Gå til innhold

Skrekk-video skal skremme røykere

Anbefalte innlegg

MItt ankepunkt er at det først og fremst at de ikke later til å nå inn til de er rettet mot. Det virker som det først og fremst er barna til røykerne som blir vettskremte, og som ligger søvnløse og redde for at foreldrene skal dø fra dem. Jeg har vært røyker selv, og jeg ble en mester til å ignorere disse kampanjene. Jeg kan knapt huske at jeg har sett noen i det hele tatt, så mye inntrykk gjorde de. Jeg ble faktisk nesten mer trassig røyker jo mer antirøykemas jeg ble utsatt for. Jeg tror man må tenke helt om, og finne mer effektive metoder. Jeg har mer tro på forståelse, hjelp og tilrettelegging enn på skremselsmetoder når det gjelder slike ting.

Det enkeste hadde rett og slett vært å forby tobakk. Forby all innførsel og salg. En saftig bot hvis du fyrte opp en røyk. Nå er jo staten en slags umoralsk langer.

Fortsetter under...

MItt ankepunkt er at det først og fremst at de ikke later til å nå inn til de er rettet mot. Det virker som det først og fremst er barna til røykerne som blir vettskremte, og som ligger søvnløse og redde for at foreldrene skal dø fra dem. Jeg har vært røyker selv, og jeg ble en mester til å ignorere disse kampanjene. Jeg kan knapt huske at jeg har sett noen i det hele tatt, så mye inntrykk gjorde de. Jeg ble faktisk nesten mer trassig røyker jo mer antirøykemas jeg ble utsatt for. Jeg tror man må tenke helt om, og finne mer effektive metoder. Jeg har mer tro på forståelse, hjelp og tilrettelegging enn på skremselsmetoder når det gjelder slike ting.

Jeg har ikke satt meg inn i denne nye kampanjen, men hilser den velkommen som røyker sjøl. Slike harde fakta som nådeløst presenteres og visualiseres kan bidra til at mange unge ikke begynner å røyke, og kan bidra til at en del røykere får det siste lille sparket av en realitetsorientering / motivasjon til å stumpe røyken.

''Det virker som det først og fremst er barna til røykerne som blir vettskremte, og som ligger søvnløse og redde for at foreldrene skal dø fra dem.''

Det er et viktig ankepunkt, men jeg tror dagens barn er så opplyste om faremomenter ved røyking at de engster seg mye over sine røykende foreldre allerede. Det er i hvert fall min personlige erfaring med egne og andres barn.

Dessuten kan røykende foreldre like fullt berolige poden med at "sannsynligheten er liten for at det skjer med meg, bare se på bestemor på 99 år, så ikke vær redd osv" på lik linje med at "det er ikke spesielt farlig å kjøre bil. Fordi om du kjenner til trafikkulykker er sannsynligheten liten for at dette skjer oss, så ikke vær redd osv."

Summa summarum tenker jeg at om noen fleire foreldre slutter å røyke pga kampanjen, tror jeg det er verdt det.

''DÆVEN jeg kjenner mange kyr som damper i vei med jordmors velsignelse på at "det er bedre å kutte ned for hvis mor stresser i svangerskapet, så er det mye verre.." *PHFØY*''

Helt enig! Det er det største pisspratet jeg hører! Det er jo bevist at fosteret har vansker med oksygenopptaket i omtent 6-8 timer etter at mor har tatt en røyk!

''Helt enig! Det er det største pisspratet jeg hører! ''

Enig med deg & EnolaGay!

Joda, men Per Fuggelli fikk, ironisk nok, kreft. (Dog ikke lungekreft.)

Jeg synes fokus på det med barn er feil - det som skremmer ungene er jo at foreldre kan dø fordi de røyker. Svaret er jo da å slutte, fremfor å gjemme sannheten. Det blir feil å "shoot the messenger" - røyking ER farlig. Det er foreldrene som bør stoppe.

Og det er jo ikke slik at det bare er "70-åringer" som får kreft/KOLS - da mannen til en venninne døde av lungekreft var sønnen 14 år.

Med vennlig hilsen

''det som skremmer ungene er jo at foreldre kan dø fordi de røyker. Svaret er jo da å slutte, fremfor å gjemme sannheten. Det blir feil å "shoot the messenger" - røyking ER farlig. ''

Viktig poeng.

Jeg skjønner tonies bekymring for at denne kampanjen kan skremme røykernes barn, og at det er et dilemma. Men som ddu sier: Det er verre å miste foreldrene enn å bekymre seg for at man kan miste dem.

Og poenget mitt er at veldig mange av disse foreldrene ikke tar det ansvaret. De fortsetter å røyke. Hva er vitsen da? Men nå merker jeg at du begynner å kverulere igjen, så da sier jeg takk for nå.

'' Men nå merker jeg at du begynner å kverulere igjen, så da sier jeg takk for nå.''

Den var litt vel lettvint, tonie.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...