Gå til innhold

Angina?

Gjest hjertesyk eller bare hypokonder?

Anbefalte innlegg

Gjest hjertesyk eller bare hypokonder?

Jaja høres vel ut som hypokonder,

men jeg har en tendens til å tenke det, at jeg bare er hypokonder og derfor går jeg ikke til legen heller... ser om det går over heller.

Men hvordan er det med angina, kan det komme plutselig,

så er man fin i lengre periode og får det igjen eller hva?

Dersom man f.eks. har et anfall og ikke går til legen... kan det være farlig?

F.eks. at det utvikler seg til infarkt?

I går følte jeg meg veldig rar på jobb,

følte det var så varmt og lufta var tung å puste i,

følte meg tørr i munnen, hadde hjertebank og følte meg uvel. Da jeg kom hjem var jeg så sliten og orket bar ligge i sofaen, kjente jeg fikk litt brystsmerter som ga seg etter et minutt.

Så var jeg fin igjen i dag, men plutselig forkjølet, så tenkte det nok var derfor jeg var uvel i går... Men så plutselig i dag etter å ha gått en rask tur

kjente jeg en rar smerte jeg ikke har kjent før i brystbeinet,

vanskelig å beskrive smerten, men den var liksom i/under beinet? På venstre side,

varte bare noen sekunder, så ga d seg noen sekunder og kom igjen noen sekunder, jeg begynte å bli redd, men da det ga seg satt jeg meg ned og prøvde å slappe av litt, og da ga det seg helt... Følt meg fin etter dette.

HVa kan dette være? Er det for kortvarig til å mistenke angina?

Jeg vet jeg burde fått en sjekk hos legen i stedet for å grunne på dette selv,

men vil bare høre hva dere andre tror. Kanskje har dere en annen forklaring.

Det kjentes ikke muskulært ut, men mer i beinet om dere skjønner... merkelige greier.

For mange år siden fikk jeg brystsmerter etter å ha løpt, jeg var veldig aktiv og sprang annen hver dag på den tiden omtrent en mil,

men så en dag i oppoverbakke måtte jeg bare stoppe pga jeg fikk vondt i brystet.

Sluttet å løpe og det har vært minimalt med trening etter dette.

For å nevne det så er jeg bare i midten av 30 årene og kvinne,

har nettopp sluttet med p-piller, så tenker litt på om hormonforandringene når man slutter kan gi sllike plager? Har en del hjertesykdom på min mors side av slekten.

Jeg tok nylig blodprøver pga jeg hadde litt plager meg hjertebank som kom og gikk,

spesielt når jeg reiste meg fra sittende stilling... men de så helt fine ut.

Blodtrykket så også bra ut.

EKG ble dog IKKE tatt.

Tok EKG for mange år siden, trolig etter den episoden jeg nevnte,

men da fant de ingenting, men legen sa at jeg måtte komme tilbake straks jeg kjente noe mer for de så mer under selve "anfallet"... burde vel heller blitt innkalt til arbeids-EKG da vel? Vel, jeg fikk jo ikke noe mer,

har av og til kjent klem for brystet, men ikke gjort noe med det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374329-angina/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

''I går følte jeg meg veldig rar på jobb, følte det var så varmt og lufta var tung å puste i, følte meg tørr i munnen, hadde hjertebank og følte meg uvel. Da jeg kom hjem var jeg så sliten og orket bar ligge i sofaen, kjente jeg fikk litt brystsmerter som ga seg etter et minutt.''

Jeg synes dette høres mer ut som et begynnende angstanfall enn hjerteproblemer. Les gjerne mer her:

http://nhi.no/sykdommer/psyke/angsttilstander/panikklidelse-oversikt-3086.html

Uansett høres det ikke dumt ut med en sjekk hos legen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374329-angina/#findComment-3280067
Del på andre sider

Gjest trådstarter

''I går følte jeg meg veldig rar på jobb, følte det var så varmt og lufta var tung å puste i, følte meg tørr i munnen, hadde hjertebank og følte meg uvel. Da jeg kom hjem var jeg så sliten og orket bar ligge i sofaen, kjente jeg fikk litt brystsmerter som ga seg etter et minutt.''

Jeg synes dette høres mer ut som et begynnende angstanfall enn hjerteproblemer. Les gjerne mer her:

http://nhi.no/sykdommer/psyke/angsttilstander/panikklidelse-oversikt-3086.html

Uansett høres det ikke dumt ut med en sjekk hos legen.

Jeg hadde et par anfall med panikkangst tror jeg etter fødsel,

jeg våknet etter å ha halvsovnet, og fikk ikke puste, dette varte noen sekunder til jeg fikk roet meg og puste normalt igjen, veldig skremmende.

Men som sagt har jeg kjent på klemmende brystsmerter en tid og,

det har ikke vært anfallsvis.

Det som var med brystsmertene i dag var at de satt mer i beinet, noe jeg aldri har kjent før, men tenkte at hjertesmerter kjennes da ikke sånn ut?

Har hørt at kvinner ofte ikke får den hjelpen de trenger pga symptomene ofte blir feiltolket med angst.

Det var det sekretæren sa til meg da jeg ringte legekontoret den gangen, at det sikkert var angst... som hun har rett å diagnostisere.

Tok ekg som jeg syns så veldig uryddig ut, hørte ikke noe mer ang. den, men sikkert feil plassering av elektroder tipper jeg. Burde vel ha tatt en arbeids-ekg for sikkerhetsskyld.

Men nå føler jeg meg helt fin, får heller bestille meg en legetime om jeg kjenner noe mer.

Jeg og tenker litt på om det kan være angst,

men kan det komme sånn uten videre? Kom helt plutselig på jobb, jeg var kanskje stresset, jeg vet ikke...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374329-angina/#findComment-3280080
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg hadde et par anfall med panikkangst tror jeg etter fødsel,

jeg våknet etter å ha halvsovnet, og fikk ikke puste, dette varte noen sekunder til jeg fikk roet meg og puste normalt igjen, veldig skremmende.

Men som sagt har jeg kjent på klemmende brystsmerter en tid og,

det har ikke vært anfallsvis.

Det som var med brystsmertene i dag var at de satt mer i beinet, noe jeg aldri har kjent før, men tenkte at hjertesmerter kjennes da ikke sånn ut?

Har hørt at kvinner ofte ikke får den hjelpen de trenger pga symptomene ofte blir feiltolket med angst.

Det var det sekretæren sa til meg da jeg ringte legekontoret den gangen, at det sikkert var angst... som hun har rett å diagnostisere.

Tok ekg som jeg syns så veldig uryddig ut, hørte ikke noe mer ang. den, men sikkert feil plassering av elektroder tipper jeg. Burde vel ha tatt en arbeids-ekg for sikkerhetsskyld.

Men nå føler jeg meg helt fin, får heller bestille meg en legetime om jeg kjenner noe mer.

Jeg og tenker litt på om det kan være angst,

men kan det komme sånn uten videre? Kom helt plutselig på jobb, jeg var kanskje stresset, jeg vet ikke...

En venninne av meg hadde omtrent akkurat samme symptomer som du nevner her, og fikk diagnostisert angstlidelse hos lege. Hun klagde også over vedvarende vondt i brystet, og fryktet det var noe med hjertet. Tror legen tok diverse hjertetester også. Hun stod midt i en stressende livssituasjon, og fikk "lykkepiller" for en periode.

Må bare presisere at jeg ikke har spesiell kompetanse på dette, og det er sikkert lurt at du tar en tur til legen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374329-angina/#findComment-3280091
Del på andre sider

Gjest trådstarter

En venninne av meg hadde omtrent akkurat samme symptomer som du nevner her, og fikk diagnostisert angstlidelse hos lege. Hun klagde også over vedvarende vondt i brystet, og fryktet det var noe med hjertet. Tror legen tok diverse hjertetester også. Hun stod midt i en stressende livssituasjon, og fikk "lykkepiller" for en periode.

Må bare presisere at jeg ikke har spesiell kompetanse på dette, og det er sikkert lurt at du tar en tur til legen.

Jeg er også veldig sliten for tiden, det kan kanskje ha innvirkning.

Har en ettåring som sover dårlig på nettene, og dertil sover jeg også dårlig på nettene... Søvnmangel de luxe!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374329-angina/#findComment-3280093
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...