Gå til innhold

Hvem får skylda her?

Anbefalte innlegg

Gjest Trafikksituasjon

Bil A står i et veikryss og skal svinge til venstre. Fra venstre kommer Bil B og blinker til høyre som om den skal svinge inn i krysset hvor Bil A står. Bil A mener da at den har klar bane og svinger ut. Men Bil B har bare glemt å skru av blinklyset fra sist den svingte, den skal altså ikke inn i krysset, men rett fram. Bilene kræsjer.

Hvem får skylda?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374360-hvem-f%C3%A5r-skylda-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Modern77

Du skal vel kjøre så du kan stanse foran enhver uforutsett hindring,

så da kan du ikke bare guffe på inn i krysset,

at den andre bilen hadde glemt å slå av blinklyset er vanskelig å bevise med mindre du har øyenvitner....

Jeg vil si i beste fall - delt skyld.

Jeg vil si at bil B får skylden dersom denne ikke har overholdt vikeplikten. Jeg stoler aldri på blinklysene før jeg ser at bilfører faktisk har tenkt seg den veien vedkommende blinker.

Var det ikke bil A som hadde vikeplikt, da?

Vet ikke om jeg skjønte situasjonen, men ved venstresving har man ofte ikke rett til noe særlig mer enn å passe seg.

Var det ikke bil A som hadde vikeplikt, da?

Vet ikke om jeg skjønte situasjonen, men ved venstresving har man ofte ikke rett til noe særlig mer enn å passe seg.

Kom ikke bil A fra høyre for bil B da? Med mindre det er skiltet noe annet så bil jo høyreregelen gjelde der.

Annonse

Kom ikke bil A fra høyre for bil B da? Med mindre det er skiltet noe annet så bil jo høyreregelen gjelde der.

Det er mulig den kom fra høyre selv om trådstarter skrev fra venstre. Tror ikke jeg ser det krysset helt for meg.

Jeg er ikke uenig i at den som har vikeplikt, skal overholde den uansett evt. forvirrende blinklys.

Det er mulig den kom fra høyre selv om trådstarter skrev fra venstre. Tror ikke jeg ser det krysset helt for meg.

Jeg er ikke uenig i at den som har vikeplikt, skal overholde den uansett evt. forvirrende blinklys.

''Bil A står i et veikryss og skal svinge til venstre. Fra venstre kommer Bil B og blinker til høyre som om den skal svinge inn i krysset hvor Bil A står.''

Jeg tolker dette som at bil B står til venstre og blinker som om den skal til høyre (altså den veien bil A kommer fra), men istedet kjører rett frem og dermed får bil A i siden. Bil A skal inn der bil B kommer fra. Men det er mulig jeg misforstår trådstarter her.

Gjest Trafikksituasjon

Utelot kanskje en vesentlig detalj: Bil B kjører på forkjørsvei, Bil A har vikeplikt.

Men jeg føler likevel at Bil B har et ansvar for å feilaktig gi signal om at den skal svinge av. Kan man bare blinke i hytt og pine uten at det gir konsekvenser?

Gjest Trafikksituasjon

''Bil A står i et veikryss og skal svinge til venstre. Fra venstre kommer Bil B og blinker til høyre som om den skal svinge inn i krysset hvor Bil A står.''

Jeg tolker dette som at bil B står til venstre og blinker som om den skal til høyre (altså den veien bil A kommer fra), men istedet kjører rett frem og dermed får bil A i siden. Bil A skal inn der bil B kommer fra. Men det er mulig jeg misforstår trådstarter her.

''Jeg tolker dette som at bil B står til venstre og blinker som om den skal til høyre (altså den veien bil A kommer fra), men istedet kjører rett frem og dermed får bil A i siden. Bil A skal inn der bil B kommer fra. Men det er mulig jeg misforstår trådstarter her.''

Bil A har vikeplikt og står stille i et veikryss og venter på å svinge ut til venstre på en vei. Bil B kommer kjørende fra venstre på veien, som er en forkjørsvei. Når Bil B signaliserer at den skal svinge inn til høyre, altså til samme kryss som Bil A står, aner Bil A fred og ingen fare, og svinger ut.

Jeg forklarte kanskje litt klønete først.

Utelot kanskje en vesentlig detalj: Bil B kjører på forkjørsvei, Bil A har vikeplikt.

Men jeg føler likevel at Bil B har et ansvar for å feilaktig gi signal om at den skal svinge av. Kan man bare blinke i hytt og pine uten at det gir konsekvenser?

Den som har vikeplikt får nok all skyld, samme hvor feil den med forkjørsrett har blinket. Men det er jo lov å prøve seg overfor forsikringsselskapet.

Annonse

Jeg vil si at bil B får skylden dersom denne ikke har overholdt vikeplikten. Jeg stoler aldri på blinklysene før jeg ser at bilfører faktisk har tenkt seg den veien vedkommende blinker.

Jeg stoler heller ikke på blinklysene, og venter. Med den stadige konsekvensen at bilen bak meg tuter fordi han syns jeg skal kjøre. Men neimen om jeg tar sjansen.

Gjest Elextra

Bil A får skylda.

Blinking er bare veiledende, og får aldri avgjørende vekt ved skyldfordeling.

(har ikke lest de andre svarene, men regner med de fleste er enige med meg, nå skal jeg sjekke)

Misfortod visst situasjonen litt, men uansett vil manglende eller feil blinking aldri være avgjørende når ene parten har vikeplikt.

Jeg har bare lest noen av svarene, så vet ikke om dette har blitt sagt. Men jeg Skjønner ikke hvorfor så mange svarer at bil A har skylden??

Slik situasjonen er beskrevet her, så vil bil A dukke opp fra høyre i forhold til bil B. Så hvis dette ikke er en forskjørsvei med tydelig vikeplikt skilt for bil A, så skal bil B vike for bil A uansett hvilken retning bil A har tenkt seg...

Men gitt at bil B kommer på en forskjørsvei, så bør ikke bil A kjøre før man er sikker på at det er klar bane. Og misvisende blinking vil ikke være nok til å frata bil A skylden siden denne har vikeplikt for all trafikk på forskjørsvei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...