Gå til innhold

Brodert linduk - vasketips?

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Har en fin, hvit, brodert linduk med servietter som stort sett brukes til jul og enkelte andre høytider.

I fjor leverte jeg den på renseri for vask og stryk, og det kostet en liten formue. Stor var skuffelsen da jeg brettet den ut på julaften og så flere flekker som ikke var gått helt bort.

Satser derfor på å gjøre det selv denne gangen - men hva er den beste metode for å få bort gamle flekker av ymse slag? Skjønner jo at en skikkelig dose klor kanskje gjør susen, men er redd for å ødelegge duken også.

Tips!?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374324-brodert-linduk-vasketips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Jeg har et mystisk flekkfjerningsmiddel som min mormor pleide å få tilsendt fra sin nevø i USA liggende, jeg har fortsatt til gode å se en flekk den ikke tar. Forresten tar lageret etter mormor snart slutt, lurer på om jeg kan bestille dem på nett...

http://www.google.no/imgres?q=stain+stick+coupon&hl=no&sa=X&rlz=1C1DVCC_enNO391NO391&biw=1639&bih=812&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=-zLbapHrxUV19M:&imgrefurl=http://www.selectcouponprogram.com/grocery-coupons/Spray-%26-Wash-Stick.html&docid=l68402irNibw8M&imgurl=http://www.selectcouponprogram.com/grocery-coupons/images/spray-and-wash-stain-stick.jpg&w=240&h=300&ei=KgwDT6XPPMjE4gS8usCNCA&zoom=1&iact=hc&vpx=187&vpy=133&dur=3024&hovh=240&hovw=192&tx=117&ty=155&sig=110096080466611647990&page=1&tbnh=150&tbnw=120&start=0&ndsp=32&ved=1t:429,r:0,s:0

Takk for tips, men skulle gjerne hatt noe lettere tilgjengelig :-).

Finnes jo diverse midler i butikken, men hva er best tro - og samtidig litt skånsomt (om mulig)?

Ferskenblomst

Gallesåpe?

Vet ikke helt hvordan det er på lin, men har med hell brukt det på andre duker, både av bomull og andre syntetiske stoffer. Kjørte en hvit duk før jul som hadde fått en fettflekk på, og den forsvant. Tar også alle flekker på klær, som feks, tomatsaus på hvit t-skjorte o.l. Har også brukt på ull. En ullgenser som var blitt veldig gul i det hvite garnet, ble mye hvitere etterpå, uten å ta fargen på det andre garnet. Forøvrig hadde jeg klaget til renseriet.

Gjest Elextra

Gallesåpe?

Vet ikke helt hvordan det er på lin, men har med hell brukt det på andre duker, både av bomull og andre syntetiske stoffer. Kjørte en hvit duk før jul som hadde fått en fettflekk på, og den forsvant. Tar også alle flekker på klær, som feks, tomatsaus på hvit t-skjorte o.l. Har også brukt på ull. En ullgenser som var blitt veldig gul i det hvite garnet, ble mye hvitere etterpå, uten å ta fargen på det andre garnet. Forøvrig hadde jeg klaget til renseriet.

Takk for tips, skal sjekkes ut nærmere.

''Forøvrig hadde jeg klaget til renseriet.''

Ville jeg også vanligvis gjort, men føles litt dumt ti måneder etterpå. Har vel ikke noen kvittering heller.

Takk for tips, men skulle gjerne hatt noe lettere tilgjengelig :-).

Finnes jo diverse midler i butikken, men hva er best tro - og samtidig litt skånsomt (om mulig)?

Svigermor sverger til flytende Omo, gni inn flekken og la det ligge en time eller to før vask. Lin tåler jo høy temperatur, men jeg er usikker på broderiene...

Jeg har et skåneprogram på maskina mi, som skal være mer skånsomt enn ullprogram. Tror kanskje jeg ville kjørt det.

Annonse

Gjest Elextra

Svigermor sverger til flytende Omo, gni inn flekken og la det ligge en time eller to før vask. Lin tåler jo høy temperatur, men jeg er usikker på broderiene...

Jeg har et skåneprogram på maskina mi, som skal være mer skånsomt enn ullprogram. Tror kanskje jeg ville kjørt det.

Den er håndbrodert i hvitt (slike hullebroderier - vet ikke hva de heter), og tror det er brukt lintråd, så den skal tåle litt termperatur - mer enn skånevask.

Muligens kan også "Vanish" være noe, men skal se om jeg får enda flere tips :-).

Det dumme med slike flekker er jo at de nærmest fester seg for godt etter først å ha vært gjennom vask med vaskemidler - derfor litt viktig ikke bare å prøve seg frem.

Takk for tips, skal sjekkes ut nærmere.

''Forøvrig hadde jeg klaget til renseriet.''

Ville jeg også vanligvis gjort, men føles litt dumt ti måneder etterpå. Har vel ikke noen kvittering heller.

Hva med å ta en høflig telefon til vaskeriet av det spørrende ydmyke slaget?

Det kan hende at du støter på noen med over gjennomsnittet yrkesstolthet.

mvh

Den er håndbrodert i hvitt (slike hullebroderier - vet ikke hva de heter), og tror det er brukt lintråd, så den skal tåle litt termperatur - mer enn skånevask.

Muligens kan også "Vanish" være noe, men skal se om jeg får enda flere tips :-).

Det dumme med slike flekker er jo at de nærmest fester seg for godt etter først å ha vært gjennom vask med vaskemidler - derfor litt viktig ikke bare å prøve seg frem.

Et annet ord for "hullebroderier" er Hardangersøm ;-)

''Et annet ord for "hullebroderier" er Hardangersøm''

Ah, hva jeg lærer her! :D

Dukens herkomst er langt fra Hardanger, men likevel! :)

Det trenger selvsagt ikke å stemme, men det lages ikke kun i Hardanger da ;-)

http://www.dyroy.kommune.no/ukas-kulturminne-fra-dyroey-uke-32.4616236-122728.html

Annonse

''I fjor leverte jeg den på renseri for vask og stryk, og det kostet en liten formue. Stor var skuffelsen da jeg brettet den ut på julaften og så flere flekker som ikke var gått helt bort.''

Kommentar om pris: Jeg har ingen linduker, men 3 meter lange selskapsduker leveres til vask og rull. mener å huske at det har kostet ca kr 50-60 per lengdemeter, hvilket jo er en svært overkommelig pris. Men det blir da altså rull, og ikke stryking.

I mange år leverte jeg dem til ett vaskeri, med godt resultat. Men i fjor leverte jeg en juleduk et annet sted, og da jeg nå tok den ut fra pakken var den ikke helt bra rullet - kjipt.

Ellers så må jeg legge til en ting som ikke passer helt med mitt ani-super-husmor-image: På ingen av vaskeriene har de brettet dukene "korrekt"... ;-) Lurer på om jeg skal fortelle dem hva som er riktig bretting av duk ;-)

Håper at du finner ut av dette med linduken!

Pst, min duk er kjøpt på et håndverksmarked i Ungarn :).

Da er det sikkert en ungarsk broderiteknikk som er benyttet :-)

Hardangersøm benyttes ikke bare i Hardagner - det er en teknikk brukt over hele Norge. Men jeg antar at den stammer fra Hardanger, da.

En annen variant er det som kalles engelsk broderi, se bilde:

http://www.husflid.no/var/husflid/storage/images/husflid_no/husflidsnett/fylkeslag/rogaland_husflidslag/lokallagene/suldal_husflidslag/nyhetsarkiv/engelsk_broderi/352739-1-nor-NO/engelsk_broderi_medium.jpg

Gjest Elextra

''I fjor leverte jeg den på renseri for vask og stryk, og det kostet en liten formue. Stor var skuffelsen da jeg brettet den ut på julaften og så flere flekker som ikke var gått helt bort.''

Kommentar om pris: Jeg har ingen linduker, men 3 meter lange selskapsduker leveres til vask og rull. mener å huske at det har kostet ca kr 50-60 per lengdemeter, hvilket jo er en svært overkommelig pris. Men det blir da altså rull, og ikke stryking.

I mange år leverte jeg dem til ett vaskeri, med godt resultat. Men i fjor leverte jeg en juleduk et annet sted, og da jeg nå tok den ut fra pakken var den ikke helt bra rullet - kjipt.

Ellers så må jeg legge til en ting som ikke passer helt med mitt ani-super-husmor-image: På ingen av vaskeriene har de brettet dukene "korrekt"... ;-) Lurer på om jeg skal fortelle dem hva som er riktig bretting av duk ;-)

''Men det blir da altså rull, og ikke stryking.''

Antakelig ble dukene jeg leverte inn rullet, ikke strøket. Og antakelig var det et renseri OG vaskeri, ikke et renseri (dvs. at dukene ble vasket før de ble rullet).

Jeg er ikke så inne i terminologien :#. Men brettingen mener jeg ble riktig (dog ikke 100 % sikker).

Gjest Elextra

Da er det sikkert en ungarsk broderiteknikk som er benyttet :-)

Hardangersøm benyttes ikke bare i Hardagner - det er en teknikk brukt over hele Norge. Men jeg antar at den stammer fra Hardanger, da.

En annen variant er det som kalles engelsk broderi, se bilde:

http://www.husflid.no/var/husflid/storage/images/husflid_no/husflidsnett/fylkeslag/rogaland_husflidslag/lokallagene/suldal_husflidslag/nyhetsarkiv/engelsk_broderi/352739-1-nor-NO/engelsk_broderi_medium.jpg

Den store duken min (altså OGSÅ en selskapsduk, selv om du et annet sted i tråden sa du ikke hadde linduk, men en selskapsduk) består nok av en ungarsk variant av hardangersøm :D.

Gjest Elextra

Hva med å ta en høflig telefon til vaskeriet av det spørrende ydmyke slaget?

Det kan hende at du støter på noen med over gjennomsnittet yrkesstolthet.

mvh

''Hva med å ta en høflig telefon til vaskeriet av det spørrende ydmyke slaget?''

Det er sånt jeg bare ikke gidder - ti måneder etterpå - uten kvittering - etter å ha sølt til duken en gang til - til en som antakelig snakker dårlig norsk.

''Hva med å ta en høflig telefon til vaskeriet av det spørrende ydmyke slaget?''

Det er sånt jeg bare ikke gidder - ti måneder etterpå - uten kvittering - etter å ha sølt til duken en gang til - til en som antakelig snakker dårlig norsk.

Skjønner.

mvh

Gjest Tatjana

''På ingen av vaskeriene har de brettet dukene "korrekt"... ;-) Lurer på om jeg skal fortelle dem hva som er riktig bretting av duk ;-)''

Nå MÅ jeg bare spørre: Hva er korrekt bretting av duk?

(Sitter her med en mistanke om at ingen av mine duker er korrekt brettet...)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...