Gå til innhold

verdiløs og skamfull

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var i alle fall pussig å lese ''jeg har ingen verdi som menneske, for jeg er meg. '' for jeg bruker akkurat de samme ordene om meg selv...

:-)

Hei!

jeg syns det er en merkelig ting å mene om seg selv.

men dere setter det kankje på spissen og jeg tolker dere bokstavelig?

Videoannonse
Annonse
Gjest snøkrystallen
Skrevet

Jeg tar det ikke personlig :-).

Men vanligvis er det snakk om en depresjon når noen snakker om seg selv på denne måten.

Prøver bare å si noe riktig for at du skal føle deg bedre og se at du har verdi :-).

Det føles bedre av å bli forstått.

Når det gjelder depresjon så er du muligens inne på noe. Vil bare ikke erkjenne det helt selv, men har fått det "stempelet" på meg...

Gjest snøkrystallen
Skrevet

Hei!

Får du hjelp da selv?

Ja.

Gjest snøkrystallen
Skrevet

Hei!

jeg syns det er en merkelig ting å mene om seg selv.

men dere setter det kankje på spissen og jeg tolker dere bokstavelig?

Nei, jeg tror du oppfatter riktig når du tar det bokstavelig.

Mulig det er en merkelig ting å mene om seg selv, trodde jeg var den eneste som følte det slik, men vi er visst (minst) to...

Gjest flere synspunkter
Skrevet

Det føles bedre av å bli forstått.

Når det gjelder depresjon så er du muligens inne på noe. Vil bare ikke erkjenne det helt selv, men har fått det "stempelet" på meg...

Nå snakker vi! Så bra! :-)

Ikke et stempel, men en forklaring. Vet ikke hvem du er, men du signaliserer at du er deprimert med å skrive at du er mindre verdt enn alle andre.

Jeg har masse erfaring med mine egne tilbakevendende depresjoner. Det har en forklaring i at jeg har en sårbarhet for dette - i form av lidelsen bipolar lidelse. En mildere variant enn hos de som "tar helt av", heldigvis. Ikke stempel i panna mi, men noe som gir meg en retning for hvor jeg må sette inn tiltak.

Jeg holder dette i sjakk selv. Er frisk og "normal".

Men blir det verre, søker jeg hjelp. Har samtaler hos fastlegen 30 minutter hver måned.

Skriv mer til meg.

Svarer ikke med en gang, for jeg drar ut en tur i kveld.

Klem!

Skrevet

Nei, jeg tror du oppfatter riktig når du tar det bokstavelig.

Mulig det er en merkelig ting å mene om seg selv, trodde jeg var den eneste som følte det slik, men vi er visst (minst) to...

Er det muligens meg du mener .... ;)

Men, ja... dessverre så er det jo slik at jeg også mener det bokstavelig.

Gjest snøkrystallen
Skrevet

Er det muligens meg du mener .... ;)

Men, ja... dessverre så er det jo slik at jeg også mener det bokstavelig.

Jepp ;-)

Lurer i grunn litt på hvordan vi skaffe oss et så "ubalansert verdisyn". Hva som gjorde at vi har trukket den konklusjonen vi har om oss selv (om du forstår hva jeg mener...).

Gjest snøkrystallen
Skrevet

Nå snakker vi! Så bra! :-)

Ikke et stempel, men en forklaring. Vet ikke hvem du er, men du signaliserer at du er deprimert med å skrive at du er mindre verdt enn alle andre.

Jeg har masse erfaring med mine egne tilbakevendende depresjoner. Det har en forklaring i at jeg har en sårbarhet for dette - i form av lidelsen bipolar lidelse. En mildere variant enn hos de som "tar helt av", heldigvis. Ikke stempel i panna mi, men noe som gir meg en retning for hvor jeg må sette inn tiltak.

Jeg holder dette i sjakk selv. Er frisk og "normal".

Men blir det verre, søker jeg hjelp. Har samtaler hos fastlegen 30 minutter hver måned.

Skriv mer til meg.

Svarer ikke med en gang, for jeg drar ut en tur i kveld.

Klem!

''Ikke et stempel, men en forklaring. Vet ikke hvem du er, men du signaliserer at du er deprimert med å skrive at du er mindre verdt enn alle andre.''

Det føles som et "stempel", men hva vet jeg... Hvordan det er en forklaring er jeg usikker på, jeg blir i hvertfall ikke noe klokere av at noen andre forteller meg at jeg er deprimert. Blir i grunn bare mer trist av det.

''Jeg har masse erfaring med mine egne tilbakevendende depresjoner. Det har en forklaring i at jeg har en sårbarhet for dette - i form av lidelsen bipolar lidelse. En mildere variant enn hos de som "tar helt av", heldigvis. Ikke stempel i panna mi, men noe som gir meg en retning for hvor jeg må sette inn tiltak. Jeg holder dette i sjakk selv. Er frisk og "normal".

Men blir det verre, søker jeg hjelp. Har samtaler hos fastlegen 30 minutter hver måned.''

Høres ut som du greier deg bra. Hvordan klarer du å komme ut av depresjoner du har da? Eller er du så flink til å "forebygge" nye episoder, så du ikke er deprimert lengre?

Gjest flere synspunkter
Skrevet

''Ikke et stempel, men en forklaring. Vet ikke hvem du er, men du signaliserer at du er deprimert med å skrive at du er mindre verdt enn alle andre.''

Det føles som et "stempel", men hva vet jeg... Hvordan det er en forklaring er jeg usikker på, jeg blir i hvertfall ikke noe klokere av at noen andre forteller meg at jeg er deprimert. Blir i grunn bare mer trist av det.

''Jeg har masse erfaring med mine egne tilbakevendende depresjoner. Det har en forklaring i at jeg har en sårbarhet for dette - i form av lidelsen bipolar lidelse. En mildere variant enn hos de som "tar helt av", heldigvis. Ikke stempel i panna mi, men noe som gir meg en retning for hvor jeg må sette inn tiltak. Jeg holder dette i sjakk selv. Er frisk og "normal".

Men blir det verre, søker jeg hjelp. Har samtaler hos fastlegen 30 minutter hver måned.''

Høres ut som du greier deg bra. Hvordan klarer du å komme ut av depresjoner du har da? Eller er du så flink til å "forebygge" nye episoder, så du ikke er deprimert lengre?

Jeg skjønner godt at det kan føles som et "stempel". Ikke ment sånn!

Men som en mulig forklaring på at du føler deg verdiløs. Legg merke til at jeg sa "mulig". (smiler). Typisk for depresjoner er at man føler seg verdiløs.

Men kanskje du kan se på depresjon som en slags feber. Synes du det er et stempel om noen sier du har feber for å forklare hvorfor du er så varm for eksempel?

Eller man kan kalle depresjon for en "sorgreaksjon" også. Føles det som et stempel da?

Ikke alltid at man vet helt selv hva man sørger over, Ofte er det ikke bare å miste noen eller noe man sørger over, men også over at man synes man mangler noe. Det kan være hva som helst.

Man kan sevfølgelig diskutere om depresjoner er sykdom eller symptom også da.

Ikke viktig hva man kaller det egentlig. Det er uansett ikke bra for en selv om man går rundt og tror man er mindre verdt enn alle andre, uansett hva man kaller det eller ikke :-)

Nei, jeg er ikke deprimert nå, og depresjonene mine kommer ikke tilbake like ofte som før - men de ligger der på lur og kommer hvis jeg ikke tar mine forholdsregler.

Hvis jeg f.eks. går tilbake til det gamle kostholdet mitt, får jeg depresjonene tilbake. Derfor er jeg på en måte ikke "frisk", men symptomfri.

Det er meg.

Du er deg. Du vet jo best selv hva du egentlig trenger for å føle deg bra.

Hva er ditt største ønske?

Gjest snøkrystallen
Skrevet

Jeg skjønner godt at det kan føles som et "stempel". Ikke ment sånn!

Men som en mulig forklaring på at du føler deg verdiløs. Legg merke til at jeg sa "mulig". (smiler). Typisk for depresjoner er at man føler seg verdiløs.

Men kanskje du kan se på depresjon som en slags feber. Synes du det er et stempel om noen sier du har feber for å forklare hvorfor du er så varm for eksempel?

Eller man kan kalle depresjon for en "sorgreaksjon" også. Føles det som et stempel da?

Ikke alltid at man vet helt selv hva man sørger over, Ofte er det ikke bare å miste noen eller noe man sørger over, men også over at man synes man mangler noe. Det kan være hva som helst.

Man kan sevfølgelig diskutere om depresjoner er sykdom eller symptom også da.

Ikke viktig hva man kaller det egentlig. Det er uansett ikke bra for en selv om man går rundt og tror man er mindre verdt enn alle andre, uansett hva man kaller det eller ikke :-)

Nei, jeg er ikke deprimert nå, og depresjonene mine kommer ikke tilbake like ofte som før - men de ligger der på lur og kommer hvis jeg ikke tar mine forholdsregler.

Hvis jeg f.eks. går tilbake til det gamle kostholdet mitt, får jeg depresjonene tilbake. Derfor er jeg på en måte ikke "frisk", men symptomfri.

Det er meg.

Du er deg. Du vet jo best selv hva du egentlig trenger for å føle deg bra.

Hva er ditt største ønske?

''Jeg skjønner godt at det kan føles som et "stempel". Ikke ment sånn!''

Hvorfor må vi settes i "bås" egentlig, føles nedverdigende.

''Typisk for depresjoner er at man føler seg verdiløs.

Ikke alltid at man vet helt selv hva man sørger over, Ofte er det ikke bare å miste noen eller noe man sørger over, men også over at man synes man mangler noe. Det kan være hva som helst.''

Tror du er inne på noe her. Jeg føler vel på en måte en slags sorg over alt jeg ikke mestrer og som fører til en del begrensninger for meg...

''Ikke viktig hva man kaller det egentlig. Det er uansett ikke bra for en selv om man går rundt og tror man er mindre verdt enn alle andre, uansett hva man kaller det eller ikke :-)''

Er vel kanskje med på å vedlikeholde det negative synet på seg selv?

''Hva er ditt største ønske?''

Å mestre livet jeg har. Ha kontrollen og skaffe meg utdanning, jobb, forhold, familie, økonomi (alt jeg ikke klarer pga svakhetene mine).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...