Gå til innhold

Suger på tommelen :(

Anbefalte innlegg

Gjest Mamma til Tommelise

Minstemor på 4 har begynt å suge på tommelen - nå nylig! Hun sluttet med smokk på 3-årsdagen, og har ikke savnet den. Men nå har hun altså begynt å suge på tommelen, når hun skal sove, når hun er trøtt, når hun ser på tv osv.

Ingen av søsknene har gjort dette, og det er jo vanskeligere å bli kvitt tommelen enn smokken, så jeg er litt rådvill.... Tror hun har sett andre i bhg som suger på tommelen, og så har hun tatt etter dem og blitt "avhengig". Jeg er ikke begeistret, og vet at tommelsuging ofte kan henge igjen langt opp i skolealder, fordi tommelen er så tilgjengelig, og det er lett å glemme seg bort.

Noen tips om hvordan vi kan få bukt med denne uvanen? Har prøvd å si at hun ikke får suge på tommelen når hun ser tv, ellers slår vi av, og da slutter hun. Men etter leggetid er det verre å kontrollere. I går hadde hun sovnet med tommelen i munnen, og da jeg prøvde å lirke den ut av munnen hennes ville hun ikke gi slipp på den (i søvne!) - hun hang med helt opp i sittende stilling før jeg klarte å slite fingeren ut.

Tips mottas med takk!!!!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374375-suger-p%C3%A5-tommelen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smøre go'negl på tommelen? Det skal visstnok smake grusomt, men er helt ufarlig og fås på apoteket.

Tenkte å foreslå plaster på tommelen, men det kan være skummelt om hun allikevel sutter på den i søvne og får plasteret i halsen, så ikke gjør det!

Gjest Elextra

Har prøvd alle tipsene i boka og en god del fler, og ingen ting funket her. Men så har jeg også en usedvanlig smart gutt ;--)).

Ting som Go'negl, neglelakk, chili(!), diverse plastere +++ forsvant med en gang, belønningssystemer kunne funke, men høyst midlertidig....

Trøsten er at det går over med tiden! Tror nesten eneste brukbare tipset er å forsøke å motivere barnet selv, snakke om at så store barn klarer seg uten tott etc. Men ikke forvent at det funker på en stund :/.

Kanskje hun kan gå med tynne hansker på? De er vel ikke gode å suge på, og kanskje hun klarer å la være å ta de av nå når hun er så stor. Hun kan jo legge seg med hansker også...? Det er kanskje et dumt råd, jeg har aldri hatt tommelbarn selv. Men en nabojente av oss sugde så mye på tommelen at den gikk nesten i oppløsning, det så helt grusomt ut som den tommelen så ut! Lykke til:-)

Gjest suttefilla

Det gjør vel ingenting.

Jeg sluttet å sutte på tommelen for et år siden og jeg er 36!

Ja, helt sant. Er gift, 2 barn og fin jobb. Når jeg satt alene i stua på kvelden eller når mannen hadde sovnet suttet jeg på tommelen. Jeg kosa meg. Skjønte ikke at jeg noen gang kunne slutte. Jeg hadde i tillegg sutteklut som jeg gjemte under sofaen eller puta.

Tror jeg sluttet etter vi var på ferietur i 14 dager og jeg hadde glemt suttekluten.

Har aldri tatt skade av det jeg. Husker jeg stakk hodet ned i ranselen og suttet på tommelen og kluten på skolen. Jeg er en helt normal oppegående jente.

Gjest bekymret for minsten

Det gjør vel ingenting.

Ja, helt sant. Er gift, 2 barn og fin jobb. Når jeg satt alene i stua på kvelden eller når mannen hadde sovnet suttet jeg på tommelen. Jeg kosa meg. Skjønte ikke at jeg noen gang kunne slutte. Jeg hadde i tillegg sutteklut som jeg gjemte under sofaen eller puta.

Tror jeg sluttet etter vi var på ferietur i 14 dager og jeg hadde glemt suttekluten.

Har aldri tatt skade av det jeg. Husker jeg stakk hodet ned i ranselen og suttet på tommelen og kluten på skolen. Jeg er en helt normal oppegående jente.

Hvordan er fortennene, overbitt??

Annonse

Har hun hatt det vanskelig på en eller annen måte slik at hun har behov for totten til trøst? En form for regrediering?

Snakker hun babyspråk eller vil bruke bleie, eller tisser på seg?

I såfall er det svært viktige ting å ta tak i.

Dersom hun bare etteraper mindre barn i barnehagen så går det kanskje fort over? Hun har kanskje sett at de mindre barna koser seg med totten og at de får mye oppmerksomhet.

Ville trolig tatt det opp med barnehagen så kan de finne på noe lurt der som også kan følges opp hjemme. Mye ros når hun ikke bruker tott. Snakke med henne om dette med totten. Hun er jo 4 år så skjønner og kan kommunisere en del. Kanskje kan hun feks tegne eller leke med en dukke mens det snakkes om dette,- dersom det er naturlig.

Go'negl fra apoteket har dere sikkert prøvd.

Kan være helsesøster har noen gode råd, men tror kanskje ikke dette er noe å lage stort fuss over med mindre det ikke går over etter en stund. Vips er det andre utfordringer - har selv en jente på 4 som koser seg med annet enn totten...

Dere får jo til å begrense dette så det er jo bra da.

Søsteren min brukte totten til året før skolen, glemte seg litt bort i blant, men den sosiale kontrollen blant de jevnaldrende og skam gjorde nok at hun sluttet før. Hun trengte den nok litt både til kos og trøst, er en litt sjenert jente.

Gjest tannstillling

Det gjør vel ingenting.

Vel, man kan ta skade av det selv om ikke du gjorde. Jeg suttet på totten farlig lenge og fikk ekstremt utstående tenner i overkjeven og litt innovervendte i underkjeven. Det var ikke akkurat vakkert, og jeg er glad jeg fikk regulering.

Takk for råd :)

Hun er en glad og fornøyd og flink jente ellers, så det virker ikke som det er noe som plager henne (at det er årsaken). Trassig, ja, men det er vel ikke direkte unormalt for alderen......

Tror vi får satse på Go'negl (selv om det ikke hjalp det døyt da jeg selv skulle slutte med neglebiting som barn....), og ellers håpe at det dabber av av seg selv.

Kjenner ikke at jeg orker å lage så mye styr ut av dette, men jeg skjønner liksom ikke vitsen, når hun sluttet med sutten for et år siden!

Jeg sugde på tommelen selv, begynte på akkurat den samme måten som din unge. Husker vi kasta smokken i søplesjakta og at jeg samme kveld desperat prøvde tommelen. Og det ble forsøkt det meste, inkludert kjefting og smøring av "Go' negl" på fingeren.

Ingenting hjalp men jeg sluttet av meg selv rett før jeg ble konfirmert. (jeg har to tanter som gjorde akkurat det samme - sugde på tommelen til vi var 14 omtrent.

Annonse

Jeg sugde på tommelen selv ganske lenge, men sluttet en eller annen gang på barneskolen uten noen spesiell oppfordring som jeg kan huske. Min eldste sønn gjorde det også, han sluttet sommeren før han skulle begynne på skolen ved at jeg lovte han en Gameboy når han hadde sluttet. Han har sterk viljestyrke og veldig lyst på Gameboy, så det fungerte faktisk :-)

Jeg sugde på tommelen selv, begynte på akkurat den samme måten som din unge. Husker vi kasta smokken i søplesjakta og at jeg samme kveld desperat prøvde tommelen. Og det ble forsøkt det meste, inkludert kjefting og smøring av "Go' negl" på fingeren.

Ingenting hjalp men jeg sluttet av meg selv rett før jeg ble konfirmert. (jeg har to tanter som gjorde akkurat det samme - sugde på tommelen til vi var 14 omtrent.

Vel, hvis du begynte samme kveld som du kastet sutten, så er det jo ikke helt det samme. Snuppa mi ga bort sutten på 3-årsdagen sin, og har hverken hatt behov for sutt eller tommel etter det, før NÅ - ett helt år etterpå....

I begynnelsen virket det mest som en slags lek, og så ble det spennende å gjøre det fordi hun skjønte at vi ikke likte det... og så er det rett og slett blitt godt :) Men hun er veldig moden for alderen ellers, så jeg holder en knapp på å prøve å be henne slutte når jeg ser at hun gjør det, og ellers håpe at hun slutter før hun blir konfirmert.... ;D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...