Gå til innhold

Skrekk-video skal skremme røykere

Anbefalte innlegg

''Anne Hafstad, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, tror kampanjen vil være virkningsfull.

- Det er en helt ny og stor satsning. Vi har ikke hatt en så omfattende kampanje siden 2003-2004. 5.000 dør hvert år av tobakk, kroniske og langvarige lidelser. Røyking bidrar til å senke livskvaliteten, forteller hun til Aftenposten.no.

Det er ventet gode resultater av kampanjen.

- Effekten av anti-røykekampanjer er godt dokumentert, forteller Hafstad.

Bildene som brukes i årets kampanje er sterkere enn noen gang?

- Bildene viser er virkeligheten, og den er sterk, dessverre.''

Kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Ny-skrekk-video-skal-skremme-folk-fra--ryke-6732880.html

Denne kampanjen blir kritisert, men er det galt å vise virkeligheten når den er slem?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374332-skrekk-video-skal-skremme-r%C3%B8ykere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest får håpe det virker

Jeg et at røykerne driter i slik propaganda, de lukker øynene.

De vet hvor farlig det er, men det skjer jo ikke de tror de.

Så angrer de seg den dagen de får diagnosen.... kols, kreft, hjertesykdom.

men da er det gjerne for sent.

Noe jeg syns er rart er at tobakk ikke totalforbys.

joda, det blir sikkert økt smugling osv, men de fleste røykere vil ikke være kriminelle,

så da tror jeg mange vil gjøre alt de kan for å slutte når det nå verken er tilgjengelig i butikker - og dessuten er ulovlig! De kan faktisk bli bøtelagt på samme måte som en som røyker hasj!

Men neida, det er nok for mange røykere og dertil velgere at de kan gå inn for et slikt lovforslag.

Gjest Nord og ned.

''Denne kampanjen blir kritisert, men er det galt å vise virkeligheten når den er slem?''

Neida men det forutsetter at man gjør det samme med andre ting som er usunnt også e.g. viser ei blodig skmrumplever eller forslåtte voldsoffer på øl og vinflaskene, feite og stygge folk på potetgullposene etc. etc.

Hvis ikke ender dette bare opp i skitten dobbelmoral og mobbing av en minioritet.

MItt ankepunkt er at det først og fremst at de ikke later til å nå inn til de er rettet mot. Det virker som det først og fremst er barna til røykerne som blir vettskremte, og som ligger søvnløse og redde for at foreldrene skal dø fra dem. Jeg har vært røyker selv, og jeg ble en mester til å ignorere disse kampanjene. Jeg kan knapt huske at jeg har sett noen i det hele tatt, så mye inntrykk gjorde de. Jeg ble faktisk nesten mer trassig røyker jo mer antirøykemas jeg ble utsatt for. Jeg tror man må tenke helt om, og finne mer effektive metoder. Jeg har mer tro på forståelse, hjelp og tilrettelegging enn på skremselsmetoder når det gjelder slike ting.

nitty-gritty

MItt ankepunkt er at det først og fremst at de ikke later til å nå inn til de er rettet mot. Det virker som det først og fremst er barna til røykerne som blir vettskremte, og som ligger søvnløse og redde for at foreldrene skal dø fra dem. Jeg har vært røyker selv, og jeg ble en mester til å ignorere disse kampanjene. Jeg kan knapt huske at jeg har sett noen i det hele tatt, så mye inntrykk gjorde de. Jeg ble faktisk nesten mer trassig røyker jo mer antirøykemas jeg ble utsatt for. Jeg tror man må tenke helt om, og finne mer effektive metoder. Jeg har mer tro på forståelse, hjelp og tilrettelegging enn på skremselsmetoder når det gjelder slike ting.

Enig.

Det er ikke slik at roeykere skal skaanes for virkeligheten, men det maa jo ha effekt for aa vaere et poeng.

Annonse

''Denne kampanjen blir kritisert, men er det galt å vise virkeligheten når den er slem?''

Neida, det er ikke nødvendigvis galt å vise virkeligheten når den er slem, men hvorfor er det bare røykerne som skal "tas"?

Hei,

Jeg tror det er en åpenbar gruppe, hvor det virkelig ikke er noen god grunn for å røyke.

Lager man en kampanje for å slanke folk, for å trene, osv., så vil det alltid være folk (spiseforstyrrede, de som ikke kan trene) som vil opponere. Det er en langt vanskeligere sak.

Man har jo andre andre kampanjer - bruk av sikkerhetsbelte, og mot promillekjøring. Dette er også sterke kampanjer.

Med vennlig hilsen

Nå sier de jo at slike kampanjer har dokumentert effekt, så det er jo mulig at ikke alle røykere er som deg?

Men poenget med at barna blir skremt er jeg enig i.

nitty-gritty

Nå sier de jo at slike kampanjer har dokumentert effekt, så det er jo mulig at ikke alle røykere er som deg?

''Nå sier de jo at slike kampanjer har dokumentert effekt, så det er jo mulig at ikke alle røykere er som deg?''

Har du link? :)

''Nå sier de jo at slike kampanjer har dokumentert effekt, så det er jo mulig at ikke alle røykere er som deg?''

Det var jo ikke min påstand, da. Jeg skulle gjerne sett dokumentasjonen selv jeg, men jeg håper jo at de ikke bløffer. Man skulle jo tro at Helsedirektoratet ønsker å bruke pengene på noe som faktisk virker?

Ja, jeg lurer litt på hva de mener der. Jeg tror nok at kampanjene virker på den måten at de får unge fra å begynne, men jeg har vondt for å se for meg at de betyr noe som helst for innbarka røykere. De vet jo alt dette allerede, og velger å fortrenge det.

Jeg har ingen link her, men det blir jevnlig påstått i årevis at denne typen kampanje er den som fungerer langt bedre enn andre typer.

Med vennlig hilsen

Denne typen kampanje er nok den mest effektive, og selv om jeg er helt enig med at man ikke skal skremme barn, så er det jo egentlig foreldrene som gjør det.

Altså, hvis foreldrene får kreft eller KOLS så er det mer enn å bare "skremme" ungene.

Med vennlig hilsen

Annonse

http://www.helsedirektoratet.no/folkehelse/tobakk/tobakkskampanjer/tidligere-kampanjer/Sider/sterke-virkemidler-ga-roykekutt.aspx

Denne typen kampanje er nok den mest effektive, og selv om jeg er helt enig med at man ikke skal skremme barn, så er det jo egentlig foreldrene som gjør det.

Altså, hvis foreldrene får kreft eller KOLS så er det mer enn å bare "skremme" ungene.

Med vennlig hilsen

Jeg synes ungene i dag har nok av bekymringer som det er, om de ikke enda skal utsettes for alle de stygge detaljene om hvordan mor og far kan ende opp. Kan ikke røykerne bare få dø ut i fred? Det er jo ingen nyrekruttering å snakke om lenger, bare de gamle, gode som gradvis blir borte av seg selv.

Jeg synes det er slemt og unødvendig å gjøre det på denne måten. Jeg håper mange fikk med seg Per Fugellis kloke ord i anledning saken på nyhetene i går.

Jeg synes ungene i dag har nok av bekymringer som det er, om de ikke enda skal utsettes for alle de stygge detaljene om hvordan mor og far kan ende opp. Kan ikke røykerne bare få dø ut i fred? Det er jo ingen nyrekruttering å snakke om lenger, bare de gamle, gode som gradvis blir borte av seg selv.

Jeg synes det er slemt og unødvendig å gjøre det på denne måten. Jeg håper mange fikk med seg Per Fugellis kloke ord i anledning saken på nyhetene i går.

Joda, men Per Fuggelli fikk, ironisk nok, kreft. (Dog ikke lungekreft.)

Jeg synes fokus på det med barn er feil - det som skremmer ungene er jo at foreldre kan dø fordi de røyker. Svaret er jo da å slutte, fremfor å gjemme sannheten. Det blir feil å "shoot the messenger" - røyking ER farlig. Det er foreldrene som bør stoppe.

Og det er jo ikke slik at det bare er "70-åringer" som får kreft/KOLS - da mannen til en venninne døde av lungekreft var sønnen 14 år.

Med vennlig hilsen

Joda, men Per Fuggelli fikk, ironisk nok, kreft. (Dog ikke lungekreft.)

Jeg synes fokus på det med barn er feil - det som skremmer ungene er jo at foreldre kan dø fordi de røyker. Svaret er jo da å slutte, fremfor å gjemme sannheten. Det blir feil å "shoot the messenger" - røyking ER farlig. Det er foreldrene som bør stoppe.

Og det er jo ikke slik at det bare er "70-åringer" som får kreft/KOLS - da mannen til en venninne døde av lungekreft var sønnen 14 år.

Med vennlig hilsen

Og poenget mitt er at veldig mange av disse foreldrene ikke tar det ansvaret. De fortsetter å røyke. Hva er vitsen da? Men nå merker jeg at du begynner å kverulere igjen, så da sier jeg takk for nå.

Jeg må si meg enig. Saklig informasjon, og kall en spade for en spade! Blandt annet på svangerskapskontroll... DÆVEN jeg kjenner mange kyr som damper i vei med jordmors velsignelse på at "det er bedre å kutte ned for hvis mor stresser i svangerskapet, så er det mye verre.." *PHFØY*

Jeg må si meg enig. Saklig informasjon, og kall en spade for en spade! Blandt annet på svangerskapskontroll... DÆVEN jeg kjenner mange kyr som damper i vei med jordmors velsignelse på at "det er bedre å kutte ned for hvis mor stresser i svangerskapet, så er det mye verre.." *PHFØY*

''DÆVEN jeg kjenner mange kyr som damper i vei med jordmors velsignelse på at "det er bedre å kutte ned for hvis mor stresser i svangerskapet, så er det mye verre.." *PHFØY*''

Helt enig! Det er det største pisspratet jeg hører! Det er jo bevist at fosteret har vansker med oksygenopptaket i omtent 6-8 timer etter at mor har tatt en røyk!

Gjest Nord og ned.

Hei,

Jeg tror det er en åpenbar gruppe, hvor det virkelig ikke er noen god grunn for å røyke.

Lager man en kampanje for å slanke folk, for å trene, osv., så vil det alltid være folk (spiseforstyrrede, de som ikke kan trene) som vil opponere. Det er en langt vanskeligere sak.

Man har jo andre andre kampanjer - bruk av sikkerhetsbelte, og mot promillekjøring. Dette er også sterke kampanjer.

Med vennlig hilsen

''mot promillekjøring''

Viser hvor langt det er gått når noen får seg til i fullt alvor? å sammenligne fyllekjøring med å ta seg en lovlig røyk.

Sykt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...