komme seg forbi fordi det kommer biler imot. Er det så vanskelig å pelle seg inn på fortauet?!

Og når de kommer susende i feil fil nedover bakken like før en sving hjelper det lite om de holder fartsgrensen også. Jeg er sjeleglad det ikke var jeg som kom kjørende rundt svingen imot... Det er ufattelig mye grisesykling rundt omkring - det er ikke syklistenes fortjeneste at det ikke er mange ganger flere dødsfall i sykkeltrafikken!

Gjest Elextra
Skrevet

Med vennlig hilsen

''Hva angår fotgjengere så SKAL man anta at de kan være blinde, døve, fulle, dumme, psykotiske OG svartkledde. Det er førere som må kjøre langsomt hvis vi ikke kan se.''

Jeg kjenner til en som bevisstløs full ravet ut i veien og ble påkjørt av en taxi. Det var ikke engang et fotgjengerfelt. Taxisjåføren fikk et forelegg og måtte betale tannlegeutgifter (et par utslåtte tenner som måtte erstattes).

Sjåføren er med andre ord den juridisk ansvarlige, og forutsettes å avpasse fart etter forhold etc. I bysentrum en lørdagskveld vil det antakelig nærmest si holde gangfart. Antakelig gjelder det samme om jeg kjører til jobb en vintermorgen...

Skrevet

''Forøvrig har jeg flere ganger prist meg lykkelig over at jeg ikke har kjørt over noen som har flydd over gaten på glatta uten refleks - det har vært nære på.''

Enig - uff! :-(

Ja, den største forskjellen på en som har forårsaket ulykke og en som ikke har det, er ofte flaks. Selvsagt er det mange som kjører uvettig også - men de aller fleste av oss kunne kommet borti fryktelige ting i trafikken med litt uflaks. Det er egentlig mer rart at folk tør å kjøre bil enn at noen har angst for det.

Skrevet

Hvorfor skal man kritisere Hagen for absolutt alt? Politisk står jeg nesten helt motsatt av ham, men jeg syns lite om at man rakker ned på ham for absolutt alt uansett.

Han forteller, når media spør, hvordan det var for ham å være årsak til å kjøre på noen, og han er i den situasjonen svært menneskelig synes jeg.

Enig!

Skrevet

Men noe av poenget her er hvordan han alltid inntar offerrollen. Da han snakket om Birkedal, for eksempel, var han sint fordi Birkedal hadde "ødelagt for Frp"(!).

Det er nesten som om de parodierer seg selv.

Med vennlig hilsen

Så siden han før har tatt offerrollen selv, så skulle han svart "ingen kommentar" når journalistene spurte ham hvordan han hadde det etter hendelsen...?

Skrevet

''Jeg vet ikke hvordan jussen fungerer, men jeg synes ikke uheldige bilførere bør straffes om de skulle kjøre på fotgjengere som gjør seg usynlige i mørket.''

Det er bilførers ansvar å ikke kjøre på noen, selv om de er kledd i svart. Spesielt på eller nær fotgjengeroverganger.

Med vennlig hilsen

Det er vel også fotgjengeres ansvar å se seg om før man går ut i fotgjengerfeltet - ikke bare vrenge ut der. Hvis man skal ta høyde for at alle folk som går i nærheten av feltet skal over i full fart, så kommer trafikken til å gå svært tregt og hakkete, tror jeg.

Skal man over et fotgjengerfelt bør man se seg for og forsikre seg om at bilene som er i nærheten faktisk oppfatter at man skal over.

Skrevet

Uten at jeg har lest detaljene kan det godt høres ut som om det ble sagt på fleip.

Det jeg egentlig synes er utrolig er Carl I Hagens egosentrisitet - det handler igjen om ham, og hvordan han opplevde det:

''- Jeg beklager meget sterkt uhellet. Som sjåfør opplevde jeg marerittet'' [Dagbladet]

Med vennlig hilsen

''Det jeg egentlig synes er utrolig er Carl I Hagens egosentrisitet - det handler igjen om ham, og hvordan han opplevde det:''

Synes du altså at det er mer normalt bare å trekke på skuldrene og ikke tenke mer på det om man kjører på noen? For de aller, aller fleste av oss er det høyst normalt å ha mareritt og å se for seg påkjørslen dersom man skulle være så uheldig å kjøre på noen. Jeg oppfatter overhodet ikke dette som noen som helst egosentrering av Carl I.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...