Gå til innhold

Eskalerende plasebo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vel debatert her før, men - når jeg får det for meg, at jeg har vondt f. eks. i magen eller hode tenker jeg det værste.

Da eskalerer plagene/angsten/grubling på hva det kan være osv. Mye grubling.

Har funnet ut at slike "problemer" er eskalerende plasebo.

Men dette er plagsomt mildt sagt.

Noen her på forumet som har det samme ?

Gjest flere synspunkter
Skrevet

Jepp! :-)

Det kalles "katastrofetenkning". Hjernen skiller ikke alltid mellom det som er reellt og en engangsopplevelse, og det man gjentar for seg selv gang på gang - eller gjør større i tankene.

En tøff opplevelse kan f.eks. bli til ti tøffe opplevelser ved gjentakelser i tankene. En mindre ting kan forsterkes i tankene og gi mer alvorlige symptomer.

En snøball som ruller.

Når har jeg klokkertro på at riktig kosthold kan motvirke dette fenomenet en god del da...ikke bare å "tenke seg ut av det".

Skrevet

Jepp! :-)

Det kalles "katastrofetenkning". Hjernen skiller ikke alltid mellom det som er reellt og en engangsopplevelse, og det man gjentar for seg selv gang på gang - eller gjør større i tankene.

En tøff opplevelse kan f.eks. bli til ti tøffe opplevelser ved gjentakelser i tankene. En mindre ting kan forsterkes i tankene og gi mer alvorlige symptomer.

En snøball som ruller.

Når har jeg klokkertro på at riktig kosthold kan motvirke dette fenomenet en god del da...ikke bare å "tenke seg ut av det".

Det var et fint og konkret innlegg om dette - som jeg ikke visste.

Stor takk !

Gjest Elextra
Skrevet

Hvor kommer ordet plasebo inn i bildet? Høres mer ut som hypokondri.

Skrevet

Hvor kommer ordet plasebo inn i bildet? Høres mer ut som hypokondri.

Nei, jeg har aldri vært hypokonder...

Gjest flere synspunkter
Skrevet

Det var et fint og konkret innlegg om dette - som jeg ikke visste.

Stor takk !

Hyggelig. Har brukt denne innsikten til å hjelpe meg selv flere ganger.

Kognitiv terapi faktisk. Man trenger ikke alltid en terapeut for å praktisere kognitiv terapi.

Skrevet

Men hva har dette med "placebo" å gjøre?

Med vennlig hilsen

Gjest Elextra
Skrevet

Nei, hypokonder var nok feil ord, men skjønner likevel ikke bruken av ordet plasebo (ikke så farlig, da...).

Skrevet

Hyggelig. Har brukt denne innsikten til å hjelpe meg selv flere ganger.

Kognitiv terapi faktisk. Man trenger ikke alltid en terapeut for å praktisere kognitiv terapi.

Men Katastrofetenkning - har da likheter med plasebo (en tror en har en sykdom..).

Eller?

Skrevet

Men Katastrofetenkning - har da likheter med plasebo (en tror en har en sykdom..).

Eller?

Hei,

Nei, når en tror en har en sykdom man egentlig ikke har, så heter det hypokodri.

Placebo er hvis legen gir deg "sukkertabletter", men du tror du får ordentlige tabletter, og sier du blir bedre likevel. (kort forklart)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Nei, når en tror en har en sykdom man egentlig ikke har, så heter det hypokodri.

Placebo er hvis legen gir deg "sukkertabletter", men du tror du får ordentlige tabletter, og sier du blir bedre likevel. (kort forklart)

Med vennlig hilsen

Hei "Sør" .

Jeg gir meg - du har rett.

Beklager.

Skrevet

Hei "Sør" .

Jeg gir meg - du har rett.

Beklager.

Hei,

Det er ikke noe du skal beklage! :-)

Håper det blir bedre snart!

Med vennlig hilsen

Gjest Matariki
Skrevet

Forstår hva du mener med placebo. Er vel som med affimasjoner, en sier det eller tenker det helt til det skjer, helt til det er sant. Virker jo på negative affimasjoner og det.

Gjest cdxscfs
Skrevet

De kaller det helseangst for tiden. Tidligere hypokondri.

Gjest flere synspunkter
Skrevet

Eller?

Vet faktisk ikke.

Men tror det er et fenomen som likner såkalt "katastrofetenkning." :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...