Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere når dere er så råstressa at dere holder på å eksplodere? Jeg har eksamen nå og er fint igang selv om jeg har småpanikk. Jeg vet ikke hvorfor jeg er så stressa! Alt her hjemme er som det pleier. Jeg bare kaver meg opp istede for å kave meg ned. Hvordan finne roen? Jeg har hatt det sånn en million ganger før. Nå vil jeg finne en løsning! Det er altså ikke bare eksamen som stresser meg. Det er noe udefinerbart annet. Jeg føler at jeg stresser meg opp fordi jeg stresser. Stå i det til det gir seg? Finnes det noen mer behagelig måte? Jeg kan ikke gå ut for da går jeg bare på trynet så glatt er det her.

Noen brilliante innspill?

Gjest Matariki
Skrevet

''Finnes det noen mer behagelig måte?''

Medisin?

Skrevet

Forsøke mindfullness meditasjon?

Noen nettsidetips? Er ikke helt sikker på hva mindfullness er.

Skrevet

''Finnes det noen mer behagelig måte?''

Medisin?

Har tatt en neurontin. Det tar brodden av det verste. Og en kopp urtete som smaker kjempegodt. Jeg tror jeg skal skrive ned tiltak som kan hjelpe i målboken min.

Gjest luftslott
Skrevet

Jeg trener når jeg er så stressa, det roer meg ned. Har du mulighet til å trene inne? Finne treningsprogram på nett eller noe sånt?

Det funker for meg iallefall, en passe treningsrunde etterfulgt av en lang dusj. Da får jeg rast fra meg det verste og roa meg ned etterpå.

Gjest Matariki
Skrevet

Har tatt en neurontin. Det tar brodden av det verste. Og en kopp urtete som smaker kjempegodt. Jeg tror jeg skal skrive ned tiltak som kan hjelpe i målboken min.

''neurontin''

Hva er det?

Lurt å skrive ned ting.

Skrevet

Noen nettsidetips? Er ikke helt sikker på hva mindfullness er.

Legg deg på ryggen i senga eller på sofaen. Lukk øynene. Fokuser på puste. Ut og inn. Begynn å telle en på innpust, en på utpust, to på inn to på ut osv. helt opp til 10. Så går du nedover igjen. Gjør dette om og om igjen.

Kommer det noen tanker når du gjør dette skal du bare la dem passere, tenk gjerne heller på en fin strand med sol el. lignende. Fokuset skal være på pusten. Du skal registrere tankene og følelsene, men ikke hekte deg opp i dem. La dem passere, ikke bry deg med dem. Du er du uavhengig av dette.

Du kan søke opp mindfullness på nettet. Står litt tips og litt om bøker, kurs osv. Det jeg skrev nå var bare veldig kort beskrevet :-)

Skrevet

Skriv lister over det du må gjøre. Skriv øverst det som er viktigst og haster mest. Lag en plan for skolegangen og følg den. Gjør skolearbeid på andre steder enn hjemme om du kan feks på bibliotek, skole... (Jeg får gjort mer der i alle fall.. blir fort at jeg setter i gang med husarbeid om jeg skal gjøre skolearbeid hjemme)

Trening er bra.

Sov godt, spis godt.. Finn ut hva som stresser og gjør noe med det, men ikke tro du kan fikse alt på en gang.

Skrevet

''neurontin''

Hva er det?

Lurt å skrive ned ting.

Neurontin er en medisin som skal lndre nevrologiske smerter. Den brukes i følge min psykiater svært lite i psykofarmakologien, men brukes mye ved rehab i usa. Den virker beroligende, men er ikke vanedannende. NHD går ikke god for den.

Skrevet

Takk for alle tips og råd! Nå har jeg trent på stepmaskinen min. Gjort armhevinger, rygg og maveøvelser. ( dette var noe jeg holdt på med før jul, men så skled det ut). Så avsluttet jeg med mindfullness avslapning. Så rett i dusjen. Nå holder jeg på med å trekke en ny kopp urtete. Jeg er fremdeles litt stresset, men nå er det til å holde ut.

Nå gjelder det å gjennomføre dette hver dag. Jeg tror jeg har godt av det.

Gjest Matariki
Skrevet

Neurontin er en medisin som skal lndre nevrologiske smerter. Den brukes i følge min psykiater svært lite i psykofarmakologien, men brukes mye ved rehab i usa. Den virker beroligende, men er ikke vanedannende. NHD går ikke god for den.

Skulle hatt det jeg :)

Skrevet

Skulle hatt det jeg :)

Spør psykiateren din. Kanskje han er villig til å skrive det ut.

Gjest flere synspunkter
Skrevet

Jeg var sånn før, veldig ofte. Så stressa to ganger at jeg dro på legevakta - og fikk tre tabletter beroligende.

En liten historie:

Den første gangen på legevakta i denne forbindelse snakket resepsjonsdamen i luka til meg som om jeg var narkoman - og spurte om jeg "hørte stemmer", men legen var mer oppegående og så forskjell på meg og en narkoman, he he. Jeg svarte til damen i luka: "ja", jeg hører stemmer...............spesielt din stemme, he he.

Etterpå sendte jeg klagebrev til legevakten, for det var veldig flaut at andre på venterommet kunne høre slike spørsmål fra henne. Hun snakket kjempehøyt og gjentok til og med spørsmålet da jeg lurte på hvorfor dette var relevant å snakke om i luka.

Tilbake til et råd fra meg:

Da jeg brukte kosttilskuddet Udos Choice - essensielle fettsyrer (omega 3, 6 og 9 i forholdet 2: 1: 1) i relativt store doser (4 - 6 spiseskjeer) hver dag i forbindelse med måltider, forsvant dette steresset helt.

Vel, kutta ut kaffe, hvitt sukker og stivelse også.

Udos Choice kjøpes i alle helsekostbutikker som Life, Naturligvis og Supernature.

Det hjalp meg i hvert fall. Vet ikke om det hadde vært noe for deg å prøve.

Gjest Matariki
Skrevet

Spør psykiateren din. Kanskje han er villig til å skrive det ut.

Har ikke psykiater men kan legen skrive ut det?

Skrevet

Har ikke psykiater men kan legen skrive ut det?

Har ikke peiling. Det er forsøket verd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...