Gå til innhold

Hvilke klær tørker dere i tørketrommelen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kan kun tørke håndklær og sengtøy, alt annet ser ut til å krympe?

Gjest slaurefære
Skrevet

Tørker rubbel og bit, har ikke probl med at ting krymper.

Jeans skal helst ikke i tørketrommel da, men vi hiver de inn vi og. Virker litt trange når de kommer ut av trommelen, men videre seg fort ut igjen ved bruk :)

Issdah :D

Men det forkorter levetida for plaggene, det kan en jo se i lofilteret, det forsvinner en del av tekstilet for å si det sånn under tromling.

Det mest skånsomme på plagget er å bruke et mildt skyllemiddel og tørke på stativ.

Skrevet

Det meste. Ikke ull og finklær jeg er ekstra redd for. Det går stort sett bra.

Gjest Elextra
Skrevet

Mye av mine egne klær vaskes på finvask, og disse tromles ikke. Heller ikke ull og silke eller mannens skjorter.

Men alt av sengetøy, håndklær og barneklær tromles.

Skrevet

Jeg har ikke tørketrommel, ikke har jeg plass til det, og jeg har heller aldri likt det problemet du nevner: klærne krymper.

Vi har det såpass tørt og varmt inne at klærne tørker til neste morgen på et tørkestativ.

Skrevet

Vi tromler håndklær, sengetøy, undertøy (ikke bh-er) og sokker. Hvis vi har dårlig tid tørkes ett og annet enkeltplagg der også.

Skrevet

Alt. Det som ikke tåler trommel er ikke verdt å ha. ;0)

Skrevet

Håndklær, mopper/kjøkkenkluter/gulvkluter og sengetøy, men bare fra ca. midten av oktober til midten av april. Om sommeren tørkes alt ute.

Det hender jeg må tørke jobbuniform en liten stund hvis den er litt fuktig når jeg skal ha den på. Og siden jobbuniformen min kun kommer i to størrelser (for stor og for liten), hender det at den må tørketromles etter første vask for å få den til å passe.

Hvis jeg har mye klesvask, så hender det at sokker, undertøy, t-skjorter og gamle klær går i tørketrommel. Har som regel at hvis jeg ikke kan lese vaskeanvisningen, så kan plagget tørkes i trommel...

Og så bruker jeg tørketrommel når jeg impregnerer turklær. Impregneringen jeg bruker må aktiveres med varme, og jeg bruker heller tørketrommel enn strykejern til den jobben.

Skrevet

Jeg bruker ikke tørketrommelen i det hele tatt. Det er folk her i huset som vasker undertøy på 40 grader og tørker det i trommelen. Jeg vil ikke ha bæsj på tøyet mitt.

Skrevet

Har ikke tørketrommel, har aldri hatt det.

trollemor;o)
Skrevet

truser, strømper, strømpebukser, vaskekluter og håndduker. Men jeg bruker tørketrommelen SVÆRT sjelden.

Skrevet

Jeg bruker trommelen til truser, sokker, t-skjorter, kluter, håndklær, sengetøy.

Jeg tørker "manuelt" gensere, bukser, bh-er, topper.

Skrevet

Tørketrommelen brukes til håndklær og undertøy o.l., en del "slappisklær", samt at den ble brukt til alt barnetøy da vi hadde lite barn.

Den brukes ikke til ferdigtørking av bluser, skjorter, kjoler o.l., men jeg bruker den en kort stund til utglatting av våte plagg før de henges opp til tørk på kleshenger: Kjører bare 2-3 plagg i kanskje fem minutter - ofte blir stryking unødvendig.

Samme trikset benyttes på sengetøy - glattes ut og henges opp.

Etterhvert som junior har blitt større er det også flere av hans plagg som går utenom tørketrommelen. Nå er det mer "krise" om yndlingsplaggene krymper, samt at de ofte har trykk osv på forsiden som ikke tåler varme, og dongeribukser har blitt så store at de lett kan bli krøllete med fulltørking i maskina. Den femminutters utglattingsmetoden brukes ofte her også

Gjest Hulderen
Skrevet

Tørketrommel brukes til sengetøy, håndklær og kluter. I tillegg tromles dunjakker (sammen med to trommelballer) for å få tørket dem uten at dunen klumper seg.

Skrevet

Som regel tar jeg kun sengetøy, håndklær, kluter og undertøy - men i perioder der vi har liten tid eller mye vask (har vært bortreist og det har hopet seg opp) - så tørker jeg andre ting og i tørketrommelen, som bukser, t-skjorter,. tunikaer, tightser, treningstøy osv.

Noe krymper litt ja, men jeg synes det er mest pga slitasjen (blir veldig mye lo) og strømforbuket at jeg ikke bruker tørketrommelen mer enn jeg gjør.

Skrevet

Kun kluter, sengeklær, håndduker og guttas sokker og boksere. Alt annet henges opp til tørk på vaskerommet.

Skrevet

Håndklær, sengetøy, undertøy, sokker, kluter, gamle t-skjorter, nattøy osv.

Det krymper ikke mer enn engang, og om det sliter mer på tøyet så gir jeg blaffen. Bukser, kjoler, ulltøy og fintøy henges opp.

Skrevet

Det meste som vaskes på 60 grader tørker jeg i tørketrommel.

Dvs. håndklær, sengetøy, undertøy, sokker, strømpebukser, trøyer osv.

Det meste av barneklær går også inn dit, men ja, det krymper litt, så vi kjøper litt romslige størrelser :)

Gjest annlovinda
Skrevet

Vi tørker sengetøy, håndklær, truser og strømper i tørketrommelen. Ellers henges alt annet tøy til tørk på tørkestativ. Hender vi tar noe annet tøy i tørketrommelen, men da for å få det tørt raskt nok til bruk

Skrevet

Hvis du er redd for krymping, kan du henge plagget til tørk de første gangene det vaskes, slik at fibrene får "satt seg". Risikoen for krymping avtar etter etpar vask.

Jeg tørker jeans, gensere, skjorter / bluser med pikékrager, ull, yttertøy og typiske finvask-plagg utenom. Resten (sokker, T-trøyer, undertøy, joggebukser, sengetøy, håndkler, bomullslongs,...) går i trommelen. Men jeg bruker den bare om vinteren.

Det er sentrifugeringen som sliter mest på tøyet. Tromlingen gjør bare at fibre som allikevel har løsnet i vasken, felles ut i filteret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...