Gjest Ailek Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Hei. Jeg skal søke om 50 prosent permisjon fra jobben min fra når jeg har v'rt sykemeldt i 1 år. Har egentlig ikke tenkt å søke om penger fra klp og aap fordi jeg ikke lenger orker å få alle brev og henvendelser fra NAV. Vet at jeg taper penger, men tror kanskje jeg blir fortere helt frisk igjen som helt friskmeldt. Men har ikke bestemt meg helt ennå om jeg skal søke om aap, og lurer på hvordan det fungerer med aap. Hvor mye er nav inne i bildet i fht møter, tlf og oppfølgingssamtaler? Hvor lenge får man aap? må man søke på nytt etter en stund? Får man samtidig en midlertidig ufrepensjon? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374385-aap-og-klp-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs D Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Aap går da gjennom NAV? I alle fall har jeg en saksbehandler i NAV som styrer med dette i mitt tilfelle. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374385-aap-og-klp-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-3281138 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest grublendeikveld Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Ja, klart at du taper penger på det. aap får du av nav, etter å ha søkt om det, og du må være så syk at du ikke kan jobbe, og så frisk at du kan være i et opplegg. eventuelt omskolering, kurs, tilrettelagt jobb osv. det finnes ikke midlertidig uføre lenger. nå er det enten aap eller varig ufør. og varig får en kun hvis en har "prøvd alt". hvis du er blitt "lurt" av en nav-saksbehandler til å ta et friår, så bør du snarest ombestemme deg. da jeg ble syk for en del år siden; så spurte min saksbehandler om jeg ikke heller ville ha et friår? og da sa jeg at jeg dessverre trenger penger for å overleve. siden ble det ikke snakket mer om det. jeg måtte igjennom så og så mye medisinsk behandling, så og så mye omskolering/kurs/restarbeidsevnekurs, før jeg dessverre etter åtte år måtte søke om varig ufør. søknaden fikk jeg innvilget. anbefaler deg å IKKE kun ta et friår, du taper stort på det. både pensjonspoeng, og penger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374385-aap-og-klp-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-3281161 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ailek Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Aap går da gjennom NAV? I alle fall har jeg en saksbehandler i NAV som styrer med dette i mitt tilfelle. Takk for svar. Kan du si noe om prosessen da du hadde v''rt sykmeldt i ett år? Var det mye møter med navkontakten din? Hvor ofte oppfølging fra nav? Må man fylle ut meldekort eller noe sånt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374385-aap-og-klp-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-3281805 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ailek Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Ja, klart at du taper penger på det. aap får du av nav, etter å ha søkt om det, og du må være så syk at du ikke kan jobbe, og så frisk at du kan være i et opplegg. eventuelt omskolering, kurs, tilrettelagt jobb osv. det finnes ikke midlertidig uføre lenger. nå er det enten aap eller varig ufør. og varig får en kun hvis en har "prøvd alt". hvis du er blitt "lurt" av en nav-saksbehandler til å ta et friår, så bør du snarest ombestemme deg. da jeg ble syk for en del år siden; så spurte min saksbehandler om jeg ikke heller ville ha et friår? og da sa jeg at jeg dessverre trenger penger for å overleve. siden ble det ikke snakket mer om det. jeg måtte igjennom så og så mye medisinsk behandling, så og så mye omskolering/kurs/restarbeidsevnekurs, før jeg dessverre etter åtte år måtte søke om varig ufør. søknaden fikk jeg innvilget. anbefaler deg å IKKE kun ta et friår, du taper stort på det. både pensjonspoeng, og penger. Takk for svar, veldig nyttig å høre fra noen som har v'ært gjennom dette. Var legen min som anbefalte meg å ta et år med permisjon. Ettersom jeg er begynt å jobbe, jobber nå ca 55 prosent, har jeg lyst til å fortsette med det. Men orker ikke full jobb. Men jeg har lyst å jobbe mindre (altså 50 prosent), men er det da slik at jeg må ha mer sykmelding igjen da? Og er man egentlig sykmeldt når sykmeldingsåret er gått ut?` Kan du si noe om hvor mye oppfølging du fikk da du gikk på aap, hvor mange møter, meldekort osv. Trenger man legeerklæring for å søke om aap og klp? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374385-aap-og-klp-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-3281808 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest grublendeikveld Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Takk for svar, veldig nyttig å høre fra noen som har v'ært gjennom dette. Var legen min som anbefalte meg å ta et år med permisjon. Ettersom jeg er begynt å jobbe, jobber nå ca 55 prosent, har jeg lyst til å fortsette med det. Men orker ikke full jobb. Men jeg har lyst å jobbe mindre (altså 50 prosent), men er det da slik at jeg må ha mer sykmelding igjen da? Og er man egentlig sykmeldt når sykmeldingsåret er gått ut?` Kan du si noe om hvor mye oppfølging du fikk da du gikk på aap, hvor mange møter, meldekort osv. Trenger man legeerklæring for å søke om aap og klp? Nå er det jo endel år siden jeg ble syk, mye er forandret. tror at det er enormt mye møter med nav og arbeidsgiver osv en må belage seg på. men hva så? er du syk så har du ikke noe valg. når en har vært sykemeldt i ett år, uansett om det er 50 % eller 100%, så må en over på aap. en får ikke sykepenger lenger enn ett år. Jeg opplevde disse årene som knallharde. Men jeg hadde ingen alternativer. jeg var og er syk, og da gjør en det som nav og lege bestemmer. blir ting for mye for deg, så er det viktig å sette foten ned. jeg var for svak, slik at nav herset med meg i en del år, slik at jeg utviklet en sykdom pga dem. de vil hele tiden presse deg, men det gjelder visst å være sta. og ærlig. før gjerne en dagbok, der du skriver hvordan din hverdag er. hva du sliter med. dette kan du jo vise både lege og nav. og du må nok ha legeerklæring for å få aap. si til din lege at det er uaktuelt å ta et friår, du trenger penger for å leve. og si at du vil ha hjelp av ham til å søke aap. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374385-aap-og-klp-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-3282251 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs D Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Takk for svar. Kan du si noe om prosessen da du hadde v''rt sykmeldt i ett år? Var det mye møter med navkontakten din? Hvor ofte oppfølging fra nav? Må man fylle ut meldekort eller noe sånt? Begynner å bli noen år siden nå. Har ikke vært i jobb på svært mange år etter hvert. Etter et år på sykemelding gikk jeg over på det som den gang het rehabiliteringspenger. Da måtte jeg sende meldekort. Hadde dette et år før jeg gikk over på attføring og begynte å studere. Slapp å sende meldekort da. I 2010 gikk det som både var rehabilitering og attføring over til å bli aap, og siden har jeg sendt meldekort. Legen min snakker nå om midlertidig ufør, har ikke inntrykk av at det er slutt på det. Men ikke vet jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374385-aap-og-klp-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-3282337 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.